کد خبر: ۲۵۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 14
کشورهای در حال توسعه در وضعیت بسیار دشواری بسر می برند. چرا که نظام پزشکی کشورهای در حال توسعه به خوبی کشورهای توسعه یافته نیست و در این کشورها درمان بیماری از طریق دارو با تاخیر رو به رو است
شفاآنلاین>سلامت>آسیب شیوع ویروس کرونا در کشورهای در حال توسعه گسترش یافته است. اوایل ماه ژوئن شمار مبتلایان در برزیل و روسیه افزایش یافته و هریک از این کشورها به ترتیب در رتبه دوم و سوم جهان قرار گرفته اند. 

به گزارش شفاآنلاین،شمار مبتلایان در ترکیه هم به بیش از 170 هزار نفر رسیده است. در ژاپن، اروپا و آمریکا شیوع ویروس کرونا مهار شده یا اینکه مرحله اوج خود را پشت سر گذاشته است، ولی با این حال چنانچه نگاه کلی به سراسر جهان داشته باشیم درخواهیم یافت که نگرانی پیرامون شیوع ویروس کرونا همچنان به قوت خود باقی است. 

در این میان کشورهای در حال توسعه در وضعیت بسیار دشواری بسر می برند. چرا که نظام پزشکی کشورهای در حال توسعه به خوبی کشورهای توسعه یافته نیست و در این کشورها درمان بیماری از طریق دارو با تاخیر رو به رو است.

همچنین آسیب شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است. چرا که کشورهای در حال توسعه در راه پیشرفت قرار دارند و طبیعی است که همچنان ضعف اقتصادی در این کشورها وجود داشته باشد. 

خطراتی که منابع مالی و رونق کسب و کار کشورهای در حال توسعه را تهدید می کنند همواره بسیار زیاد است. بنابراین در صورت بروز چنین تهدیدهایی ارزش پول رایج این کشورها روند نزولی را در پیش خواهد گرفت. 

به عنوان مثال لیر ترکیه هم اکنون بر اثر شیوع ویروس کرونا ضعیف و پایین تر از سطح بحران پولی این کشور در سال 2018 است. این در حالی است صنعت گردشگری ترکیه که اصلی ترین منبع در آمد ارز خارجی به شمار می آید ، بر اثر شیوع بیماری کرونا در وضعیتی قرار دارد که نمی توان انتظار بهبودی داشت. 

این کشور هم اکنون هیچ برنامه ای برای پرداخت بدهی 18 تریلیون ین ندارد و بدین ترتیب در میان کشورهای در حال توسعه ترکیه یکی از کشورهایی است که بیشترین نگرانی درباره ورشکستگی اقتصاد این کشور وجود دارد. از سوی دیگر، بعید به نظر می رسد که کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه که با خطر ورشکستگی اقتصادی رو به رو می باشند، به طور فعالانه کمک کنند.

هم اکنون بر اثر شیو ویروس کرونا وضعیت به شکلی در آمده است که کشورهای مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و سعی دارند که ابتدا مشکلات کشور خودشان را بر طرف کنند. 

به احتمال قوی شیوع ویورس کرونا ساختار اقتصاد جهانی را به شکل قابل توجهی تغییر خواهد داد و یکی از این تغییرات پایان دوره کشورهای در حال توسعه است. چین که بزرگترین کشور در حال توسعه است ، با توجه به وخیم شدن روابط این کشور با آمریکا نمی توان انتظار داشت که در آینده رشد اقتصادی همانند گذشته  را داشته باشد. 

چنانچه کشورهای در حال توسعه به لحاظ اقتصادی تضعیف شوند ، جهان وارد دورانی با رشد کم اقتصادی خواهد شد. ممکن است بسیاری از کشورها به دوران کاهش رشد جهانی نگاه بدبینانه داشته باشند ، اما برای ژاپن اینطور نخواهد بود.

 چنانچه رشد جهانی کاهش یابد ، سرمایه گذاران بر روی ارزش تمرکز خواهند کرد. اگر چنین امری رخ دهد سهام ژاپن که هنوز در بازارهای عمده ارزان است ، مورد توجه قرار خواهد گرفت. 

 اگر تحرکات برای حذف سهام های چینی از بازار سهام آمریکا افزایش یابد، شرکتهای محاسبه شاخص مانند MSCI آمریکا باید سهام چینی را از فهرست های مختلف حذف کنند. در صورت بروز چنین امری ، سرمایه گذاران می توانند بلافاصله وجوه را از سهام چینی خارج کنند. 

مقصد پول سرمایه گذاران به احتمال قوی در همان آسیا و این بار در کشور ژاپن خواهد بود. چرا که سهام ژاپن سالهاست که ارزان باقی مانده و علاوه بر این آسیب های حاصل از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور حداقل است.

 پس از ترکیدن حباب اقتصادی دهه 1990 ، پول سرمایه گذاران از سهام ژاپن به کشورهای در حال توسعه مانند چین منتقل شده است. اگر قرار باشد که پس از سی سال بار دیگر پول به ژاپن برگردد ، هم اکنون بهترین زمان ممکن است. نیکی 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: