کد خبر: ۲۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۳ - 2014June 24
تمهیدات دولت برای تنظیم بازار در روزهای آینده؛
شفا آنلاين-ثبات قیمت کالاها در ماه مبارک رمضان تصمیمی بود که روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار گرفته شد. در این جلسه همچنین توافق شد کالاها بین 5 تا 20 درصد تخفیف داشته باشند.
به گزارش شفا آنلاين،با این اوصاف می‌توان به مردم وعده داد که ماه رمضان امسال قیمت‌ها دستخوش تغییر نخواهد شد و با طرح تشدید نظارت‌ها که از پنجشنبه شروع می‌شود هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند قیمت‌ها را مانند سال‌های گذشته تغییر دهد. بر این اساس در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد، تا تمام ارقام مواد غذایی، پوشاک و شوینده‌ها با 10 تا 15 درصد زیر قیمت بازار برای ارائه به مردم در نمایشگاه‌های طرح ضیافت عرضه شود. در این نمایشگاه‌ها همچنین گوشت منجمد وارداتی برزیل با قیمت هر کیلوگرم 16 هزار و 500 تومان، گوشت منجمد داخلی با قیمت هر کیلو 15 هزار و 500 تومان، مرغ منجمد داخلی با قیمت هر کیلو 5 هزار و 500 تومان، برنج اروگوئه با قیمت هر کیلو 2 هزار و 500 تومان، روغن 20 درصد زیر قیمت بازار و شکر فله‌ای با قیمت هر کیلو 2 هزار تومان به شهروندان ارائه شود.

 قیمت اقلام پرمصرف پایش می‌شود

سید جواد تقوی رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از اجرای طرح مشترک نظارت بر اقلام پر مصرف در آستانه ماه مبارک رمضان در سراسر کشور خبر داد و گفت: این طرح با همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو، راهداری، حمل و نقل و... به اجرا در می‌آید. وی افزود: مجموعه اقلامی که در ماه مبارک رمضان مورد توجه است عمدتاً کالاهای پر مصرف مانند پروتئینی، غذایی، میوه و سبزی‌ها، تنقلات، انواع شیرینی و خرما و لبنیات و نیز روغن، شکر، برنج و نان است که در طرح ویژه این ماه مورد توجه و نظارت است.

 وی با بیان این‌که تلاش می‌کنیم با تمرکز نیروها در مراکز عمده عرضه و تقاضا و ارتباط تنگاتنگ با انجمن‌ها و تشکل‌ها و اصناف به گونه‌ای عمل کنیم که تخلفی صورت نگیرد تأکید کرد: از ظرفیت‌های اصناف، ناظران افتخاری و همه تشکل‌های بخش خصوصی مرتبط استفاده خواهد شد.  معاون وزیرصنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با اقدامات پیشگیرانه به گونه‌ای عمل کنیم که تخلفی صورت نگیرد ولی اگر به هر دلیل افراد فرصت طلب خواستند قیمت‌ها را به مصرف‌کننده تحمیل کنند یا اجحافی صورت بگیرد برخورد قانونی می‌کنیم.

 برای چندین ماه ذخیره داریم

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران درباره طرح دولت برای ماه مبارک رمضان به خبرنگار ایران گفت: برخی از مردم این نگرانی را دارند که قیمت کالاها مانند سال‌های گذشته بخصوص در کالاهای اساسی افزایش پیدا کند اما به مردم اطمینان می‌دهم که چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و قیمت‌ها ثبات لازم را دارد.

وی با بیان این‌که قیمت کالاها در بازار ثبات لازم را دارد تصریح کرد: برخی از سودجویان بدنبال آن هستند که با احتکار یا شایعه گرانی، بر قیمت‌ها بیفزایند اما با نظارت دقیق دولت از تولید تا مصرف همچنین فراوانی کالا قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد و آرامش بر بازار حکفرما است.

 رئیس اتاق اصناف ایران خبر داد که ذخیره کالاهای اساسی بسیار مناسب است و تا چندین ماه کشور هیچ مشکلی ندارد. به همین جهت اگر در ماه مبارک رمضان به هر دلیلی با کمبود کالا مواجه شویم دولت ذخیره‌های صورت گرفته را آزاد می‌کند. وی اذعان داشت: سبد خانوار مردم در ماه مبارک رمضان شاهد رشد قیمت نخواهد بود. از این‌رو در راستای کنترل بازار از روز پنجشنبه طرح ضیافت شروع می‌شود. همچنین تأمین کالا به صورت دقیق فراهم شده است و از سوی تمام فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای برای اجرا شدن طرح ضیافت همکاری دارند. همچنین بنا شده است اتحادیه‌ها برای اجرای مناسب طرح ضیافت همکاری لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: مغازه‌ها و واحدهای صنفی سطح شهر در راستای سیاست‌های دولت و همزمان با برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت که از 5 تیرماه در تهران برگزار می‌شود، فروش‌های فوق‌العاده را نیز برپا خواهند کرد، ضمن این‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ نیز کالاهای پرتقاضا و مورد نیاز مردم را با تخفیف‌های ویژه عرضه خواهند کرد. رئیس اتاق اصناف ایران افزود: در این فروشگاه‌ها، کالاهای پرمصرف مورد نیاز مردم از جمله برنج، روغن، گوشت قرمز، مرغ، پنیر و خرما به صورت ویژه و با قیمت مناسب عرضه خواهد شد. وی تصریح کرد: قیمت‌های اعلام شده از سوی کمیسیون نظارت و اتاق‌های اصناف، لازم الاجرا است و تمامی واحدهای صنفی ملزم به رعایت آن هستند، ضمن این‌که بازرسان صنفی نیز در کنار بازرسان دولتی، بازار را پایش می‌کنند.

 مردم با گرانی روبه‌رو نخواهند شد

یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره طرح ضیافت به خبرنگار ایران گفت: طرح ضیافت با 350 نمایشگاه در کشور از روز پنجشنبه 5 تیرماه در مصلی تهران، حکیمیه، بوستان ولایت و ارم آغاز می‌شود. در سایر استان‌ها نیز این طرح اجرایی خواهد شد.

لذا تمام شهروندان می‌توانند بی‌دغدغه کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.  وی درباره تخفیف کالاها در ماه مبارک رمضان افزود: بطور متوسط میزان تخفیفی که برای کالاها در نظر گرفته شده بین 5 تا 15درصد است. 5درصد در مورد لبنیات است و در سایر کالاها از جمله گوشت و مرغ قیمت‌ها تا 15 درصد ارزان‌تر خواهد شد. بر این اساس در برخی از کالاها تخفیف قیمت بیش از 15 درصد است. وی با بیان این‌که بر خلاف سال‌های گذشته نوسان قیمت بخصوص در مرغ و گوشت نداریم اذعان داشت: یکی از دلایلی که باعث ثبات قیمت کالاها شده، ذخیره‌سازی مناسب دولت است. لذا سودجویان به هیچ عنوان نمی‌توانند تعادل بازار را به هم بریزند.

صادقی با بیان این‌که طرح ضیافت تا 14 تیرماه خواهد بود افزود: طرح تشدید بازرسی‌ها از 5 تیرماه شروع می‌شود و بازرسان بطور ویژه بازار را رصد می‌کنند تا ضمن کنترل قیمت‌ها از هر گونه احتکار کالا جلوگیری کنند. وی افزود: ماه مبارک رمضان امسال به بهترین شیوه برگزار خواهد شد و مردم بر خلاف سال‌های گذشته با گرانی روبه‌رو نمی‌شوند.

 آغاز تشدید بازرسی‌ها

مجتبی فراهانی معاون بازرسی سازمان حمایت نیز درباره طرح ضیافت به خبرنگار ایران گفت: طرح تشدید بازرسی‌ها از روز پنجشنبه آغاز می‌شود و بازرسان سازمان حمایت بطور ویژه بازار را رصد خواهند کرد تا در ایام ماه مبارک رمضان قیمت‌ها تغییری نکند. وی به مردم اطمینان داد که قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد و بدین جهت از خرید بیش از نیاز مصرف پرهیز کنند.

فراهانی اذعان داشت: با توجه به طرح تشدید نظارت بر بازار، وضعیت قیمت کالاها از تولید تا رسیدن به مصرف‌کننده کنترل می‌شود لذا هیچ تولید‌کننده‌ای حق افزایش قیمت را ندارد.

ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: