کد خبر: ۲۵۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 06
سازمان ملل متحد تخمين مي زند که پنج برابر زمان لازم خواهد بود تا واکسن ها و داروها براي ميليارد ها نفر در سراسر جهان با قيمت مناسب در دسترس باشد
شفاآنلاین>سلامت>در حالي که آمريکا رويکرد يکجانبه‌گرايانه خود را به همه مسائل بين‌المللي گسترش داده، جامعه جهاني با تلاش براي حل بحران کرونا بدون حضور و مشارکت‌ برخي دولت‌ها که خود را ابرقدرت جهان مي‌دانند، خود را براي ورود به عصر بدون ابرقدرت آماده مي‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، گفته مي شود که در نهايت با واکسن مي شود پيروزي بر ويروس کرونا را جشن گرفت، از اين رو جامعه جهاني خود را براي جمع آوري ميلياردها دلار براي ساخت آن سازمان مي دهد. اما در اين ميان قدرتي جهاني مانند ايالات متحده آمريکا کجاست؟

در مبارزه با کرونا، سران کشورها و دولت ها از اروپا و آمريکاي شمالي گرفته تا شرق آسيا و خاورميانه وعده کمک ۷.۴ ميليارد يورو (۸.۲ ميليارد دلار)براي تحقيقات بر روي واکسن و داروها براي جلوگيري از تلفات داده اند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس بين المللي اهدا کنندگان کمک مالي به يافتن درمان کرونا ، روز گذشته وعده کمک ۵۲۵ ميليون يوروي کشورش به تحقيقات کشف واکسن کرونا داد و گفت: 'اين لحظه اميد است.'

رئيس کميسيون اتحاديه اروپا «اورسولا فون در لاين» با اشاره به کمک يک ميليارد يورويي کميسيون اروپا از برداشته شدن گام هاي بزرگ به سمت هدف ۷.۵ ميليارد يورويي خبر داد؛ ۸۵۰ ميليون دلار از کانادا ، ۵۰۰ ميليون دلار از فرانسه ، ۳۸۸ ميليون پوند از انگليس ، ۱۹۲ ميليون دلار از هلند ، ۱۴۰ ميليون دلار از ايتاليا و غيره. در پايان به گفته فون در لاين 'جهان در برابر ويروس تاج متحد است و جهان پيروز خواهد شد.' با اين حال ، قدرتي جهاني مانند ايالات متحده ، در تلاش براي واکسن و داروهاي ارزان قيمت براي همه جايي ندارد.

سازمان ملل متحد تخمين مي زند که پنج برابر زمان لازم خواهد بود تا واکسن ها و داروها براي ميليارد ها نفر در سراسر جهان با قيمت مناسب در دسترس باشد.

پيام اصلي اين رويداد متفاوت بود: ما نيروهاي خود را در برابر دشمن نامرئي جمع مي کنيم. بسياري از شرکت کنندگان کلمات انگيزشي و گاه احساساتي را پيدا کردند. نخست وزير انگليس ، بوريس جانسون ، که به تازگي از کوويد ۱۹ بهبود يافته بود ، درباره 'مهمترين علت اصلي زندگي ما' سخن گفت.

نخست وزير کانادا ، جاستين ترودو گفت: «وقتي طوفان فرا مي رسد ، مردم مي خواهند با دوستان ، خانواده خود از مهلکه دور شوند و منتظر بمانند تا پايان يابد. اما ما نمي توانيم خودمان را جدا کنيم. ما نمي توانيم اميدوار باشيم که ديگران در حالي که از خود مراقبت مي کنند خوب عمل کنند. ما بايد از خود و بقيه جهان مراقبت کنيم. »

در عين حال همسايه جنوبي کانادا ، ايالات متحده ، نمي خواهد در اين ميان اقدامي بکند. دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا ، از کنفرانس اهدا کنندگان بازماند. وزير امور خارجه مايک پمپئو صرفاً گفت که از تلاش هاي ديگران استقبال مي کند.

يک مقام ارشد دولت آمريکا در واشنگتن - همزمان با کنفرانس اهداکنندگان در بروکسل - افزود که سازمان هاي مربوطه نيز از دولت آمريکا پول زيادي دريافت کرده اند و «همکاري ما با شرکاي اروپايي ما و همچنين با شرکاء در سرتاسر جهان به شدت قوي است.»

ترامپ گفته است که انتظار مي رود آمريکا تا اواخر امسال واکسن کرونا را توليد کند، با اين حال بسياري از محققان به اين ادعا شک دارند. در اروپا اين نگراني وجود دارد که ترامپ در صورت تحقق موفقيت آميز واکسن در آنجا - به دنبال شعار 'اول آمريکا' ، ابتدا ايالات متحده را تأمين کند.

در همه جا شنيده ها بر ارجحيت تلاش هاي جمعي در قبال تحرکات انفرادي ملي حکايت مي کند. مرکل گفته است اين همکاري جهاني، يک سيگنال مهم است. 

به اعتقاد رئيس جمهوري فرانسه امانوئل ماکرون « در اين مسير اقدام يکجانبه يک اشتباه بزرگ خواهد بود.' و همه بر اين نکته تاکيد دارند که اين ويروس هيچ مرزي نمي شناسد و جهان فقط درصورتي که همه کشورها مشارکت کنند از اين خطر ايمن خواهد بود.

بحران کرونا نشان داد که جهان ديگر تاب تکروي ها و يکجانبه گرايي هاي آمريکا را ندارد و براي دوره اي بدون حضور چنين ابرقدرتي آماده مي شود. به ويژه در جايي که منافع همگاني بشر در ميان باشد، شعارهاي يکجانبه ترامپ مانند «اول آمريکا» رنگ مي بازد.د پ آ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: