کد خبر: ۳۴۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024April 29
یک مطالعه جدید توسط محققان نشان می‌دهد افرادی که از سیگارهای الکترونیک استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، تا 19درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی‌اند.
شفاآنلاین> سلامتیک مطالعه جدید توسط محققان نشان می‌دهد افرادی که از سیگارهای الکترونیک استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، تا ۱۹درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی‌اند. به‌گفته محققان، حتی یک‌بار مصرف سیگار الکترونیک ممکن است خطر نارسایی قلبی را افزایش دهد.
 
 به گزارش شفاآنلاین:برای این مطالعه، دکتر یعقوب بن‌الحسن و تیم همراه وی داده‌های سوابق الکترونیکی سلامت و نظرسنجی‌های بیش از ۱۷۵.۰۰۰بزرگسال آمریکایی از مطالعه « All of Us » را بررسی کردند. پس از تجزیه و تحلیل این داده‌ها، محققان دریافتند افرادی که در هر مقطعی از زندگی خود از سیگار الکترونیک استفاده می‌کنند، ۱۹درصد بیشتر از افرادی که هرگز از سیگار الکترونیک استفاده نکرده‌اند، در معرض نارسایی قلبی قرار می‌گیرند. بن‌الحسن گفت: این یافته‌ای چندان شگفت‌انگیز نبود، زیرا مطالعات قبلی به خطر آسیب ناشی از استفاده از سیگار الکترونیکی اشاره کرده‌اند.
یک متاآنالیز (یک روش آماری است که چندین مطالعه را ترکیب می‌کند و نتایج آنها را یکپارچه می‌کند) اخیر نشان داد که استفاده از سیگار الکترونیک خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد. در مطالعات انجام گرفته روی حیوانات، همچنین تغییراتی در قلب مشاهده شده که پس از قرار گرفتن در معرض سیگارهای الکترونیک منجر به کاهش انقباض و آرامش قلب می‌شود. این همان تغییراتی است که در نارسایی قلبی نیز دیده می‌شود.
چرا استفاده از سیگار الکترونیک که پیش‌تر ایمن‌تر از سیگار عادی تلقی می‌شد، به‌طور بالقوه خطر نارسایی قلبی را در فرد افزایش می‌دهد؟ چنگ هان چن، پزشک متخصص قلب و عروق مداخله‌ای و مدیر پزشکی برنامه قلب ساختاری در مرکز پزشکی«مموریال کر سدلبک» در لاگونا هیلز کالیفرنیا که در این تحقیق مشارکت نداشت، می‌‌گوید: معنای ایمن‌تر با «ایمن» یکسان نیست. ما با بررسی تحقیقات دیگر به این نتیجه رسیده‌ایم که نیکوتین خود اثرات مضری بر قلب دارد. به‌ویژه در سیگارهای الکترونیک، این نیکوتین است که بر عملکرد مؤثر قلب تأثیر می‌گذارد و باعث احتمال بروز عوارض قلبی و عروقی می‌شود. پاسخ کوتاه این است که به‌دلیل وجود نیکوتین، سیگارهای الکترونیک برای سلامت قلب مضر هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: