کد خبر: ۲۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۳ - 2014June 22
شفا آنلاين- مسئول گروه طب مادر و جنین بیمارستان شریعتی با اشاره به اینکه 10 درصد از بارداری‌ها در کشور پرخطر است گفت: استعمال دخانیات، دیابت، کم‌تحرکی، چاقی، استرس و بارداری پس از 35 سالگی از عواملی است که خطر بارداری را افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاين،شهلا سادات جمالی امروز در نشست خبری که به مناسبت برگزاری چهاردهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران برگزار شد گفت: طب مادر و جنین در حوزه زایمان‌های پرخطر کاربرد دارد که مرگ مادر در حاملگی‌های چندقلویی که ریسک پرخطر دارند و بیماری‌های مربوط به جنین در این حوزه قرار می‌گیرد.

وی در مورد اینکه شرایط محیطی و تغییر سبک زندگی بر افزایش زایمان‌های پرخطر تأثیرگذار بوده گفت: هنوز مطالعه‌ای نشده که نشان دهد شرایط محیطی مانند امواج چقدر خطرناک است یا سقط جنین را افزایش داده یا اینکه مرده‌زایی را بیشتر کرده است.

جمالی گفت: اما در مورد سبک زندگی که تغییر کرده باید گفته شود که تغذیه زنان بهتر شده اما تحرک و فعالیت بدنی کمتری دارند و این موضوع بر روی دیابت بارداری تأثیرگذار بوده و آن را افزایش داده است.

مسئول گروه طب مادر و جنین بیمارستان شریعتی تصریح کرد: زنان باردار به دلیل کم تحرکی دچار اضافه وزن و چاقی شده یا به دلیل تغییر سبک زندگی دچار استرس‌های بالا شده‌اند که این مسئله بارداری‌های پرخطر را افزایش داده است.

جمالی ادامه داد: 10 درصد از بارداری‌هایی که در کشور انجام می‌شود از نوع پرخطر است که با سقط، مرده‌زایی و زایمان زودرس می‌تواند همراه باشد.

مسئول گروه طب مادر و جنین بیمارستان شریعتی ادامه داد: در زنانی که دچار چاقی بوده یا دیابت یا سابقه دیابت در خانواده دارند بیماری متابولیک داشته و بارداری بعد از 35 سالگی به همراه فشار خون دارند دچار اختلالات ارثی بوده یا سقط مکرر جنین داشته‌اند یا کودک با وزن 4 کیلو به بالا زایمان کرده‌اند در دسته بارداری‌های پرخطر قرار می‌گیرند.

وی در مورد تأثیر استعمال دخانیات بر بارداری‌های پرخطر گفت: استعمال سیگار و قلیان باعث کمتر شدن وزن جنین می‌شود و حتی ثابت شده یائسگی زودرس در زنان سیگاری نسبت به زنان دیگر 20 سال زودتر اتفاق می‌افتد چرا که تخمدان آنها سریعتر پیر شده و به سمت ناباروری می‌رود.

جمالی در رابطه با افزایش سن بارداری و ارتباط آن با بارداری‌های پرخطر گفت: افرادی که بعد از 35 سالگی به بارداری اقدام می‌کنند در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند که ریسک ابتلای جنین به سندرم داون در آنها بیشتر می‌شود در نتیجه باید حتماً قبل از بارداری غربالگری شوند حتی احتمال سقط در سن بالا و ناهنجاری‌های جنینی افزایش می‌یابد و روش‌های کمک باروری مانند اهدای تخمک از مواردی است که برای این گروه نیاز می‌شود.

فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: