کد خبر: ۳۴۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۸ تير ۱۴۰۳ - 2024June 28
پژوهشی که به‌تازگی انجام شده نشان داد تقریباً یک‌سوم کل بزرگسالان به اندازه کافی فعالیت بدنی انجام نمی‌دهند و این یک تهدید فزاینده برای سلامتی در سراسر جهان است.
شفا آنلاین:سلامت>بر اساس پژوهش سازمان بهداشت جهانی و سایر محققان، بیش از ۳۱ درصد از بزرگسالان (۱.۸ میلیارد نفر) در سال ۲۰۲۲ میلادی، مقدار ورزش توصیه‌شده این سازمان را انجام ندادند که در مقایسه با سال ۲۰۱۰ میلادی، تعداد این افراد پنج درصد افزایش داشته است.

به گزارش شفا آنلاین رودیگِر کرِچ (Ruediger Krech)، مدیر بخش ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت، در یک نشست خبری اظهار داشت: کم‌تحرکی تهدیدی خاموش برای سلامت جهانی است و به نحوی چشمگیر در ایجاد بیماری‌های مزمن نقش دارد.

وی افزود: متأسفانه جهان در مسیر درستی پیش نمی‌رود.

یک‌سوم بزرگسالان فعالیت بدنی کافی ندارند

سازمان بهداشت جهانی به همه بزرگسالان توصیه می‌کند برای اینکه سالم بمانند، حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهند (که می‌تواند شامل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا حتی کارهای روزمره خانه باشد) یا حداقل ۷۵ دقیقه به ورزش‌های شدیدتر مانند دویدن یا ورزش‌های رقابتی بپردازند؛ البته انجام ترکیبی از این دو نیز سلامتی را حفظ می‌کند.

کرچ بیان کرد: انجام ندادن این میزان از ورزش، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، برخی سرطان‌ها و همچنین مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد.

یافته‌های پژوهشگران که در The Lancet Global Health منتشر شده، پیش‌بینی می‌کند اگر روند فعلی ادامه یابد، میزان بی‌تحرکی بزرگسالان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۳۵ درصد افزایش یابد.

یک‌سوم بزرگسالان فعالیت بدنی کافی ندارند

هر یک قدم، اهمیت دارد

براساس این پژوهش، میزان ‌بی‌تحرکی میان کشورها بسیار متفاوت بود؛ مثلاً، ۶۶ درصد از بزرگسالان در امارات متحده عربی فعالیت بدنی کافی ندارند، در حالی که این رقم در مالاوی کمتر از سه درصد بود.

شکاف جنسیتی نیز وجود داشت. نزدیک به ۳۴ درصد از زنان در سراسر جهان به آستانه فعالیت نمی‌رسند، در حالی که این میزان در مردان ۲۹ درصد است.

به گفته پژوهشگران دلایل متعددی برای کاهش میزان فعالیت وجود دارد، از جمله اینکه: مردم کمتر راه می‌روند، بیشتر با رایانه کار می‌کنند و اوقات فراغت بیشتری را صرف تماشای صفحه نمایش می‌کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: