کد خبر: ۲۵۳۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۶ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 26
بحران کرونا ناکامی آمریکا را در رهبری جهان به اثبات رساند و میزان اهمیت همکاری های بین المللی را نمایان کرد
شفاآنلاین>سلامت>تارنمای العهد لبنان در گزارشی با عنوان تهدیدها و فرصت‌های کرونا ، نوشت : بحران کرونا ناکامی آمریکا را در رهبری جهان به اثبات رساند و میزان اهمیت همکاری های بین المللی را نمایان کرد.

به گزارش شفاآنلاین؛ العهد در شماره روز چهارشنبه خود طی گزارشی ضمن اعلام این مطلب، نوشت: جهان با توجه به میانگین انتشار ویروس کووید – ۱۹ در میان موجی از ترس و وحشت بین المللی بی سابقه فرو رفته است که با توجه به سوءاستفاده های سیاسی خالی از شک و شبهه نیست . این ویروس باعث شده تا ملت های جهان در انزوا بسر برند.  

با این وجود بحران و یا گرفتاری کرونا همچون سایر بحران ها و گرفتاری ها یک سکه دو رو است که یکی روی آن منفی و روی دیگر آن یک فرصت به شمار می رود که امید به انجام اصلاحات و برون رفت پیروزمندانه را فراهم می آورد.

قبل از سخن گفتن از فرصت هایی که می توان در سطح جهان به ویژه در میان امت مسلمان به آن ها تحقق بخشید ، باید از برخی موارد منفی برملا شده در جهان عرب توسط این بحران سخن به میان آورد:

 موارد منفی پدیدار شده توسط کرونا

۱ – بحران نشان داد برخی از افراد با نادیده گرفتن حقوق دیگران فقط در اندیشه منافع شخصی خود بسر می برند و به همین دلیل اقدام به انبار کردن مواد غذایی و دارویی کرده اند و برخی از بازاریان نیز اقدام به احتکار کالاها و گران فروشی می کنند.

۲ – کرونا نشان داد که ما علیرغم داشتن تجربه های سرشار در زمینه بحران ها و جنگ ها، فاقد فرهنگ بحران و رفتارهای مورد نیاز جهت مقابله با آن هستیم .

۳ – نبود آمادگی های لازم برای وضعیت فوق العاده در نتیجه ناکام ماندن در تحقق بخشیدن به اولویت ها

۴ – نبود فرهنگ عمومی و پایین بودن سطح آگاهی مردم که باعث شده تا به شایعات گوش فرا داده و مسائل را با هم قاطی کنند.

قبل ازسخن گفتن از فرصت هایی که می توان در سایه بحران کرونا به دست آورد، باید به ابعاد مثبت این بحران اشاره کرد:

 ابعاد مثبت بحران کرونا

نخست: آب و هوا در کشورهایی که به دلیل ویروس کرونا اقتصادشان تقریبا به طورکامل فلج شده به طرز چشمگیری بهبود یافته و آلودگی هوا در آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

دوم : بحران کرونا ناکامی آمریکا را در رهبری جهان به اثبات رساند و میزان اهمیت همکاری های بین المللی را نمایان کرد.

سوم : بحران کرونا در میان کشورهای در حال توسعه و عقب مانده از نظر صنعتی و اقتصادی و دنباله رو ابرقدرت ها زنگ خطر را به صدا درآورد . این بحران ساختار قدرت بین المللی حاکم بر جهان را به طرز غیرقابل تصوری تغییر و آن را تصحیح خواهد کرد.

چهارم : این بحران میزان اعتبار و صداقت کشورها و جناح ها و نهادهای بزرگ حاکم بر جهان را زیر سوال برد. در همین رابطه آمریکا و چین در مورد اینکه کدام یک از آنها عامل انتشار این ویروس بوده در حال کشمکش لفظی بسر می برند و اتحادیه اروپا از کمک و یاری ۵۰۰ میلیون شهروند خود عاجز و ناتوان مانده است.

در پایان فرصت هایی که در نتیجه این بحران می توان به آنها تحقق بخشید، عبارتند از :

 فرصت های پیش آمده در نتیجه بحران کرونا

۱- اهتمام ورزیدن به بهداشت و طبیعت و ایجاد یک بسیج همگانی علیه موارد منفی حاصل از مدرنیته شدن جهان.

۲- نبود نسبی احساس کینه توزی و برخوردار شدن از روحیه بحران مبتنی بر همکاری و دلسوزی.

۳- توجه نمودن به اهمیت رشد و توسعه مستقل و خوداتکایی و فرهنگ تولید.

۴- توجه به مسائل اساسی نادیده گرفته شده در گذشته به ویژه رعایت مسائل بهداشتی و آموزش همگانی.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: