کد خبر: ۲۵۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 11
شفاآنلاین:سازمان جهانی بهداشت در 2 مارس خطر این همه گیری را بسیار بالا ارزیابی کرد و به همه کشورها هشدار داد آماده باشند
به گزارش شفاآنلاین،پایگاه خبری عرب نیوز؛ درمطلبی به قلم جاناتان گورنال نوشت،کرونا عفونتی بدون مرز است.
درادامه این گزارش آمده است:
1.متخصصان اپیدمیولوژی بر این باورند با توجه به شمار فوتی ها، عفونت کرونا از سارس و مرس بدتر است.

2.ویروس شناسان برای تولید واکسنی برای این بیماری رقابت می کنند؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که واکسنی برای آن کشف شود.

3.از زمان گزارش نخستین مورد از ابتلا به این ویروس در ووهان چین، 60 روز می گذرد. این ویروس تا کنون بیش از 100 هزار نفر را آلوده کرده و بیش از 3 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است؛ بازارهای بورس را بر هم زده و پیش بینی می شود موجی از بیکاری، کمبود مواد غذایی و دارو و حتی سقوط اقتصاد جهانی را در پی داشته باشد. این ویروس بسیاری از رویدادها، از جمله مسابقات ورشی، را در سراسر جهان لغو کرده و اماکن تفریحی، فرهنگی و مذهبی زیادی را به تعطیلی کشانده است. 

4. درصد احتمال مرگ در اثر کرونا، برای افرادی که هیچ بیماری دیگری نداشته باشند 9/0 درصد، برای مبتلایان به سرطان 6/5، برای مبتلایان به فشار خون 6 درصد، برای افراد دارای بیماری مزمن ریوس 3/7 درصد و برای بیماران قلبی 75/10 درصد است.   
 
5. با وجود این که سازمان جهانی بهداشت تمایلی به همه گیری خواندن این بیماری ندارد، بسیاری از متخصصان اپیدمیولوژی محدودسازی گسترش این ویروس را با منع سفر به کشورهای آلوده امکان پذیر نمی دانند. 
6. اکنون باید بر کنترل بیماری در داخل کشورها و از طریق تشخیص و قرنتطینه سریع مبتلایان و آزمایش و در صورت لزوم قرنطینه افرادی که به آن ها در تماس بوده اند، تمرکز شود. این کار حتی برای بهترین نظام های بهداشت و سلامت کاری دشوار است. 

7. بر اساس نتیجه یکی از مطالعات انجام شده، هرکشوری که یک یا چند مبتلا دارد، باید آزمایشات غربالگری را در میان مردم اجرا کند و افراد مبتلا را پیش از بروز علائم قرنطینه کند. اکنون باید همه منابع صرف ایجاد گروه های ردیابی افرادی که با مبتلایان در تماس بوده اند، باشد. 

8. باوجود این که در خبرها گفته نمی شود سارس و مرس هم هنوز به طور کامل از بین نرفته اند. از 1 دسامبر 2019 تا 31 ژانویه 2020، 19 نفر در عربستان سعودی به مرس مبتلا شده اند و 8 نفر از آن ها مرده اند. علائم سارس به سرعت خود را نشان می دهند و به همین دلیل قرنطینه و درمان مؤثرتر آن امکان پذیر است. 

9. باید از تجارب شیوع ویروس هایی مانند آنفولانزای اسپانیا، H1N1، سارس  و مرس در گذشته برای مهار این همه گیری استفاده کرد. 

10. هنوز درباره میزان شیوع کرونا ابهاماتی وجود دارد. با توجه به این که این ویروس در بسیاری از افراد علائم خفیفی دارد و برخی افراد نیز بدون مراجعه به مراکز درمانی، در خانه درمان می شوند، به احتمال زیاد، آمار ارائه شده از مبتلایان کمتر از تعداد واقعی است. بنابراین درصد اعلام شده برای احتمال مرگ در اثر این بیماری (2 یا 3 درصد) بسیار بیشتر از درصد واقعی است.

11. سازمان جهانی بهداشت در 2 مارس خطر این همه گیری را بسیار بالا ارزیابی کرد و به همه کشورها هشدار داد آماده باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: