کد خبر: ۲۵۱۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 21
اگر توجیه آن‌ها پرداختن به امور درمانی بیمار است، پس دیگر عنوان گردشگری به یدک نکشند و از آن سوء استفاده نکنند. گردشگری سلامت شاخه‌های مختلفی دارد. همه آن که به درمان و بیمارستان ختم نمی‌شود، انواع مختلف دارد
شفاآنلاین>سلامت>رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی از مداخله مستقیم برخی وزارتخانه‌ها در گردشگری انتقاد کرد و انحصار در گردشگری سلامت را زیر سؤال برد و از وزارت بهداشت خواست دخالت مستقیم در گردشگری سلامت را کنار بگذارد.

به گزارش شفاآنلاین،حرمت‌الله رفیعی گفت: گردشگری سلامت نه تنها با معضل دلالی دست به گریبان است، که تحت تاثیر مداخله‌ها سایر دوایر دولتی متحمل آسیب شده است.

او ادامه داد: وزارت بهداشت به حوزه گردشگری سلامت وارد شده و کنار هم نمی‌رود. اگر قرار است هر سازمان یا وزارتخانه‌ای گوشه‌ای از گردشگری را به انحصار بکشد، شاید بهتر باشد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را منحل کنیم. 

سازمان حج و زیارت که متولی گردشگری زیارتی و مذهبی است، وزارت ورزش هم متولی گردشگری ورزشی است، طبیعت‌گردی هم با محیط زیست تداخل دارد. با این وضع چرا باید گردشگری یک تشکیلات مجزا داشته باشد و چرا به ۴۵۰۰ آژانس مسافرتی مجوز داده شده است.  

وی گفت: آیا گردشگری سلامت فقط به درمان و بیمارستان محدود می‌شود که وزارت بهداشت تا این حد به حیطه آن وارد شده است؟ اگر توجیه آن‌ها پرداختن به امور درمانی بیمار است، پس دیگر عنوان گردشگری به یدک نکشند و از آن سوء استفاده نکنند. گردشگری سلامت شاخه‌های مختلفی دارد. همه آن که به درمان و بیمارستان ختم نمی‌شود، انواع مختلف دارد.

رفیعی سپس این پرسش را مطرح کرد که آیا وزارت بهداشت می‌پذیرد آژانس‌ها در حوزه بیمارستانی و درمان دخالت کنند؟ و در ادامه اظهار کرد: روش اصولی این است که آژانس بیمار و گردشگر را جذب کند و تحویل بیمارستان و مراکز درمانی دهد و در ادامه هم پیگیر خدمات‌دهی به او باشد، ولی چرا بیمارستان‌ها و پزشکان به جذب مستقیم بیمار خارجی می‌پردازند، درحالی‌که تامین خدمات سفر اصلا در توان آن‌ها نیست و فقط بیمار را ناراضی و شاکی می‌کنند. چرا سازمان نظام پزشکی باید شرکت و انجمن بین‌المللی گردشگری سلامت را تشکیل دهد، چه کسی به این تشکل‌ها مجوز می‌دهد؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ادامه داد: این انتقادها در جلسه‌ای در وزارت امور خارجه که نمایندگان دیگر بخش‌ها حضور داشتند مطرح شده، این وزارتخانه هم معتقد به سامان‌دهی و رفه انحصار و مداخله است، برای همین پیشنهاد کرد کمیته‌ای با حضور نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شود. حتی نهادهای امنیتی هم موافق چنین رویه‌ای بوده‌اند.

او به این پرسش که چرا با وجود مخالفت‌های بسیار درسالیان گذشته با موضوع دلالی‌ها و جذب مستقیم بیمار خارجی در بیمارستان‌ها و توسط بعضی پزشکان هنوز جلوی این فعالیت‌ها گرفته نشده و همواره مهم‌ترن مانع و مشکل گردشگری سلامت همین عوامل ذکر می‌شود، گفت: متاسفانه زور گردشگری از زور سایر بخش‌ها در دولت کمتر است.

وی درباره انتقادهایی که عمان همزمان با سفر هیات گردشگری ایران به مسقط، درباره نارضایتی بیماران عمانی از خدمات گردشگری سلامت مطرح کرد، گفت: این حرف‌ها درست نیست ما با عمان شفاف هستیم. در آن سفر هم خیلی صریح و شفاف با یکدیگر صحبت کردیم. مشکل ما با برخی از بازارهای گردشگری، حضور پررنگ دلال‌ها و مداخله‌گران است.

رفیعی افزود: یک سال و نیم است که جدی وارد بازار عمان شده‌ایم تا قبل از آن فقط سه پرواز در هفته بین دو کشور برقرار بود که حالا به ۳۰ پرواز در هفته رسیده است. قبلا پروازها مستقیم بین تهران ـ مسقط نبود و پروازهای موجود هم چند مقصده بین کوالالامپور، پکن و هنگ‌کنگ انجام می‌شد، اما حالا حدود ۹۵ درصد پروازها، بین دو کشور مستقیم انجام می‌شود.

او همچنین مدعی شد که پروازهای عمان بیشتر مواقع با ظرفیت کامل انجام می‌شود و در ادامه گفت: این وضع خود گویای سطح تعاملات گردشگری دو کشور و رضایت آن‌ها است.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: