کد خبر: ۲۵۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 18
کاش نمایندگان مجلس یک چندم وقتی که برای تصویب قانون ملی استاندارد گذاشتند، برای غذا و داروی خود، خانواده‌شان و موکلان‌شان می‌گذاشتند. امیدواریم مجلس بعدی و نمایندگانی که به مجلس وارد می‌شوند اهمیت این موضوع را درک کنند و مجلس یازدهم مجلس غذا و داروی مردم باشد
شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به انتخابات مجلس و با انتقاد از آنچه که بی‌توجهی مجلسیان به سازمان غذا و دارو خواند، ابراز امیدواری کرد که مجلس یازدهم، مجلس دارو و غذای مردم باشد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر کیانوش جهانپور در نشست برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۰، این رویداد را یکی از برندهای نمایشگاهی در منطقه خواند و با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بویژ در حوزه مواد دارویی قطعا در بلندمدت و میان مدت سودآور است، گفت: باید بپذیریم که به لحاظ سیاسی در دنیا در موقعیتی هستیم که بویژه حوزه دارو نمی‌تواند از رویکرد اقتصاد مقاومتی جدا شود و "دارو<medicine>" نمی‌تواند خود را از تولید مواد اولیه و بسته‌بندی جدا بداند.

تولید  ۶۹.۵ درصد مواد اولیه دارویی در کشور

وی با اشاره به صنعت داروسازی در ایران در سال‌های قبل از انقلاب ادامه داد: تولید مواد اولیه دارویی در کشور در سال‌های اول انقلاب نزدیک به صفر بود و این درحالیست که اکنون ۶۹.۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شود و قطعا این پتانسیل وجود دارد که این عدد تا سال ۱۴۰۰ به رقم ۸۰ درصد برسد.

جهانپور با بیان اینکه حوزه  مواد اولیه دارویی یکی از حوزه‌های استراتژیک و راهبردی برای کشور است، افزود: این حوزه می‌تواند ضریب امنیت دارویی را برای کشور افزایش دهد و حتی در حوزه روابط دیپلماتیک موثر باشد. در مجموع به عنوان شهروند ایرانی خوشحالم که نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۰ در چنین ابعادی برگزار می‌شود و امروز افتخار سازمان غذا و دارو این است که زنجیره نمایشگاهی در حوزه کالاهای سلامت محور کامل شد.

غذا و دارو هم  تحریم است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تاثیر تحریم‌ها در فرایند تامین و تدارک دارو و همچنین غذا اشاره کرد و گفت: علیرغم دروغ کشورهایی که ادعای حقوق بشری‌شان گوش افلاک را پُر کرده مبنی بر تحریم نبودن دارو و غذا، شاهد بودیم که تحریم‌ها چه مشکلاتی را برای تامین پانسمان بیماران ای‌بی بوجود آورد و یا در مورد داروی بیماران MPS و جایی که می‌دانستند تولید کننده انحصاری هستند، چطور بیماران ایران را مورد هجمه قرار دادند. 

جایی که می‌خواهند فشار سیاسی وارد کنند دقیقا نقطه‌ای را هدف قرار می‌دهند که به لحاظ موازین حقوقی، بین‌المللی و حقوق بشری نقطه‌ای است که ظاهرا قرار نیست هیچ گاه روی کاغذ مورد تحریم و تهدید قرار گیرد. در لبنان هم این تجربه را دیدیم و گرفتاری‌ای که برای مردم لبنان در یک سال اخیر ایجاد شده است.

وی افزود: لذا قطعا تصمیمات عرصه سیاست و اقتصاد در دنیا را نهادهای حقوق بشری نمی‌گیرند و نهادهای تصمیم‌گیر یا پشت صحنه‌های تصمیم‌ساز در عرصه‌های بین‌الملل قطعا یکی از جاهایی که مورد تحریم و تهدید قرار می‌دهند حوزه غذا و بالاخص حوزه دارو ومواد اولیه دارویی است. لذا از این باب هم ورود به عرصه مواد اولیه دارویی برای کشوری مثل ما یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و زحمات کشیده شده در این عرصه قابل  تقدیر است. در مجموع ما در سال ۹۷ و ۹۸ نقطه عطف تاریخ در حوزه تولید مواد اولیه دارویی را طی کردیم و این موضوع در تاریخ صنعت دارویی کشور تثبیت می‌شود.

وضعیت پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به سوالی درباره پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی، گفت: در هیچ کشوری از دنیا تعداد اقلام دارویی بیمه‌شده‌اش در مقایسه با فارماکوپه دارویی‌اش اینقدر نزدیک به هم نیست. اما در ایران ضریب این دو موضوع بسیار به یکدیگر نزدیک است. از طرفی هم در تمام دنیا ۷۰ تا ۹۰ درصد قیمت حداقل موجود در بازار را پوشش می‌دهند و بنابراین طبیعتا بیماری که تمایل  به استفاده از برندی خاص را دارد باید خود مابه‌التفاوت قیمت آن را بپردازد.

دارویِ ارزانِ ایرانی

وی همچنین درباره قیمت داروهای ایرانی نیز گفت: دارویی ارزان‌تر از داروی ایرانی در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌کنید. به عنوان مثال در کشور عراق دارویی با کیفیت پایین‌تر از داروی ایرانی و با حداقل ۲ تا ۱۰ برابر قیمت داروهای ایرانی توسط کشورهای مختلف عرضه می‌شود. بر  همین اساس هم در عراق با جمعیتی نصف جمعیت ایران، ارزش بازار دارویی حداقل ۲ برابر بازار دارویی ماست.

جهانپور در همین راستا ادامه داد: قیمت گذاری دارو در ایران تابع سیاست‌های کمیسیون‌های مربوطه است اما به هرحال بازار سلامت ایران و بالاخص بازار دارویی یکی از ارزان‌ترین بازارهای سلامت و دارویی دنیاست.

وی افزود: این درحالیست که با وجود کیفیت بالا و قیمت ارزان، درباره داروی ایرانی کم انصافی می‌شود. با وجود تولید ۹۷ درصد داروها در داخل کشور، تعداد کل موارد ریکال‌های داروی ایرانی برابر با آن سه درصد وارداتی خارجی است. همچنین به عنوان مثال می‌توان گفت که کل بازار روسیه برای یک داروی ام. اس، در دست داروی ایرانی است. بنابراین ادعاها درباره کیفیت داروهای ایرانی باید به لحاظ علمی ثابت شود.

مجلس یازدهم مجلس غذا و داروی مردم باشد

جهانپور همچنین در ادامه صحبت‌هایش به انتخابات مجلس اشاره کرد و در توضیح انتظارات سازمان غذا و دارو از مجلس آینده، گفت: سازمان غذا و دارو ناظر ایمنی و حتی تامین ۴۰ میلیارد دلار کالا در کشور است. 

بنابراین این سازمان یکی از استراتژیک‌ترین حوزه‌ها در کشور است، اما متاسفانه مجلس هیچ گاه توجه کافی به سازمان غذا و دارو نداشته است. کاش نمایندگان مجلس یک چندم وقتی که برای تصویب قانون ملی استاندارد گذاشتند، برای غذا و داروی خود، خانواده‌شان و موکلان‌شان می‌گذاشتند. امیدواریم مجلس بعدی و نمایندگانی که به مجلس وارد می‌شوند اهمیت این موضوع را درک کنند و مجلس یازدهم مجلس غذا و داروی مردم باشد. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: