کد خبر: ۲۴۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 16
آلودگي هوا مي‌تواند در کودکان سبب آسم و در زنان باردار سبب سقط جنين يا زايمان زودرس شود.عطسه، سرفه، آبريزش بيني، گلودرد، خلط و تنگي نفس از جمله عوارض آني آلودگي هواست
شفاآنلاین>سلامت>نتايج مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد که يکي از عوارض آلودگي هوا، تضعيف سيستم ايمني بدن است. 

اين معضل همچنين خطر عفونت‌ها را مي‌تواند بيشتر کند.عوارض آلودگي هوا به 2 دسته آني و طولاني مدت تقسيم مي‌شود که کاهش سيستم ايمني بدن و افزايش احتمال ابتلا به بيماري‌هايي مانند آسم، برونشيت و سرطان از جمله عوارض طولاني مدت اين معضل است.

عوارض طولاني با توجه به نوع آلودگي هوا در مناطق مختلف، متفاوت است، آلودگي هوا مي‌تواند در کودکان سبب آسم و در زنان باردار سبب سقط جنين يا زايمان زودرس شود.عطسه، سرفه، آبريزش بيني، گلودرد، خلط و تنگي نفس از جمله عوارض آني آلودگي هواست.

 اين عوارض براي همه مردم است، اما براي کساني که بيماري ريوي دارند مي‌تواند بيشتر باشد و آلودگي هوا سبب تشديد بيماري اين افراد مي‌شود.مصرف مايعات به‌خصوص آب از جمله کارهايي است که مي‌تواند اثر آلودگي هوا را کاهش دهد.

از سبزيجات و ميوه‌جات تازه استفاده شود و از ورزش در فضاي آزاد و پارک‌ها در اين روزها به‌شدت پرهيز شود.بيماران، کودکان، سالمندان و مادران باردار از جمله افرادي هستند که بيشتر در معرض عوارض آلودگي هوا قرار دارند، اين افراد در روزهاي آلوده از منازل خارج نشوند. 

همچنين به خانواده‌ها توصيه کرد که پنجره‌هاي خانه‌ها را باز نگذارند و در صورت امکان از تهويه در منازل استفاده کنند.مردم در روزهاي آلوده اصلا سيگار و قليان مصرف نکنند و حتما در روزهاي آلوده از ماسک استفاده کنند.

برخي پزشکان معتقدند که مصرف ويتامين‌هاي C و E هم مي‌تواند در کاهش عوارض ريوي در روزهاي آلوده، کمک‌کننده باشد، مردم با استفاده از ماسک و انجام اقدامات بيان شده تا حدي از عوارض آلودگي هوا بکاهند.لازم به ذکر است که آلودگي هوا تاثير فراواني در شخصيت افراد دارد و مي‌تواند يک فرد برونگرا را به يک فرد درونگرا تبديل کند.

افراد افسرده هميشه زندگي را غبار آلوده مي‌بينند و مانند گذشته‌شان نمي‌توانند اجتماعي و سر زنده باشند.کاهش اکسيژن به‌علت هواي آلوده اختلال در عملکرد مغز ايجاد مي‌کند به‌طوري‌که فرد با از دست‌دادن مهارت‌هاي اجتماعي خود مدام دچار فراموشي مي‌شود و در سنين سالمندي و ميانسالي دچار بيماري آلزايمر مي‌گردد.آرمان ملی 


دکتر سیدعلی جوادموسوی


 فوق تخصص بیماری‌های ریوی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: