کد خبر: ۲۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 10
شفاآنلاین-استاد بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به کسانی که برای دیدن حاجی که به تازگی از سفر مکه به وطن بازگشته است به هموطنان تاکید کرد که برای این امر تا دو هفته صبر کنند و پس از سپری شدن این زمان به دیدن حاجی بروند.
به گزارش شفاآنلاین، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دکتر « مسعود مردانی » در خصوص علت این تاخیر زمانی برای دیدن حاجی اظهار داشت: دوره نهفتگی بیماری کرونا ویروس از سه تا 12 روز متفاوت است و پس از این زمان است که بیماری خود را نشان می دهد.

مردانی با بیان اینکه این بیماری اغلب در افرادی مشاهده می شود که یا به عربستان سفر داشته اند و یا به دید و بازدید زائران رفته اند ، همچنین این توصیه را کرد که زنان باردار، بچه های کم سن و سال، بیماران صعب العلاج، بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به سرطان و نارسایی کلیه از سفر به عربستان خودداری کنند.



** زائران به شتر نزدیک نشوند

وی افزود: اخیرا مشاهده شده است این بیماری از طریق افرادی که با شتر سرو کار دارند و یا شیر خام و گوشت شتر استفاده می کنند، بیشتر منتقل می شود بنابر این توصیه می شود از گوشت شتر و یا شیر آن استفاده نکنند و زائران از نزدیک شدن به این حیوان خودداری کنند.

دکتر مردانی همچنین تاکید کرد:حفظ بهداشت شخصی، شستشوی دست ها و خودداری از دست دادن و بوسیدن زائران، استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه و خودداری از مصرف مواد غذایی مشکوک، از مواردی است که به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک می کند.



** فعلا واکسن پیشگیری از کرونا ویروس وجودندارد

وی افزود: با توجه به این که بیماری کرونا ویروس این روزها در عربستان شیوع فراوانی دارد مسوولان مرکز پزشکی حج و زیارت و وزارت بهداشت در تلاش هستند تا تدابیری اتخاذ شود که زائران سرزمین وحی این سوغات را با خود به کشور نیاورند ؛ اما متاسفانه تا زمان حاضر برای پیشگیری از این بیماری هیچ واکسنی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه اظهار داشت: درمان دارویی برای بیماری عفونت ˈکرونا ویروسˈ جدید نیز تاکنون به طور قطعی در جهان پیدا نشده است.



** مهمترین نشانه های کرونا ویروس

وی در خصوص مهمترین نشانه های این بیماری اظهار داشت: مهمترین نشانه های این بیماری شبیه عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی به صورت تب، سرفه و تنگی نفس شروع می شود و ممکن است با گذشت زمان به فرم (شکل ) پنومونی یا سینه پهلو در آید.

این فوق تخصص بیماری های عفونی به اشکال شدید بیماری کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: در شکل شدید بیماری ، گرفتاری وسیع ریه ها اتفاق می افتد که در بعضی موارد موجب انتقال به ICU و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی می شود که متاسفانه بین 30 تا 50 درصد بیماران مبتلا به فرم شدید بیماری فوت می کنند.

مردانی گفت : این بیماری عمدتا از طریق ریز قطره های دستگاه تنفسی فوقانی منتشر می شود و 75درصد موارد آن ثانویه است به این معنی که یک نفر به آن مبتلا می شود و بیماری را به دیگران منتقل می کند.

دکتر مردانی خاطرنشان کرد: کرونا ویروس عمدتا در عربستان و به خصوص شهر جده اتفاق افتاد ولی بسرعت به کشورهای اروپایی گسترش یافت و به گونه ای که مواردی در فرانسه، ایتالیا، تونس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی گزارش شده است و دو مورد نیز در امریکا گزارش شده است و اخیرا موارد ثابت شده ای در ایران اتفاق افتاده که در یک مورد در شهر کرمان منجر به مرگ شده است.



**تاکنون 200 نفر در دنیا به علت این بیماری فوت کرده اند

مردانی با بیان اینکه تاکنون بیش از 690 مورد از بیماری کرونا ویروس در دنیا گزارش شده است ، افزود: بیش از 200 نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا ویروس از دست داده اند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی در تعریف بیماری کرونا ویروس گفت: این بیماری در واقع عفونتی است که مردم تجربه قبلی آن را دارند. در واقع این بیماری دومین علت شایع بیماریهای ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است و نخستین علت شایع بیماری ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، رینوویروس ها یا همان عوامل سرماخوردگی است که کسی نمی تواند ادعا کند تاکنون دچار سرماخوردگی نشده است.

وی در خصوص اولین باری که این ویروس مشاهده شد اظهار داشت: در سال 2004 فرمی از این کرونا ویروس، جهش یافت و به صورت اپیدمی (همه گیری ) بروز کرد که «سارس» نام گرفت اما خوشبختانه طی مدت یک سال کنترل شد و پایان یافت.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون خبری از این بیماری نبود تا آنکه 20ماه پیش در عربستان در عده ای از بیماران علایم شدیدی از عفونت که به ریه ها انتشار پیدا می کرد، مشاهده شد. اکثر مبتلایان به ICU( بخش مراقبت ویژه ) منتقل شدند و تنفس مصنوعی دریافت کردند که متاسفانه در نهایت برخی از آنها فوت کردند.

این استاد دانشگاه درخصوص علت نامگذاری این ویروس به نام سندرم MERS-CoV گفت: بررسی های اخیر نشان داد علت این عارضه ، کرونا ویروس است که با سارس متفاوت است. در واقع کرونا ویروس، ویروس جدیدی در دنیا است که شبه سارس است .

مردانی ادامه داد : این عارضه عمدتا از عربستان آغاز شد و همزمان مواردی از آن در اردن گزارش شد اما بررسی ها نشان داد این بیماری عمدتا در کشورهای خاورمیانه مثل قطر، امارات، کویت و عربستان اتفاق افتاد؛ به همین دلیل نام آن را سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-Co-Virus) نهادند که نام آن از اولین حروف کلمات Middle East Respiratory Syndrome Corona Virus تشکیل شده است.
برچسب ها: حجاج ، بیماری ، عفونت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: