کد خبر: ۲۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 10
شفاآنلاین-اعضای شورای شهر پایتخت پس از صحبت‌های معاون امور شورای شهر شهرداری تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تذکرات خود را در خصوص طوفان دوشنبه هفته گذشته که منجر به خسارات جانی و مالی وارده به شهر شد، ایراد کردند.

به گزارش شفاآنلاین، در ابتدا اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وظیفه شهرداری ساماندهی شهر پس از چنین وقایعی است اظهار کرد: شهرداری در این زمینه هنر نکرده است بلکه هنر این بود که ما وقوع طوفان، ساعت و سرعت آن را پیش بینی می‌کردیم و جمع آوری کردن درخت و بنر و برخی لوازم وظیفه ذاتی شهرداری بوده است.

وی با طرح این پرسش که اگر بجای طوفان در شهر زلزله می‌آمد آقایان کجا بودند؟ اظهار کرد: عدم هماهنگی بین ستاد مدیریت بحران و شهرداری تهران کاملا مشهود است اما آقایان تنها در این زمینه صحبت می‌کنند که شهرداری معاونت خدمات شهری خود را برای جمع کردن خسارات مامور کرده است اما باید بدانیم که این اقدام هنر نیست.

احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان 10 درصد درختان ولیعصر (عج) به دلیل بالا بودن ارتفاع و یا پوسیده بودن ریشه‌شان ایمن نیستند گفت: باید بدانیم که در آینده قطعا با وقایع مشابه همچون سیل، فرونشست و یا طوفان مجدد مواجه خواهیم بود و باید در این راستا اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان آب و فاضلاب شهر تهران فرونشست‌های 36 سانتی متری در سال داریم، گفت:‌این فرونشست‌ها ازجمله وقایعی است که روند کندی دارد و ما باید در این زمینه هوشیار باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اگر ایمنی درختان را به درستی مدیریت می‌کردیم نباید درختان بر روی خودروی مردم می‌افتاد گفت: مسئول خسارت‌های جانی و مالی وارده به مردم شهرداری تهران است و اگر در این زمینه مکانیسم لازم را ندارد باید اعلام کند تا شورا مصوبات لازم را در این زمینه داشته باشد.

دنیامالی ادامه داد: باید بررسی کنیم که چه اقدامات حقوقی در این زمینه انجام داده ایم که بتوانیم در مورد سقوط و خسارات ساختمانی وارده به مردم تصمیم گیری کنیم و باید از شهرداری این سوال را بپرسیم که آیا اقدامات لازم را به عنوان مدعی العموم انجام داده است یا خیر؟

  رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تقسیم وقایع بحرانی به سه فاز گفت: بحران به سه فاز قبل از وقوع، حین وقوع و پس از وقوع تقسیم می‌شود و گزارشات شهرداری در زمینه طوفان مربوط به پس از وقوع است که باید خاطرنشان کنیم در این زمینه شهرداری روند مناسبی داشته است.

وی ادامه داد: گزارش شهرداری در مورد فازهای قبل و حین وقوع طوفان قابل قبول نیست و این موضوع از نظر جامعه و مردم مطرح می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با طرح این پرسش که متولی جبران آسیب و خسارت جسمی وارده به شهروندان در اثر طوفان کیست؟ اظهار کرد: اگر در این زمینه قانونی داریم باید اطلاع‌رسانی شود، در غیر این صورت شورا باید طی لایحه‌ای شهرداری را در این زمینه مکلف کند.

همچنین محسن سرخو - عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه سه گسل خطرناک زلزله در شهر تهران داریم تصریح کرد:‌ یکی از این گسل‌ها احتمال وقوع زلزله‌اش بیش از هفت ریشتر است و ما باید بدانیم که آیا در این زمینه و مواجهه با این موضوع امادگی داریم و یا اقدام‌های لازم را انجام داده‌ایم.

وی افزود: بیمارستان‌هایی داریم که قدمت 50 و 60 ساله دارند که شهرداری باید نسبت به نوسازی‌ آنها تصمیم‌های لازم را اتخاذ نماید.

محسن پیرهادی - عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه من تنها چند پرسش را در خصوص طوفان هفته گذشته مطرح می‌کنم گفت: آیا تعداد تلفات و خسارات وارده به شهر بر اثر طوفان استاندارد بوده است و یا اینکه ما از نظر سخت افزاری شرایط لازم را در این زمینه داریم یا خیر ؟

وی با بیان اینکه ما از رسانه ملی در مورد وقوع طوفان استفاده نکرده‌ایم، گفت: آیا همچنان که در مورد زلزله آموزش‌های لازم را دیده‌ایم آیا در مورد مواجهه با طوفان نیز آموزش‌های لازم را به مردم ارائه کرده‌ایم؟

به گزارش ایسنا، پس از آن معصومه آباد - عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اعلام اینکه طوفان با شش کیلومتر سرعت خود را آغاز کرده است، گفت:‌ در حادثه جمهوری تنها برای تاخیر پنج ثانیه‌ای آتش‌نشانی شهروند ما سقوط کرد و باید بدانیم که در حوادث ثانیه‌ها بسیار ارزشمندند.

وی افزود: ما در شورای شهر سوم سیستم هشدار دهنده شهری را در نظر گرفته بودیم و قرار بود بلندگوهایی در سطح شهر به منظور اعلام این هشدارها فعال باشند.

همچنین احمد مسجدجامعی - رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر حوادث به طور طبیعی اتفاق بیفتد شهرداری باید هزینه و خسارت لازم را در این زمینه پرداخت کند و این در حالی است که در شرایط معمول هرگونه خسارت وارده به مردم بر عهده شهرداری است.

برچسب ها: شورا ، طوفان ، پایتخت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: