کد خبر: ۲۴۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 28
صبحانه خوردن نه تنها برای فعالیت‌های فیزیکی، بلکه برای فعالیت‌های مغزی ما هم بسیار مهم است. در حقیقت مغز برای فعالیت احتیاج دارد گلوکز بسوزاند و این گلوکز در هنگام صبح از طریق خوردن صبحانه تامین می شود
شفاآنلاین>سلامت>صبحانه نخوردن کودکان یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مادران است به خصوص اگر روش‌های مختلف را امتحان کرده باشند و جوابی برای افزایش اشتهای فرزندانشان نگرفته باشند.

به گزارش شفاآنلاین، پژوهش‌ها نشان می دهد که صبحانه خوردن نه تنها برای کودکان بلکه برای جوانان و بزرگسالان هم بسیار مفید است و باعث می شود کارایی فرد بالاتر برود و کمتر دچار اختلال در حافظه‌ی کوتاه مدت بشود. بهترین زمان برای خوردن صبحانه تقریبا تا یک ساعت بعد از بیدار شدن است. صرف صبحانه باید تبدیل به یک عادت غذایی در خانواده بشود تا بچه‌ها هم به تقلید از والدین، تمایل به آن پیدا کنند. در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به صبحانه نخوردن کودکان اطلاعات کسب کنید.

چاقی
خوردن یک صبحانه‌ی کافی و منظم، باعث می شود تا پایان روز گرسنگی شما کنترل شود. کسانی که صبحانه نمی خورند در وعده‌ی ناهار احساس گرسنگی بیش از اندازه کرده و چربی و کالری بیشتری مصرف می کنند. همچنین جذب کالری در افرادی که صبحانه نمی خورند بیشتر از افرادی است که صبحانه می خورند. نتایج آخرین تحقیقات نشان می دهد نسبت چاقی در افرادی که صبحانه نمی خورند 4 برابر بیشتر از کسانی است که صبحانه می خورند.

کم شدن قدرت ادراک

صبحانه خوردن نه تنها برای فعالیت‌های فیزیکی، بلکه برای فعالیت‌های مغزی ما هم بسیار مهم است. در حقیقت مغز<the brain> برای فعالیت احتیاج دارد گلوکز بسوزاند و این گلوکز در هنگام صبح از طریق خوردن صبحانه تامین می شود.

اهمیت خوردن صبحانه برای بچه‌هایی که به مدرسه می روند اینجا مشخص می شود زیرا اگر بدون خوردن آن سر کلاس بروند قدرت یادگیری آن‌ها پایین می‌آید و کارایی لازم را ندارند.
همچنین باید توجه داشت که کالری زیاد در وعده‌ی صبحانه توصیه نمی شود زیرا فعالیت مغز را کاهش می دهد. خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه در این وعده‌ی غذایی اهمیت زیادی دارد.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

نخوردن صبحانه باعث می شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و احتمال ابتلا به بیماری های باکتریایی و ویروسی از قبیل آنفولانزا و سرفه بالاتر برود زیرا با صبحانه نخوردن ترشح هورمونی که سلول‌های ایمنی بدن را فعال می کند کاهش می‌یابد.

صبحانه نخوردن روی اخلاق بچه‌ها اثر می گذارد

صبحانه نخوردن کودکان با اخلاق و خلق و خوی آن ها ارتباط دارد. بچه‌هایی که به طور منظم صبحانه می خورند اصولا دارای اخلاق خوب هستند و بچه‌هایی که صبحانه نمی خورند به دلیل قند خون پایین، نوسانات خلقی را تجربه می کنند.

ورم معده یا گاستریت

گاستریت به دلیل گازی که به طور مداوم در معده پخش میشود به وجود می‌آید. حتی زمانی که ما غذایی نمی خوریم شکممان به کار خودش ادامه می دهد در نتیجه باعث می شود معده ورم کند. نداشتن برنامه‌ی منظم برای خوردن صبحانه از دلایل اصلی گاستریت است.
کاهش عملکرد قلب
بعضی از تحقیقات ثابت کرده‌اند که نخوردن صبحانه با حمله‌ی قلبی ارتباط دارد. نخوردن این وعده‌ی غذایی باعث می شود خطر ابتلا به فشار خون و انسداد شریانی بالا برود. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید برنامه منظمی برای خوردن صبحانه داشت. اگر با روش های تربیتی درست عادت صبحانه خوردن را از ابتدا در کودکتان تقویت کنید، می توانید تا حد بیشتری از مشکلات قلبی در آینده پیشگیری کنید.
اختلال در متابولیسم بدن
سندروم متابولیسم یک سندرومی است که بیماری‌های قلبی و عروقی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت را تحریک می کند. این اختلال در کنار کاهش عملکرد مغز به خاطر صبحانه نخوردن باعث می شود نوجوانان در بزرگ‌سالی بیشتر در معرض ابتلا به این سندروم قرار بگیرند.

چند راهکار موثر برای افزایش اشتهای کودکان به صبحانه
نظر کودکتان را راجع به صبحانه بپرسید
کودکان نظرات متفاوتی برای خوردن صبحانه دارند. ممکن است سلیقه‌ی آن‌ها با سلیقه‌ی بزرگتر‌ها متفاوت باشد و تمایل به مواد غذایی دیگری داشته باشند. از کودکتان سوال کنید دوست دارد در وعده‌ی صبحانه چه چیزهایی بخورد و همان غذاها را برای او آماده کنید.
صبحانه‌ها را با بازی و تفریح به بچه‌ها بدهید
تمام وعده‌های غذایی زمانی که با شادی و سرگرمی همراه باشند علاقه و اشتهای کودک را بیشتر می کنند و این موضوع موقع صرف صبحانه هم به همین شکل است. سعی کنید با توجه به سن کودکتان و سرگرمی‌هایی که دوست دارد با خنده و شادی به او صبحانه بدهید.
میز صبحانه را متنوع و زیبا بچینید
منظور از چیدن میز صبحانه‌ی متنوع این است که سعی کنید از دادن صبحانه‌ی تکراری به بچه‌ها بپرهیزید. هیچ کودکی دوست ندارد هر روز صبحانه تخم مرغ بخورد. سعی کنید هر بار صبحانه‌ی متفاوت با طعم‌های متفاوت بچینید.
در ظرف غذای مخصوص به کودکان صبحانه را بریزید
کودکان به ظرف‌های غذایی که مخصوص خودشان باشد و رنگارنگ باشد بیشتر علاقه دارند. در ظرف غذای خود کودک برایش صبحانه را آماده کنید تا با اشتهای بیشتری آن را بخورد.

بهترین و مقوی ترین مواد غذایی برای صبحانه کدام‌اند؟
شیر
شیر ماده‌ای سرشار از کلسیم و ویتامین و پروتئین است که برای بچه‌ها بسیار مفید است. قرار دادن شیر در وعده‌ی صبحانه به عنوان یکی از گزینه‌ها بسیار خوب است چون انرژی زیادی برای بچه ها به ارمغان می‌آورد.
تخم‌مرغ
تخم‌مرغ منبعی سرشار از پروتئین است که به بینایی و گردش خون بسیار کمک می کند. مصرف تخم‌مرغ در وعده‌ی صبحانه به قوی‌تر شدن بینایی کودکان کمک میکند.
میوه و سبزیجات
میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر هستند و برای سیستم گوارشی بسیار مفید هستند. همچنین به دلیل اینکه مواد معدنی مختلف و ویتامین‌های زیادی در آن‌ها وجود دارد قرار دادن آن‌ها در صبحانه‌ی کودکان راهکار بسیار خوبی می تواند باشد. هنر زندگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: