کد خبر: ۲۱۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۷ - 2019January 03
ایمپلنت ساخته شده این محققان، الکترودی است که زیر ناحیه صدمه دیده در نخاع قرار می‌گیرد و با سیمی به یک پیس‌میکر به اندازه باتری، متصل می‌شود. این پیس‌میکر روی معده، زیر پوست قرار می‌گیرد
شفاآنلاین>سلامت>سال ۲۰۱۸، سالی بود که دو بیمار فلج نخاعی توانستند با استفاده از ایمپلنت‌های نخاعی حرکت کنند. این دو بیمار اکنون از لذت‌های کوچکی مانند ایستادن برای درست کردن صبحانه یا رفتن به حمام سخن می‌گویند.

به گزارش شفاآنلاین، «کلی توماس» وقتی کامیون از روی او عبور کرد، دچار قطع نخاع و فلج شد. «جف مارکیس» هم در حادثه دوچرخه‌سواری در کوهستان، ویلچرنشین شد. اما آنها اکنون می‌توانند با استفاده از ایمپلنتی که درون نخاع آنها کار گذاشته شده و همچنین فیزیوتراپی‌های طاقت‌فرسا، دوباره راه بروند. کاری که تا دو سال پیش، فقط در داستان‌های علمی-تخیلی امکان داشت. این درمان، یکی از موفقیت‌های بزرگ پزشکی در سال ۲۰۱۸ میلادی است و نشان می‌دهد که می‌توان عوارض بد جراحت‌های نخاعی را که زندگی فرد مبتلا را دگرگون می کند، از میان برداشت.

توانایی راه رفتن، چه صدمه<Hurt> دیده باشید، چه نه، حیرت‌انگیز است. وقتی پشت میزتان می‌نشینید، پاهایتان را به راحتی فراموش می‌کنید. ممکن است لحظه‌ای بعد، دوست داشته باشید قهوه بنوشید و بدون اینکه واقعا حواس‌تان به پاهایتان باشد، از جای خود بلند شوید و به سراغ قهوه بروید.

هنگام حرکت، مغز علامتی به نخاع می‌فرستد و سلول‌های عصبی موجود در نخاع، ماهیچه‌های پاهایمان را کنترل می‌کنند و بدین ترتیب، می‌توانیم راه برویم. اما این عصب‌ها در افرادی که به دلیل جراحت‌های نخاعی  فلج شده‌اند، صدمه دیده و از بین رفته‌اند. بنابراین نمی‌توانند ماهیچه‌های پاها را کنترل کرده و به حرکت درآورند.

دانشمندان در گذشته معتقد بودند که وقتی فردی فلج شود، شبکه‌های عصبی صدمه‌دیده زیر نخاع نمی‌توانند عملکرد خود را انجام دهند. اما اخیرا محققان مرکز تحقیق جراحت‌های نخاعی کنتاکی واقع در دانشگاه لویی‌ویل، با موفقیت نشان دادند که می‌توان با استفاده از یک تحریک‌کننده، شبکه عصبی که علایم را به مغز و دیگر قسمت‌های بدن می‌فرستد را به کار انداخت. بدین ترتیب این شبکه عصبی می‌تواند وظایفی را که پیش از صدمه انجام می‌داد، دوباره انجام دهد.

ایمپلنت ساخته شده این محققان، الکترودی است که زیر ناحیه صدمه دیده در نخاع قرار می‌گیرد و با سیمی به یک پیس‌میکر به اندازه باتری، متصل می‌شود. این پیس‌میکر روی معده<Stomach>، زیر پوست قرار می‌گیرد.

این سیستم را می‌توان با استفاده از دستگاه کنترل از راه دور خاموش و روشن و مقدار جریان الکتریکی و حرکات بیمار در نشستن، ایستادن یا راه رفتن را کنترل کرد. ایمپلنت نخاعی می‌تواند رابط بین نخاع و مغز باشد. وقتی بیمار به ایستادن یا راه رفتن فکر می‌کند، الکترودها، عصب‌های مربوط به آن را فعال کرده و علایم را دریافت می‌کنند.

 محققان می‌گویند با استفاده از این ایمپلنت و ورزش‌های درمانی می‌توان، بیماران نخاعی را درمان کرد و آنها امیدوارند، روزی برسد که فلج ناشی از صدمات نخاعی به خاطره‌ای در گذشته تبدیل شود.طبنا
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: