کد خبر: ۲۴۴۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019October 28
افسردگی شش برابر، بیکاری و مصرف مواد مخدر سه برابر باعث بروز خودکشی می‌شوند؛ البته نقش افسردگی در بیماری‌های روانی در بروز خودکشی بیشتر است.
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی، نشانه‌های وجود افکار خودکشی در افراد را تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین،کاظم ملکوتی، روان پزشک و عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران  در پاسخ به این پرسش که «چه عواملی باعث خودکشی در افراد می‌شود؟»، اظهار داشت: عوامل روانی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی در بروز خودکشی نقش دارند و این عوامل باعث می‌شود فرد به سمت ناامیدی سوق داده شود. 

 وی با اشاره به میزان نقش عوامل مختلف در بروز خودکشی ،ادامه داد: افسردگی شش برابر، بیکاری و مصرف مواد مخدر سه برابر باعث بروز خودکشی می‌شوند؛ البته نقش افسردگی در بیماری‌های روانی در بروز خودکشی<Suicide> بیشتر است. 

این روان پزشک در پاسخ به این پرسش که «نشانه‌های کلامی وجود افکار خودکشی در فرد چیست؟»، گفت: افکاری مانند اینکه «زندگی به چه دردی می‌ خورد؟»، «از این زندگی خسته شده‌ام»، « این زندگی یعنی چی؟» از جمله نشانه های کلامی است. وقتی این چنین نشانه هایی شدت پیدا می‌کند، فرد برای مثال می‌گوید «فلانی فوت کرد و راحت شد»یا «برای چه باید زنده باشیم؟»؛ در نتیجه چنین افکاری نشان‌دهنده اشتغال ذهنی فرد در خصوص خودکشی است. 

ملکوتی با اشاره به نشانه‌های رفتاری افراد با ذهنیت خودکشی، خاطرنشان کرد: علاقه فرد کم می‌شود، مثل دانش‌آموزی که نسبت به درس کم‌علاقه می‌شود. بی‌علاقگی فرد در محیط کار، بی‌علاقگی خانم خانه‌دار به زندگی و فرزندان و نیز در بین دانش‌آموزان وجود پرخاشگری و به اصطلاح از کوره در رفتن دانش‌آموز و روی آوردن به سیگار و مواد مخدر، از جمله نشانه‌های رفتاری داشتن افکار خودکشی است. 

وی تأکید کرد: باید معلمان،رؤسای ادارات و خانواده‌ها نسبت به این علائم خطرساز آگاهی داشته و آموزش‌های لازم را دریافت کنند. فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: