کد خبر: ۲۴۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 22
وزیر بهداشت و دیگر مسوولان عالی رتبه وزارت بهداشت بارها اعلام کرده اند که تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ممانعت از دسترسی مردم ایران به دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی تهدیدی برای سلامت ایرانیان و جنایت علیه بشریت است
شفا آنلاین>سلامت> دکتر محمود رضا پورکریم، استاد ایرانی مقیم کشور بلژیک در مقالات علمی خود که در برخی نشریات معتبر به چاپ رسیده بارها موضوع تاثیر تحریم‌های ظالمانه بر تامین داروها به ویژه در حوزه بیماران سرطانی را به بحث گذاشته است ، در آیینی که روز دوشنبه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار گردید از این استاد ایرانی تقدیر و عنوان استاد افتخاری بین المللی به او اعطا شد.

به گزارش شفا آنلاین:وزیر بهداشت و دیگر مسوولان عالی رتبه وزارت بهداشت بارها اعلام کرده اند که تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ممانعت از دسترسی مردم ایران به دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی تهدیدی برای سلامت ایرانیان<Iranian Health> و جنایت علیه بشریت است.هر چند مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که تحریم‌های آن‌ها مردم عادی و بیماران ایرانی را هدف قرار نداده اما  دبیر کل سازمان ملل نیز نسبت به تاثیر تحریم‌ها بر دسترسی بیماران ایرانی به دارو و درمان هشدار داده است.

در شرایطی که مقامات آمریکایی، تاثیرگذاری تحریم‌ها بر حوزه بهداشت و سلامت ایران را یک «توهم» اعلام کرده بودند، پنجشنبه  ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۸ آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل سکوت را شکست و در گزارش مربوط به وضعیت حقوق بشر در ایران تصریح کرد: نهادهای حقوق بشری ابراز نگرانی کرده‌اند که تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی ایران ممکن است به طور غیرقانونی بر تولید، دسترسی و توزیع داروها، تجهیزات و لوازم پزشکی در ایران تأثیر بگذارد.

وی تاکید کرد: افزایش چشمگیر قیمت داروها و کاهش سهام موجود، همراه با افزایش خطر فساد و موانع توسعه صنعت داروسازی، همچنان بر بخش بهداشت و درمان ایران تأثیر خواهد گذاشت که این امر می تواند منجر به افزایش مرگ و میر قابل پیشگیری و تأثیر منفی بر بهره‌مند شدن مردم از حق سلامت شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اظهارات مقامات ایران که ۹۷ درصد داروها در ایران تولید می شود اما به مواد اولیه وارداتی متکی است، گفت: داروهای خارجی به ویژه داروهای تخصصی مورد نیاز برای درمان بیماریهای صعب العلاج همچون سرطان، بیماری های قلبی، تالاسمی و ام اس یا بیماری‌های نادر از اوایل سال ۲۰۱۸ در ایران کمیاب شده‌اند.

گوترش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با کمبود ۸۰ مورد دارویی مواجه است و بیمارستان ها کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای مصرفی را تجربه می کنند.

بخشی از مطالعات و پژوهش های دکتر محمود رضا پورکریم، استاد ایرانی مقیم کشور بلژیک نیز به این موضوعات اشاره دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز دوشنبه ، حکم استاد افتخاری بین المللی را به دکتر محمودرضا پورکریم ، استاد ایرانی مقیم کشور بلژیک اعطا کرد.

این محقق ایرانی و اهل شیراز که در حال حاضر در کشور بلژیک در موضوع ویروس ها به ویژه هپاتیت‌های ویروسی در حال تحقیق است، تاکنون ده‌ها مقاله علمی در این زمینه منتشر کرده است.

دکتر پورکریم دربرخی  از مقالات اخیر خود که در مجله Lancet منتشر شد، به موضوع آثار تحریم بر برنامه‌های بهداشتی و در مقاله دیگری به موضوع اثر تحریم بر دسترسی به داروهای شیمی درمانی پرداخته است.

دکتر کامران باقری لنکرانی رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تجلیل از خدمات دکتر محمودرضا پورکریم ، استاد ایرانی مقیم کشور بلژیک به موضوع تاثیر تحریم‌ها بر تامین دارو اشاره کرد و در عین حال بیان داشت: تحریم خارجی نمی‌تواند ما را از تکلیف خود در تامین سلامت مردم باز دارد. همه دست اندرکارن به ویژه بیمه ها؛ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای عبور از این شرایط کمک کنند.

دکتر لنکرانی اضافه کرد: راه عبور از این ایام همدلی است اما باید تدبیر داشت و بهترین تدبیر در این شرایط رفع انحصار در تامین دارو است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: