کد خبر: ۲۱۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 10
تحریم در حوزه دارو، کشور را با چالش‌های متعددی مواجه کرده اما این موضوع به این معنا نیست که راه حلی برای مقابله با تحریم‌ها نداریم
شفاآنلاین>سلامت> این روزها بحث تحریم دارو و وضعیت تأمین آن در کشور به یکی از پرمخاطب‌ترین و البته پرچالش‌ترین موضوعات فضای مجازی تبدیل شده به‌گونه‌ای که حتی توضیحات مکرر برخی مسئولان هم نتوانسته مردم را از خرید و انبار کردن دارو در خانه منصرف کند. مشکلات ایجاد شده در جامعه به جایی رسیده که حتی برخی از سوداگران با تبلیغ دارو و برخی تجهیزات پزشکی برای خامه‌گیری بیشتر تلاش می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین، در همین راستا روز گذشته در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی داروسازی نوین نیز کارشناسان و متخصصان حوزه داروسازی بر این نکته صحه گذاشتند که تحریم در حوزه دارو، کشور را با چالش‌های متعددی مواجه کرده اما این موضوع به این معنا نیست که راه حلی برای مقابله با تحریم‌ها نداریم.

دکتر سیدفرشاد حسینی شیرازی، دبیر علمی این کنگره می‌گوید: هرچند کشور ما در حوزه محصولات دارویی کامل شده، تحریم نیست اما در کشور ما حدود 170 کارخانه داروسازی وجود دارد که بخش زیادی از نیاز بازار دارویی کشور را تأمین می‌کنند. متأسفانه مواد اولیه مورد نیاز صنعت داروسازی کشور بر خلاف ادعاهای امریکا در لیست تحریم قرار دارد. البته تدابیری برای رفع این مشکل اندیشیده شده به گونه‌ای که با وجود مشکلات بسیار در مسیر واردات توانسته‌ایم از آن عبور کرده و نیاز کشور را تأمین کنیم.

وی می‌افزاید: موضوع مهم دیگری که بر صنعت داروسازی سایه انداخته، تأثیر تحریم‌ها بر مراودات مالی با سایر کشورهاست. اختلال در مراودات مالی تهیه مواد اولیه دارویی از سایر کشورها را با مشکل مواجه کرده است و در نهایت مشکلات(Difficulties) داخلی مانند پیچیدگی مراودات بانک‌ها با برخی از نهادها و سازمان‌ها مانند گمرک توانسته صنعت داروسازی کشور را با چالش مواجه کند.

حسینی شیرازی تأکید می‌کند: تدابیر پیش‌بینی شده مانع از ایجاد مشکل جدی در صنعت داروسازی شده و مردم نباید نگران تأمین دارو در کشور باشند.  دکتر امین مطلبی قمی، کارشناس اداره کل دارو در سازمان غذا و داروی کشور نیز در این باره می‌گوید: در ماه‌های گذشته بیشتر وقت اداره کل دارو به تخصیص ارز و تأمین مواد اولیه دارویی گذشته است تا کلیه مشکلات موجود در حوزه دارو رفع شود.

وی تأکید می‌کند: شاید طی 5 یا  6ماه گذشته انبار برخی از شرکت‌های تولید دارو خالی بود اما خوشبختانه هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که انبار این شرکت‌ها به طور واقعی پر شده است و با مشکلی در خصوص تأمین مواد اولیه مواجه نیستند. البته برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برای عرضه دارو(medicine) به بازار ممکن است باعث شود به‌صورت مقطعی با کمبود برخی از انواع دارو مواجه شویم اما این کمبود مقطعی است و با گذشت زمان کمبود‌ها از بین خواهد رفت.

دکتر مطلبی با تأکید بر اینکه برخی از مواد اولیه دارویی در داخل کشور تهیه می‌شود، می‌افزاید: ممکن است تأمین‌کننده‌های مواد اولیه داخلی در یک مقطع زمانی به‌دلیل عدم تخصیص ارز، در واردات ماده پیشتاز و به‌دنبال آن تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شده باشند اما این به معنای تولید نشدن ماده اولیه نیست و خوشبختانه با وارد شدن ماده پیشتاز تولید مواد اولیه دارویی مجدداً در دستور کار شرکت‌های تولیدی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تعداد اقلام کمبودی بشدت کاهش یافته خاطرنشان می‌کند: با اقدامات مثبتی که در زمینه تأمین ارز صورت گرفته و همچنین با پیش‌بینی نیاز جامعه و اقدام بموقع برای واردات مواد اولیه و داروهای خارجی که نمونه داخلی آن موجود نیست، مشکلات موجود در بازار دارو کاهش یافته و با گذشت زمان رفع خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: