کد خبر: ۲۴۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 22
برخی می‌گویند اگر زلزله‌ای با قدرت ۷ ریشتر و بیشتر در تهران رخ دهد این شهر با خاک یکسان می‌شود اما من چنین نظری ندارم. چرا که با این حجم از سازه‌های فلزی و بتنی چنین امری بعید است. اما قطعاً خساراتی وارد خواهد شد
شفاآنلاین>اجتماعی>رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از احتمال امضاء فروشی و عدم نظارت‌های لازم در ساخت و سازها ابراز نگرانی کرد.

به‌گزارش شفاآنلاین،اسماعیل نجار در نشست تخصصی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران که صبح دیروز در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد با بیان اینکه ما هنوز تجربه وقوع بحران<Crisis> در یک کلانشهر را نداریم، گفت: تهران، از جهات مختلف دارای اهمیت فراوانی شده است چرا که یک مرکز کمیتی است و حادثه‌ای نظیر پلاسکو درآن این ظرفیت را دارد تا به حادثه‌ای یبن‌المللی تبدیل شود. حالا تصور کنید که اگر در همین شهر یک زلزله ۷ یا ۸ ریشتری رخ دهد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ بنابراین از حالا باید به فکر باشیم و آمادگی لازم را در برابرحوادث کسب کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۸ میلیون تهرانی تحت تأثیر زلزله احتمالی در پایتخت هستند گفت: فرض کنیم اگر زلزله‌ای بین ۷ تا ۸ ریشتر در تهران رخ دهد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ قطعاً در زلزله‌ای که بیشتر از ۶ و نیم ریشتر بزرگی داشته باشد دو میلیون نفر متأثر خواهند شد و ۸ میلیون نفر نیز تحت تأثیر غیر مستقیم آن قرار می‌گیرند. به این آمار توجه کنید این آمار نشان می‌دهد که زلزله چقدر مهم است و چقدر باید به آن توجه داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با بیان اینکه معتقد نیستم که زلزله تهران را با خاک یکسان خواهد کرد، گفت: برخی می‌گویند اگر زلزله‌ای با قدرت ۷ ریشتر و بیشتر در تهران رخ دهد این شهر با خاک یکسان می‌شود اما من چنین نظری ندارم. چرا که با این حجم از سازه‌های فلزی و بتنی چنین امری بعید است. اما قطعاً خساراتی وارد خواهد شد.

نجار در ادامه گفت: در زمین لرزه کرمانشاه شاهد آن بودیم که ۲ بیمارستان در این شهر نتوانست در برابر زلزله تاب بیاورد در ورزقان هم همین‌طور شد و بیمارستانی که هنوز افتتاح نشده بود تخریب شد. اما در همین زلزله‌ها ساختمان‌هایی بودند که هیچ آسیبی ندیدند. خب چه فرقی در ساخت و ساز این ساختمان‌ها وجود داشت. بنابراین لازم است که ما به این مسائل توجه کنیم.

 قوانین ما در این زمینه بازدارنده نیست و در عین حال خودمان هم به این مسائل بی‌توجهی و کم توجهی می‌کنیم. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه متأسفانه برخی از حرف‌ها شنیده می‌شود که از امضا فروشی و عدم نظارت‌های لازم در ساخت و ساز حکایت دارد گفت: باید نظارت‌هایمان را در تمام مراحل ساخت و ساز و در تمام بخش‌ها ارتقا دهیم.

وجود 22 هزار پلاک ناایمن در تهران

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران نیز در این نشست از افزایش ساخت و سازها روی گسل‌ها در شهر تهران خبر داد و از این موضوع ابراز نگرانی کرد. زهرا صدراعظم نوری، گفت: باید تلاش کنیم تا سطح مخاطرات و ریسک ناشی از آن در پایتخت کاهش پیدا کند و در صورت بروز بحران احتمالی زندگی مردم دستخوش مشکلات و بحران‌های بزرگ نشود. 

وی محیط زیست و زلزله را دو چالش از میان چالش‌های 10 گانه اصلی برای پایتخت برشمرد و گفت: تهران روی هفت گسل بزرگ قرار دارد که ما باید به ساخت و ساز روی حریم این گسل‌ها توجه کنیم اما اگر به این مسائل توجه نشود شرایط بدی برای ما به‌وجود خواهد آمد. متأسفانه در سال‌های اخیر بر اساس یک اشتباه ساخت و سازها و بارگذاری‌ها روی گسل‌ها بیشتر شده است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: