کد خبر: ۲۴۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 16
احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان اولین تصمیم دولت در روز آغاز به‌کار تشکیل این دولت بود که امروز می‌توان به احیای این دریاچه مطمئن بود و اگر این گام برداشته نمی‌شد الان شهری به‌نام تبریز وجود نداشت و 14میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده و تمامی باغ‌ها و مزارع از بین رفته بود
شفاآنلاین>اجتماعی>شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی به میزبانی ایران دیروز با حضور رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران افتتاح شد.

به گزارش شفاآنلاین، در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه افتخار ما ایثار و فداکاری پزشکان ایرانی است و این ایثار و فداکاری، به مردم آرامش می‌دهد، گفت: آرامش و کاهش درد مردم در پی اجرای طرح تحول سلامت<Health> نیز افتخاری برای همه کادر درمانی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهوری گفت: طی انقلاب اسلامی امید به زندگی در بین ایرانیان از 56 سال به 76 سال ارتقا یافته است و این یکی از خدمات پزشکان و تلاشگران حوزه سلامت کشور است. روحانی با تأکید بر اینکه تمام تلاش و افتخار دولت یازدهم و دوازدهم از سال 2013 تاکنون و در طول 6 سال این بوده است که به‌عنوان دولت سلامت و محیط زیست باشد، گفت: اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم برای ارتقای سلامت و بهبود محیط زیست قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست.

کاهش هزینه های پرداختی بیماران در بیمارستان‌ها

رئیس جمهوری نجات 14 میلیون ایرانی از طوفان نمک را به‌عنوان یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان اولین تصمیم دولت در روز آغاز به‌کار تشکیل این دولت بود که امروز می‌توان به احیای این دریاچه مطمئن بود و اگر این گام برداشته نمی‌شد الان شهری به‌نام تبریز وجود نداشت و 14میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده و تمامی باغ‌ها و مزارع از بین رفته بود.

روحانی با بیان اینکه اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای هوای پاک و سلامت مردم ایران نبود، بنزین‌های تولید شده از پتروشیمی میلیون‌ها بیمار را راهی بیمارستان‌ها می‌کرد، تأکید کرد: امروز در تمامی شهرهای بزرگ ایران از بنزین و گازوئیل یورو 5 استفاده می‌شود که جلوگیری از آلودگی هوا به معنای تضمین سلامت مردم ایران می‌باشد.

رئیس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش هزینه بیماران و پول پرداختی بیمار در بیمارستان‌ها در شهرها حداکثر 10 درصد و در روستاها 5 درصد، تصریح کرد: این کار در تاریخ ایران، قبل و بعد از انقلاب بی‌نظیر بوده است.

دکتر روحانی به اجرای طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید اشاره و تأکید کرد: سال‌ها در کشور افراد از بیماری رنج می‌بردند، اما به‌دلیل نداشتن هزینه درمان به پزشک و بیمارستان مراجعه نمی‌کردند، اما بعد از اعلام این طرح و بازدید از چندین بیمارستان متوجه شدم که افراد بستری دردی 6 تا 7 سال قبل را تحمل می‌کردند ولی به‌دلیل نداشتن هزینه درمان با این درد می‌ساختند. 

رئیس جمهوری تأکید کرد: این آرامش و کاهش درد مردم افتخاری برای نظام سلامت، پزشکان، پرستاران و همه کادرهای درمانی جمهوری اسلامی ایران است. روحانی با تأکید بر اینکه حادثه‌ای در کشور رخ نداد مگر آنکه پزشکان و پرستاران در خط مقدم حضور یافتند، افزود: در زمان جنگ تحمیلی چهره برخی پزشکان جراح را در عملیات بدر و سال 63 در بیمارستان صحرایی در 8 کیلومتری خط مقدم جنگ می‌دیدم.

پزشکان و پرستاران پیشگام در نجات مردم

رئیس جمهوری با بیان اینکه در همه حوادث طبیعی ایران همانند طوفان، سیل و زلزله، پزشکان، پرستاران و مخلصان کادر درمانی جزو اولین نفراتی بودند که برای نجات مردم شتافتند، افزود: در زلزله‌های رودبار، منجیل، بم و کرمانشاه، پزشکان و پرستاران حاضر بودند و در جریان زلزله کرمانشاه طی 48 ساعت پس از وقوع زلزله 300 عمل جراحی انجام شد و جراحی را دیدم که به‌دلیل بی‌خوابی، قدرت ایستادن نداشت و این افتخار ملت ایران است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه افتخار ما تنها دانش پزشکی، داروسازی، تشخیص بیماری‌ها و تحصیلات سطح بالای پزشکان نیست، ادامه داد: افتخار جمهوری اسلامی ایران، ایثار و فداکاری پزشکان، پرستاران و کادر درمانی است و اخلاق پزشکی بر علم و فناوری در کشور ما پیشگام است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه ایثار و فداکاری پزشکان ایرانی است که به مردم ما آرامش می‌دهد، افزود: بیمارستان و پزشک تنها برای درمان بیمار نیست، بلکه قبل بیماری برای اطمینان دادن به مردم است، چرا که وقتی بیمارستانی مجهز در اطراف منازل مردم با حضور پزشکان حاذق و فداکار وجود داشته باشد، حتی با وجود نبود بیماری، مردم به راحتی سر بر بالین می‌گذارند چرا که می‌دانند، در صورت نیاز پزشک آماده وجود دارد.

روحانی گفت: اعتماد دادن به مردم اولین اثر پزشک بوده و بهداشت از همین نقطه و همچنین تغذیه سالم آغاز می‌شود.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب به طور متوسط مردم ایران، با جمعیت 30 میلیونی مقدار 2100کالری مصرف می‌کردند، اما امروز با 83میلیون جمعیت مقدار مصرف به 2500 کالری رسیده است، گفت: 400کالری افزایش به معنای این است که در ایران سوء تغذیه وجود ندارد و با تلاش بیشتر می‌توان اعتماد و اطمینان را به مردم و ملت عرضه کرد.

دکتر روحانی ادامه داد: اینکه در ایران روزانه 10 روستا تحت پوشش شبکه گاز قرار می‌گیرد، به معنای بهداشت جامعه است و اینکه بوته‌های بیابان و شاخه‌های درختان بی‌جهت کنده نمی‌شود به معنای محیط زیست است که سوخت‌های آلوده‌کننده وارد محیط اطراف نمی‌شود.

رئیس جمهوری افزود: اینکه در هر هفته بیش از 30روستا در کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا می‌کند و اینکه مردم از نعمت آب سالم، غذای کافی، سوخت پاک و هوای به نسبت سالم برخوردارند و به پزشکان کشور اعتماد وجود دارد به معنای تأمین بهداشت و آرامش جامعه است.

دکتر روحانی تصریح کرد: اگر ملتی دارای آرامش بود، اولین قدم مهم برای سلامت انجام شده است و این اعتماد امروز در کشور ما به حول و قوه الهی وجود دارد.

رئیس جمهوری با اشاره به حادثه سیل گسترده در کشور در فروردین ماه سال‌جاری، گفت: فروردین ماه امسال در عرض چند روز با بارش‌های گسترده 25 استان کشور ما گرفتار سیل شد و بیش از 300 میلیمتر باران بارید. اولین گروهی که برای کمک‌رسانی در کنار مردم حاضر شدند، امدادرسانان هلال احمر، اورژانس و پزشکان بودند و با تلاش‌های انجام شده در طول این مدت شاهد بیماری فراگیر در کشور نبودیم و موردی از وبا و بیماری‌های گوارشی مشاهده نشد چرا که در ساعت‌های اولیه این سیل، آب سالم بهداشتی به مردم رسانده شد و پزشکان و خادمان سلامت در کنار مردم بودند.

ایجاد 843 هزار اشتغال خالص

روحانی در ادامه با بیان اینکه سلامت از بهداشت آغاز می‌شود و بهداشت از اعتماد مردم و غذا و آب سالم، گفت: اشتغال نقش مهمی در سلامت مردم دارد زیرا یک فرد بیکار که هر لحظه در فکر معیشت خود و آب و نانی است که به سختی در دسترس او قرار می‌گیرد، نمی‌تواند دارای سلامت باشد و به رغم همه مشکلات و تحریم‌های ناعادلانه اعمال شده از سوی دشمنان علیه ملت ایران، تابستان امسال نسبت به سال گذشته 843 هزار اشتغال خالص داشتیم که این افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی در سالن اجلاس سران، با اشاره به جنایات امریکا نسبت به ملت بزرگ ایران، خاطرنشان کرد: امریکا بدون هیچ دلیل و بهانه‌ای و صرفاً به‌خاطر فشار افراطیون داخلی در این کشور، رژیم صهیونیستی و عربستان در مقابل این فشارها سر تسلیم فرود آورد و از برجام به‌عنوان یک قرارداد بین‌المللی خارج شد.

دکتر روحانی با بیان اینکه هم یک مقام سعودی و هم سردمدار رژیم صهیونیستی و هم افراطیون کاخ سفید به صراحت گفتند که برای خروج از برجام به دولت امریکا فشار آورده‌اند، تأکید کرد: خارج شدن از یک توافق بین‌المللی ننگ برای کشور است و ننگ بالاتر این است که این توافق به تأیید سازمان ملل متحد رسیده و با خروج از برجام امریکا قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. ننگ افزون‌تر برای امریکا این است که با اعمال تحریم‌ها، مواد غذایی و دارو را هم برای مردم ایران تحریم کرده است.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه امریکا مرتکب جنایت ضدبشری شده و اقدامش تروریسم اقتصادی است، تأکید کرد: البته معنای این تروریسم اقتصادی این نیست که ملت ایران به زانو درآمده باشد زیرا دانشمندان، محققان، کارآفرینان و تولیدکنندگان ما به رغم فشارهای بی‌سابقه اقتصادی و تحریم‌های ناعادلانه تلاش خود را مضاعف کردند و ما امروز به سمت خودکفایی کامل حرکت می‌کنیم.

تولید 95 درصد دارو در داخل کشور

روحانی با بیان اینکه امروز بیش از 95درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: البته دوستان ما هم ما را فراموش نکردند و هر چند به زبان به امریکا احترام می‌گذارند، اما در عمل به ما کمک می‌کنند.

رئیس جمهوری افزود: از دوستان خودمان که در این شرایط سخت در کنار ما بودند، قدردانی می‌کنیم. از پزشکان متعهد کشور سپاسگزار هستیم که با تلاش خود نگذاشتند سلامت مردم با مشکل مواجه شده و صف دارو در کشور تشکیل شود.

روحانی با تأکید بر اینکه 83 میلیون ایرانی جنایت امریکا را فراموش نخواهد کرد، گفت: امریکا شکست خورده این میدان خواهد بود و هست و در دنیای سیاست، اخلاق و انسانیت، ایران پیروز و امریکا شکست خورده است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه حتی در عرصه اقتصاد نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم، گفت: بعد از 18 ماه فشار اقتصادی دائم و بی‌سابقه، شاهد کاهش نرخ تورم و رشد مثبت اقتصادی در کشور هستیم. بازار سرمایه ما در بورس 71 درصد رشد داشته و در فرابورس هم با 72 درصد رشد مواجه هستیم. مردم ایران از فشارها و تحریم‌های امریکا نترسیدند، روح مردم شکسته نشد، آنها ایستادند و با شهامت، نشاط و سروقامت در صحنه ماندند.

دکتر روحانی ادامه داد: اینکه در همین شرایط تحریم و فشار اقتصادی 3.5میلیون گردشگر زائر به عراق و کربلا سفر می‌کنند به معنای نشاط جسمی و روحی ملت ایران است. اینکه بسیاری از آنها با پای پیاده می‌روند به این معناست که به ترامپ می‌گویند زانوی تو شکسته شده و پاهای ما با قدرت به سمت عشق در حرکت است.

رئیس جمهوری گفت: اینکه ملت ما کمک به یکدیگر را از یاد نبردند به معنای این است که ملت ایران پیروز در عرصه سیاست، اقتصاد و سلامت خواهد بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه حرکت دوستانه همسایگان در کنار ایران به معنای شکست امریکا و صهیونیست‌ها است، گفت: دست برادری و دوستی به سمت همه همسایگان دراز می‌کنیم. رئیس جمهوری افزود: در 7الی 8 سال گذشته منطقه ما با یک تروریسم وحشی روبه‌رو بود و شرورترین تروریست‌ها بخش‌هایی از منطقه ما را اشغال کردند. آنها در سوریه مردم بی‌گناه را کشتند، عراق را تخریب کردند و مردم را سر بریدند، در پاکستان و افغانستان ظلم کردند و در یمن عزیز مردم بی‌دفاع را به خاک و خون کشیدند.

روحانی با بیان اینکه جنگ و تروریسم عامل مهم برهم زدن سلامت جامعه است، گفت: با بمباران تأمین سلامت ناممکن یا بسیار سخت است. اشغال و حمله نظامی در یمن، سوریه، عراق و افغانستان معنایش این است که مردم در این مناطق با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهند بود و سلامت مردم تهدید می‌شود.

ایران در شرایط سخت همسایگان خود را فراموش نکرد

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ایران در شرایط سخت همسایگان خود را فراموش نکرد، گفت: به درخواست کمک دولت دمشق در اولین روز پاسخ دادیم. شهرهای تحت اشغال سوریه، همچون حلب و حماء را از دست تروریست‌های وحشی نجات دادیم و برای مقابله با کسانی که می‌خواستند شهرهای عراق را با خاک یکسان کنند به کمک دولت و مردم عراق رفتیم و تروریست‌ها را بیرون راندیم و برای تأمین بهداشت و درمان همواره در کنار مردم این کشورها بودیم.

روحانی با تأکید بر اینکه همه روزه در کنار مردم مظلوم فلسطین که زیر بمباران و تجاوز رژیم صهیونیستی قرار دارند، هستیم گفت: در کنار مردم یمن هم هستیم و از نظر تأمین دارو و غذا به مردم این کشور کمک می‌کنیم و این افتخار ماست.

رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در منطقه شاهد بهداشت، امید به زندگی و سلامتی باشیم و بلایایی که سلامت مردم را تهدید می‌کند، ریشه‌کن کنیم، باید در مقابل آتش‌افروزان با صدای بلند صحبت کنیم و در مقابل‌شان بایستیم، به زخم‌خوردگان کمک کنیم و در دانش و علم و فناوری کنار هم قرار بگیریم.

روحانی در ادامه با بیان خاطراتی از سفر به کشور عربستان برای انجام اعمال حج حدود 35 الی 40 سال قبل، گفت: آن سال‌ها در مکه و مدینه شاهد بودم که مردم این شهرها، انتظار فرا رسیدن موسم حج را می‌کشیدند نه برای اینکه مغازه‌هایشان پررونق شود یا هتل‌های آنان درآمد بیشتری داشته باشد، بلکه منتظر پزشکان ایرانی بودند که بیماری و درد آنها را درمان کند. رئیس جمهوری گفت: مردم مکه و مدینه منتظر بودند پزشکان ایرانی برسند تا به دست آنها شفا بگیرند و رنج بیماری‌شان تمام شود و سال‌ها مردم منتظر بودند تا به بیمارستان‌های هلال احمر ایران مراجعه کنند و درمان شوند.

روحانی با بیان اینکه شاید امروز شرایط تغییر کرده باشد، گفت: ایران هنوز هم ملجأ و محل شفای بیماران منطقه است و شیراز، تبریز، مشهد و دیگر شهرهای ما جایگاهی است که مردم کشورهای همسایه برای درمان مراجعه می‌کنند و افتخار ماست که این مسیر را ادامه دهیم.

فلج اطفال هنوز در منطقه مدیترانه شرقی جان می‌گیرد

احمد المنظری، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی ریشه‌کن شدن بیماری سرخک را در ایران تبریک گفت و اظهار داشت: ما به افق ۲۰۲۳ توجه ویژه‌ای داریم. استراتژی ما برای رسیدن به آن مشخص است و من در این اجلاس بر اجرای این استراتژی تأکید می‌کنم تا سال ۲۰۲۳ آن را اجرایی کنیم.

کمک به ایران برای بالا بردن خدمات بهداشتی

همچنین دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، ایران را رهبر بهداشتی در منطقه مدیترانه شرقی معرفی کرد از این نظر که توانسته است با ارتقای خدمات بهداشتی، مرگ و میر کودکان، زنان و بیماری‌های واگیر را کنترل کند. «تدروس اوهانوم» در ادامه سخنرانی‌اش سازمان بهداشت جهانی را موظف دانست برای بالاتر بردن خدمات بهداشتی به ایران کمک کند در عین حال او از کشورهای عضو مدیترانه شرقی خواست طی یک تعهد سیاسی به بهبود وضعیت بهداشتی در کشورهای این منطقه از جمله افغانستان، اردن، ایران، پاکستان و سایر کشورها کمک کنند. او همچنین افزود: برای رسیدن به این هدف برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم و من تعهد می‌دهم امسال برای اجرای آن کمک کنم.

بـــرش

وزیر بهداشت: تحریم‌های امریکا مانع دسترسی مردم ایران  به دارو شده است

در این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آغاز سخنانش گزارش مختصری از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت به‌عنوان مهم‌ترین برنامه دولت یازدهم و دوازدهم ارائه داد و سپس درباره اثرات تحریم‌های ظالمانه امریکا بر حوزه سلامت سخن گفت.

دکتر سعید نمکی با بیان اینکه تحریم‌های امریکا علیه ایران و ممانعت از دسترسی مردم ما به دارو، تجهیزات پزشکی و غذا تهدیدی برای سلامت مردم و جنایتی علیه بشریت است؛ خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی گفت: از شما و سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود که از مظلومیت مردم کشوری که می‌کوشد در اوج جنگ اقتصادی بدون عقبگرد گام‌های مؤثر در زمینه تأمین و ارتقای سلامت مردم بردارد، قاطعانه دفاع کرده و نگذارید سلامت مردم صلح‌طلب ایران لگدمال زورگویی و عهدشکنی یک حکومت خودکامه شود.

او گفت: ما در داخل مرزهایمان اجازه نداده‌ایم سلامت مردم اعم از شیعه، سنی، زرتشتی، کلیمی و غیره و حتی زندانیان محکوم به اعدام پایمال سیاست شود و همه مردم خدمات سلامت یکسانی دریافت می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی نباید اجازه دهد که سلامت هیچ فردی به‌دلیل جنگ طلبی، زورگویی و فقر ناشی از بی‌عدالتی لگدمال شود.ایران 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: