کد خبر: ۲۴۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 14
هنوز هم بسیاری از ما حاضرین آن جلسه در حیرتیم که چگونه می‌توان رییس یک دانشگاه را با سهولتی بیش از جابجایی یک منشی مطب تغییر داد؟ آن هم‌دانشگاهی شامل چندین دانشکده و موسسه آموزشی دانشگاهی که تنها دانشگاه نیست بلکه به‌نوعی مسئول درمان‌بخش مهمی از شهر تهران با چند میلیون جمعیت هم هست!
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>آقای دکتر صبح قبل از ساعت ٧ بر صندلی خود نشسته بود. همه مابعد از او آمدیم. بیست سی نفر متخصص و مسؤولین بخش‌ها و انجمن‌های رشته‌های مختلف که قرار بود درمان چند بیماری در سال‌های گذشته را در سطح کشور ارزیابی و برای چند سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.


آقای دکتر بسیار خوب جلسه را اداره کردند. لحن ایشان مثل کسی بود که قرار است تا چند سال آینده هم این پروژه را از نزدیک هدایت کند. دو سه ساعتی بیشتر از پایان جلسه نگذشته بود که خبر رسید ایشان از مسؤولیت ریاست دانشگاه معاف و استاد دیگری به‌جای ایشان منصوب ‌شده است. تصور نمی‌کنم خود ایشان از این تصمیم در آن روز اطلاع داشت، که اگر داشت باید گفت مهارت ایشان در کتمان موضوع قابل ستایش است.

 هنوز هم بسیاری از ما حاضرین آن جلسه در حیرتیم که چگونه می‌توان رییس یک دانشگاه را با سهولتی بیش از جابجایی یک منشی مطب تغییر داد؟ آن هم‌دانشگاهی شامل چندین دانشکده و موسسه آموزشی<Educational institution> دانشگاهی که تنها دانشگاه نیست بلکه به‌نوعی مسئول درمان‌بخش مهمی از شهر تهران با چند میلیون جمعیت هم هست! حوزه‌های علمیه ما در دوران قدیم و دانشگاه‌های سراسر دنیا همواره مؤسساتی قایم به ذات بوده‌اند و نه‌تنها این‌که اعتبار بسیاری از مؤسسات هم بر پایه دانشگاه‌هاست؛ یعنی جامعه هم قائم به دانشگاه است.

بنابراین ستون محكم دانشگاه نيازمند ساختار و چارت مديريتي محكم ،علمي و خود محور ميباشد  .از همين روست كه سلسله‌مراتب دانشگاهی و ترتیب عزل و نصب مدیران آکادمی خود نشانه‌ای است قابل‌اطمینان از پختگی و درعین‌حال روزآمدی فرهنگی جوامع.


 در همه جای دنیا ضوابط خدشه‌ناپذیری برای این سلسله‌مراتب و این سیستم عزل و نصب وجود دارد ضوابط و معیارهایی که گاه دانشگاه‌ها و بخش‌های آموزشی را مجبور می‌کند برای رعایت آن معیارها علیرغم حضور تعداد قابل‌توجهی از اساتید و مدیران فراخوان بین‌المللی انتشار دهند. تنها با رعایت چنین ضوابطی است که دانشگاه می‌تواند جوهره خود به‌عنوان یک مکتب و یک سنت را تداوم بخشد.


در بسته ترين جوامع به لحاظ سياسي هم اين ضوابط مانع دخالت بي رويه سياست در دانشگاه ميگردد و حداقلي از استقلال در اداره دانشكاه  ها وجود دارد .

در كشور ما علت اين اشفتگي بيش از انكه سياسي باشد فرهنگيست .از سوي ديگر در صورت بروز هر مشکل مدیریتی هم عقل سلیم حکم می‌کند که نحوه فعالیت مدیر مربوطه قبل از عزل مورد بررسی و پاسخگویی قرار بگیرد. عزل ناگهانی هم رافع مسؤولیت است و هم باعث محرومیت از بازخورد خطاهای احتمالی؛ به‌علاوه ممکن است تعداد بی‌شماری اساتید و کارشناسانی که وقت و انرژی خود را بر پایه نگرش‌های یک مدیریت خاص صرف کرده‌اند و به‌یک‌باره تبدیل به هیچ شده است احساس سرخوردگی کنند.

این بار اولی نیست که حقیر شاهد برنامه‌ریزی‌های پرطمطراقی بوده‌ام که با تعویض رئیس ناگهان و به‌طور کامل به دست فراموشی سپرده‌شده‌اند. نگارنده به‌عنوان یک نسخه‌نویس یک‌لاقبا از بسیاری از اسرار و چم‌وخم امور بی‌اطلاعم آشنایی چندانی هم با رییس معزول ندارم.

اتفاقاً رییس جدید استاد وارسته‌ای از دوستان و همکاران نزدیک من است، از همین روست که به خود اجازه می‌دهم پیشنهاد کنم اولین دستور کار ایشان تدوین دستورالعملی برای عزل و نصب‌های دانشگاهی باشد دستورالعملی برگرفته از مطالعات و روندهای بین‌المللی و البته تنظیم راهکارهایی که احتمال تخطی از آن دستورالعمل را به حداقل می‌رسانند.شرق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: