کد خبر: ۲۴۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 13
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دبیر ستاد اربعین، تاکنون ۳ میلیون ۸۳ هزار و ۴۰ نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و تعداد ثبت نام‌های قطعی نیز به ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۳۲۷ نفر رسیده است
شفا آنلاین>سلامت>۵۰هزار نفر از اعضای کادر پزشکی و پیراپزشکی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی به زائران <Pilgrims>خدمت رسانی می‌کنند.


به گزارش شفا آنلاین:پیاده روی اربعین یا تمرینی برای ظهور؛ مسیری که میلیون‌ها عاشق ایرانی را به سمت خود کشاند‌ه است. عاشقانی که هر سال نه تنها از تعداد آن‌ها کم نمی‌شود بلکه عشق به امام حسین (ع) و یارانش آن‌ها را بر آن می‌دارد تا چندین روز با طی کردن کیلومترها خود را به دلداده‌شان برسانند. عشقی که پیر و جوان، فقیر و غنی نمی‌شناسد.


بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دبیر ستاد اربعین، تاکنون ۳ میلیون ۸۳ هزار و ۴۰ نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و تعداد ثبت نام‌های قطعی نیز به ۲ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۳۲۷ نفر رسیده است.

تهران با ۴۸۹ هزار و ۲۴۱ نفر در صدر ثبت نام کنندگان و خوزستان با ۳۱۱ هزار و ۸۰۸ نفر در رتبه دوم قرار دارد. همچنین کردستان با ۸ هزار و ۷۰۶ نفر آخرین استان است، همچنین تعداد ثبت نام کنندگان اتباع خارجی نیز ۷۲ هزار و ۴۱۶ نفر است.

امسال نیز سازمان‌های جمله هلال احمر، اورژانس، شهرداری، دانشگاه‌های علوم پزشکی، حج و زیارت، بنیاد مستضعفان و سایر سازمان‌های مردم نهاد برای خدمت رسانی به زائران بسیج شده‌اند.

*استقرار 1100 دستگاه آمبولانس

اعزام کادر درمان اعم از پرسنل فوریت‌های پزشکی، پرستاران، پزشکان و داروسازان و احداث بیمارستان‌های سیار و موکب‌های درمانی هرساله مورد توجه وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، امسال نیز وزارت بهداشت مطابق با سال‌های گذشته تدابیر لازم را برای انجام باشکوه‌تر این مراسم به کار گرفته است.

*درمان رایگان تمام زائران

یکی از نکات مثبت در مراسم اربعین امسال مضای تفاهم‌نامه وزارت بهداشت ایران با عراق برای خدمت‌رسانی بهتر به زوار است، به طوری‌که بر اساس این تفاهم‌نامه تمام بیماران اورژانسی ایرانی به صورت رایگان در بیمارستان‌های دولتی کشور عراق به صورت رایگان درمان خواهند شد.

پیرحسین کولیوند رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی نیز چند روز قبل در تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای خدمت رسانی به زائران اربعین با اشاره به تفاهم امضا شده با وزارت بهداشت عراق گفت: طبق این قرارداد، از زائرانی که در خاک ایران و عراق به اورژانس مراجعه می‌کنند، مبلغی دریافت نمی‌شود و تمامی امکانات رایگان است. اما اگر زائران در خاک عراق با مشکلی مواجه شدند و در بیمارستان بستری شدند، هزینه درمان آن‌ها دولتی محاسبه می‌شود.

وی درباره زمان اعتبار این قرارداد گفت: این قرارداد در ایامی مانند شب‌های قدر، روز عرفه، نیمه شعبان نیز اعتبار خواهد داشت.

*مراجعه بیش از 30هزار نفر به مراکز درمانی

اما حالا چند روز از آغاز اعزام نیروهای وزارت بهداشت برای حضور در این مراسم می‌گذرد و این پرسنل در همین مدت زمان کوتاه خدمات قابل توجهی را به زائران ارائه داده‌اند.

برای اطلاع از جزئیات خدمات ارایه شده با پیرحسین کولیوند رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی به گفت‌وگو پرداختیم.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین در خصوص خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده توسط پرسنل بهداشت و درمان به زائران اربعین حسینی اظهار داشت: طبق آخرین گزارش‌ها حدود 28 هزار و 550 نفر از زائران برای درمان به موکب‌های درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 15 هزار و 610 نفر آقا و 12 هزار و 941 نفر خانم بوده‌اند.

وی اظهار داشت: از تعداد مراجعان 14 هزار و 507 نفر از اتباع خارجی بوده‌اند.

کولیوند ادامه داد: بیماری‌های تنفسی،‌ مسمومیت‌های غذایی و مشکلات قلبی و عروقی ازجمله علت‌ مراجعات زائران به مراکز درمانی بوده است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های نظارت بر توزیع غذا، بهداشت محیط و کار و همچنین نحوه گندزدایی از آب به پرسنل ارائه شده است، گفت: تیم‌های بهداشت و درمان و نظارت بر عرضه مواد غذایی به طور مستمر در حال رصد سلامت مواد غذایی و آب بهداشتی منطقه هستند.

کولیوند با اشاره به ارائه خدمات توسط بالگردهای اورژانس در این منطقه گفت: تاکنون حدود 30 ماموریت توسط بالگردهای هوایی انجام شده است و این بالگردها نقش به سزایی در ارائه خدمات درمانی به هموطنان دارد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین با بیان اینکه وزارت بهداشت 56 درمانگاه سیار در این مناطق احداث کرده است، گفت: 17 هزار نفر از پرسنل اورژانس و 36 هزار و 769 نفر از کادر درمان به ارائه خدمات به زائران می‌پردازد. همچنین 160 نفر از کادر بهداشت محیط در مناطق حضور دارند.

وی افزود: احداث 9 بیمارستان صحرایی، 4 تعمیرگاه سیار و اختصاص 15 بالگرد و 4 آمبولانس هوایی از جمله اقدامات مثبتی بوده است که در راستای افزایش خدمت‌رسانی انجام شده است.

کولیوند در پایان در خصوص خدمات بهداشتی در منطقه نیز توضیح داد: تاکنون 1265 مورد نظارت بر توزیع مواد غذایی انجام شده و به 8969 نفر از خادمین موکب‌ها آموزش‌های لازم ارائه شده است. همچنین طی این مدت به 20 هزار نفر از زائران نیز آموزش بهداشت محیط و کار را ارائه داده‌ایم.

 

*ارائه خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی

بسیج جامعه پزشکی نیز یکی از ارگان‌هایی است که هرساله با به خط کردن پزشکان جهادگر به عنوان یکی از بازوهای توامند وزارت بهداشت خدمات ارزشمندی را به بیماران و زائران در مسیر راهپیمایی ارائه می‌کند.

عیسی مالمیر رئیس بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ درخصوص خدمات ارائه شده توسط جهادگران بسیجی در این ایام به فارس گفت: ارائه خدمات در سطح ۲، موضوع جدیدی است که سال گذشته به وسیله دانشگاه بقیة‌الله انجام شد و امسال نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در ایام اربعین، بسیج جامعه پزشکی ۲ هزار کادر پزشکی به کشور عراق و به خصوص شهر‌های کربلا و نجف اعزام می‌کند گفت: برپایی ۱۱۰ موکب درمانی و احداث ۶ بیمارستان صحرایی در کشور عراق و در مرز شهر‌های نجف و کربلا برای خدمت به زائران از جمله اقدامات ما دیگر بوده است.

مالمیر با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی برای این ایام، ۳ میلیارد تومان دارو جمع آوری کرده که به وسیله هلال احمر به کشور عراق ارسال شده است تصریح کرد: ارائه خدمات بسیج جامعه پزشکی به زائران اربعین حسینی به طور مستمر ادامه خواهد داشت. زائران سید و سالار شهیدان در مسیر پیاده‌روی نیازمند خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی هستند به همین دلیل میز خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی را در مسیر راهپیمایی اربعین قرار دادیم.

، هرچند از مدت‌ها پیش دستگاه‌های مختلف برای استقرار موکب‌ها در نقاط مرزی و حتی خاک عراق برنامه‌ریزی های لازم را داشته‌اند اما امسال موج استقبال زائران از مرزهای ایران به حدی بوده است که برخی خبرها حکایت از نبود امکانات در این مناطق دارد، هموطنان می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل درمانی در داخل خاک ایران با شماره 115 اورژانس تماس بگیرند و در خاک عراق نیز به موکب‌ها و مراکز درمانی احداث شده مراجعه کنند.

بنا به گفته رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین، در هر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر مسیر زائران اربعین حسینی در کشور، یک دستگاه آمبولانس و در هر ۳۰ کیلومتر یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مستقر شده است. همچنین برپایی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های سیار و وجود دو فروند هواپیما که به بیمارستان هوایی تبدیل شده‌اند، خدمت رسانی به زائران در حوادث احتمالی و موارد بیماری تسهیل کرده است.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار