کد خبر: ۲۴۳۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 06
زائران به‌طور متوسط باید ۳ روز پیاده‌روی کنند تا به کربلا برسند و مهم‌ترین مسیر پیاده‌روی نیز مسیر نجف به کربلاست
شفا آنلاین>سلامت>ورم کردن و تاول زدن پا یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که زائران اربعین با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و زائران برای جلوگیری از تاول پا به اندازه هر یک ساعت پیاده‌روی، ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

به گزارش شفا آنلاین: همواره با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسینی، بسیاری از عاشقان امام حسین(ع) تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا در این مراسم شرکت کنند و با این‌که زائران اربعین برای شرکت در این مراسم مشکلات مختلفی را دارند اما با تمام مشکلات کنار می‌آیند تا به پابوس امام سوم شیعیان و ۷۲ یار باوفایش بروند. زائران به‌طور متوسط باید ۳ روز پیاده‌روی کنند تا به کربلا برسند و مهم‌ترین مسیر پیاده‌روی نیز مسیر نجف به کربلاست.

زائران در این راه با مشکلات مختلف بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند که تاول زدن پاها یکی از این موارد است، لذا زائران باید توصیه‌های بهداشتی در این زمینه را جدی بگیرند تا از بروز مشکلات در حوزه بهداشتی جلوگیری شود.

تاول‌های پا یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که برای زائران اربعین رخ می‌دهد

محمدتقی حلی‌ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری آنا در پاسخ به سؤالی درباره این‌که بیشترین دلیل مراجعه زائران به مراکز درمانی چه موضوعی است گفت:‌ یکی از مشکلات رایج پیاده‌روی اربعین، تاول پا محسوب می‌شود و در سال گذشته بیشترین مراجعه زائران به مراکز درمانی به‌دلیل تاول پا بود؛ بنابراین به زائران توصیه می‌کنیم به اندازه هر یک ساعت پیاده روی، ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

وی به مسافران اربعین توصیه می‌کند که از دست‌کاری کردن تاول‌ها خودداری کنید و با بتادین یا الکل آن را ضدعفونی کنید. تحت هیچ شرایطی همه یا حتی بخشی از مسیر را با پای‌ برهنه طی نکنید. این امر می‌تواند موجب بروز بیماری‌های جدی مانند هپاتیت و یا عفونی شدن زخم شما شود.

حلی‌ساز در ادامه توصیه می‌کند: حتماً اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، به مقدار مدت حضورتان در کشور عراق به همراه خود ببرید؛  سعی کنید به‌محض رسیدن به موکب‌ها و در هنگام خواب پاهایتان را به دیوار بگذارید و بالا بگیرید. در این حالت خونی که در بافت کف پا ایجاد ورم‌کرده به سمت بالا برمی‌گردد و ورم کمتر می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر اضافه می‌کند: خوردن پنیر باعث ورم دست‌وپا می‌شود و حذف پنیر از صبحانه می‌تواند کمک بزرگی به زائران در این خصوص کند.

حضور تکنسین‌های اورژانس در بیمارستان‌های عراقی

در همین خصوص پیرحسین کولیوند رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حسینی ۹۸ می‌گوید:‌ کادر درمانی ایران که به کشور عراق اعزام‌شده است بر اساس تفاهم‌نامه میان وزارت بهداشت ایران و عراق علاوه بر موکب‌های سلامت و مراکز ویژه ایران، در بیمارستان‌های عراق نیز مستقرشده و به زائران خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی از حضور متخصصان ایرانی قلب، زنان، مغز و اعصاب، عمومی، جراحی، داخلی، گوش و حلق و بینی و ریه با استقرار در بیمارستان‌های کشور عراق خبر می‌دهد و می‌گوید: به تمام زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی رایگان صورت می‌گیرد.

کادر کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و هم‌چنین بهداشت و سلامت (محیط و تغذیه) ایران نیز با کارت شناسایی وزارت بهداشت عراق در مسیرهای راهپیمایی، کنترل سلامت زائران را با همکاری کشور میزبان انجام می‌دهند و به زائران توصیه می‌کنیم از پرخوری اجتناب کنند و از طرفی غذاهای مختلف با ویژگی‌های مختلف خودرن، قطعاً موجب برهم خوردن سیستم گوارش شده و در مسیر پیاده‌روی مشکلاتی را برای مردم به‌وجود می‌آورد.

کولیوند تصریح کرد: زائران قبل از صرف غذا حتماً دست و صورت خود را بشویند و از طرفی توصیه می‌شود، زائران اربعین اسپری‌های ضدعفونی کننده را همراه داشته باشند تا در طول مسیر پیاده‌روی به‌طور دائم از آن استفاده شود.

مواظب آنفولانزا و آلرژی باشید

اگر از برنامه‌های وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور برای ارائه خدمات بهداشتی به زائران اربعین عبور کنیم، توجه به هشدارهای متخصصان بهداشتی برای رعایت برخی از نکات امری الزامی و پیشگیرانه برای زائران است.

در این خصوص محمد رضایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان این‌که همه ساله به تعداد زائران اربعین اضافه می‌شود گفت: به‌دلیل تراکم جمعیت در مراسم اربعین، زائران باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا مشکلی برای آن‌ها به‌وجود نیاید.

وی افزود: آنفولانزا از آن بیماری‌های ویروسی است که خیلی زود منتقل می‌شود و فردی که به این ویروس آلوده می‌شود مدام احساس ضعف، بی‌حالی و خستگی دارد؛ حضور در محیط‌های پرتراکم امکان ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و زمانی درصد ابتلا به آن افزایش پیدا می‌کند که افراد نکات بهداشتی را رعایت نکنند.

رضایی می‌گوید که علائم آنفولانزا با سرماخوردگی تفاوتی ندارد اما کمی شدیدتر است و طول درمان آن‌ بیشتر طول می‌کشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: اگر کسی تب بالا و گلودرد و سرفه، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال و استفراغ، احساس کوفتگی (دردهای عضلانی و استخوانی)، لرز و سردرد داشت به‌احتمال‌زیاد دچار آنفولانزا شده است.

این پزشک متخصص توضیح می‌دهد که آنفولانزا تا ۵ روز فرد را درگیر می‌کند و کم‌کم رو به بهبودی می‌رود اما اگر این بیماری جدی گرفته نشود می‌تواند عفونت‌های دیگری به دنبال داشته باشد و از آن بدتر این‌که باعث همه‌گیری خطرناک و مرگ گروه‌های پرخطر شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گروه‌های پرخطر را مبتلایان به بیماری‌های مزمن، افراد دیابتی، مبتلایان به بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، بیماران سرطانی و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند عنوان کرد و این گروه‌ها را در معرض خطر آنفولانزا دانست.

وی می‌گوید: در تراکم جمعیتی مانند اربعین کافی است کمی نکات بهداشتی را رعایت کنید در این‌صورت می‌توانید تا حدود زیادی از ابتلا به بیماری آنفولانزامصون بمانید.

براساس این گزارش، توصیه می‌شود که زائران اربعین در طول مسیر پیاده‌روی به‌طور مداوم دست و صورت خود را با صابون بشویند و دست آلوده را هرگز به چشمان خود نزنند.

رضایی با بیان این‌که خود فرد مبتلا نیز باید حتماً از ماسک استفاده کند به زائران اربعین توصیه کرد:‌ در صورت ابتلا به آنفولانزا و علائم سرماخوردگی برای پوشش روی دهان و بینی از ماسک خود استفاده کنید، حین عطسه و سرفه جلوی بینی و دهان خود را با دستمال نگه‌ دارید و دستمال استفاده‌شده را داخل کیسه پلاستیک انداخته، در کیسه را ببندید و سپس آن را در سطل زباله بیندازید.

وی استراحت را دوای این درد دانست و ادامه می‌دهد: در روزهای اول ابتلا به بیماری، باید بیشتر استراحت کرد و از حضور در مکان‌های پرتردد خودداری کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیماری آلرژی نیز اشاره‌کرده و می‌گوید:‌ آلرژی ازجمله بیماری‌هایی است که در محیط‌های جمعی بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند که علائمی مانند سرفه، عطسه و سردرد به همراه دارد. از سوی دیگر فضای جوی عراق گاهی با گردوغبار و ریزگرد همراه است و افرادی که به این مواد حساسیت دارند بهتر است حتماً از ماسک استفاده کنند.

زائران درصورت بیماری به کجا رجوع کنند؟

زائران اگر در سفر اربعین بیمار شدند می‌توانند به پایگاه‌های درمانی هلال‌احمر در کربلای معلی، درمانگاه‌های شبانه‌روزی هتل الماس شرق، هتل ملاک، بیمارستان الحسین (ع)، پایگاه درمانی پارک متنزه الحسین (ع) (طب سنتی)، درمانگاه هتل بلدالاولیاء در باب‌القبله حضرت عباس (ع)، مسیر «نجف اشرف تا کربلای معلی» در عمود ۲۸۵، بیمارستان حیدریه عمود ۶۹۰، پایگاه مجمع زائرین امام حسن مجتبی (ع) عمود ۷۹۰، عمود ۱۰۸۰، عمود ۱۰۹۲، عمود ۱۱۲۰، در نجف اشرف و درمانگاه شبانه‌روزی هتل نباء به زائران اربعین، مراجعه کنند.

درمانگاه شبانه‌روزی در هتل ام القری، پایگاه درمانی در صحن جدید حضرت الزهراء (س)، پایگاه کمیل (مسجد کوفه)، در شهر کاظمین درمانگاه شبانه‌روزی هتل جنه‌الفردوس، پایگاه درمانی در خیابان صاحب‌الزمان (عج)، پایگاه درمانی در خیابان امام علی (ع)، در شهر سامرا پایگاه درمانی در منطقه سامرا و ۲ پایگاه درمانی در شهر «حله» مراکز دیگری است که به مسافران ارائه خدمات می‌کنند.

زائران اربعین واکسن مننژیت تزریق کنند

زائران اربعین به این نکته در بین نکات پیاده‌روی اربعین توجه داشته باشند که روزی ۷ الی ۸ ساعت پیاده‌روی در پیش است و باید برای این مدت پیاده‌روی، برنامه‌ریزی درستی انجام داد؛ زائران برای پیاده‌روی اربعین حتماً لباس‌های راحت و سبک بپوشند. زائران توجه داشته باشند که قرار است پیاده‌روی ۳ روزه‌ای داشته باشند و در طول راه باید از همه نظر راحت باشند.

بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند مسافران پیش از سفر واکسن مننژیت تزریق کنند و بهترین زمان آن ۱۰ روز قبل از سفر است.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد استفاده از لباس مناسب است. از پوشیدن شلوار جین و پلاستیکی و لباس‌های چسبان باید دوری کرد زیر این لباس‌ها فرد را اذیت می‌کند. کفش مناسب (ترجیحاً کنونی و یا کفش‌های مناسب پیاده‌روی)، شارژر و پاور بانک، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب با SPF بالا، کوله‌پشتی که درعین‌حال سبک، مقاوم و جادار باشد و مقداری پول که یا دینار باشد و یا دلار از ملزومات لازم سفر است.

داشتن کرم ضد سوختگی و یا پودر بچه، چند عدد چسب زخم، یک جفت جوراب اضافه و دستمال‌کاغذی برای این سفر لازم است.

ازجمله آداب مهم غذا خوردن در هنگام پیاده‌روی برای جلوگیری از مشکلات روده و سنگینی این است که قبل و بعد از غذا مقداری نمک بخورید، تا زمانی که کاملاً گرسنه نشده‌اید، سراغ غذا خوردن نروید، قبل از سیری کامل از غذا خوردن دست بکشید.

بر اساس این گزارش، رعایت نکات بهداشتی از موضوعات مهم و قابل توجهی است که اگر توسط زائران رعایت شود، جلوی بسیاری از مشکلات بهداشتی گرفته خواهد شد. طبیعی است که اگر زائران مشکل بهداشتی و بیماری نداشته باشند، راحت‌تر به زیارت خود خواهند پرداخت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: