کد خبر: ۲۰۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 29
هرچند درماتیت پوستی قابل سرایت به فرد دیگر نیست ولی این بثورات جلدی می توانند از یک نقطه بدن به نقاط دیگری از بدن گسترش یابند
شفا آنلاین>سلامت>یکی از اصلی ترین علل پوسته پوسته شدن بین انگشتان پا، درماتیت پوستی <Skin dermatitis>ناشی از کفش ها می باشد . اکثر مردم در طی روز، زمان زیادی پاهایشان در کفش می باشد، کفشی که حاوی انواع مواد از جمله چسب و رنگ و لاستیک  است.

به گزارش شفا آنلاین:گاهی اوقات این مواد می توانند پاها را تحریک و باعث واکنش های حساسیتی و آلرژیک شوند و در اثر این تحریک ، پوست می تواند پوسته پوسته شود. این عوامل آلرژی زا می توانند برحسب نوع کفش و چگونگی تولید آن متنوع باشند. برای مثال، در یک مطالعه مشاهده شد که تمامی شرکت کنندگان در آن مطالعه به یک نوع کفش خاص از یک برند خاص حساسیت نشان می دهند که دلیل آن حضور ماده ای خاص در ساخت این کفش بود.

هرچند درماتیت پوستی قابل سرایت به فرد دیگر نیست ولی این بثورات جلدی می توانند از یک نقطه بدن به نقاط دیگری از بدن گسترش یابند.

علایم درماتیت ناشی از کفش عبارتند از : قرمزی، سوزش، تاول زدن و خارش

    پای ورزشکار

با وجود نام آن، شما لازم نیست که یک ورزشکار باشید تا بیماری پای ورزشکار داشته باشید. پای ورزشکار توسط قارچی به نام تریکوفیتون ایجاد می شود و هرفرد ورزشکار یا غیر ورزشکاری می تواند به آن دچار شود.
این قارچ اغلب روی پوست وجود دارد و بی ضرر است و در مکان های مرطوب مانند ، رختکن های ورزشی، دوش ها و استخرهای عمومی بیشتر یافت می شود . محیط های گرم و مرطوب می تواند شرایط مناسب برای رشد قارچ را فراهم می کنند. کفش های  گرم و مرطوب نیز می توانند قارچ را رشد دهند.
پای ورزشكار می تواند بر روی یک یا هر دو پا تأثیر بگذارد. پوسته شدن پوست بین انگشتان پا اغلب با انگشت های کوچکتر  شروع  می شود و به انگشتان بزرگتر می رسد.
پای ورزشکار بیماری مسری و قابل انتقال از فردی به فرد دیگر در اثر تماس مستقیم می باشد
علائم دیگر پای ورزشکار علاوه بر پوسته شدن بین انگشتان پا شامل این موارد است: ترک خوردن پوست، خارش، قرمزی و خشکی پوست

    سرمازدگی پاها

سرمازدگی پاها زمانی اتفاق می افتد که پاها برای زمان زیادی در محیط مرطوب و سرد باشند که منجر به آسیب بافتی می شود
آسیب به اعصاب، عروق خونی و پوست در اثر سرمازدگی پاها رخ می دهد که می تواند منجر به پوسته شدن پوست شود.
سرمازدگی پاها قابل سرایت از فردی به فرد دیگر نیست.
علائم سرمازدگی پاها شامل:خارش ،مور مور ، درد، تاول   است
 

    اگزما

اگزما می تواند باعث ایجاد تاول های خارش دار در انگشتان دست، پا و کف پا شود. اگرچه شرایط فرد به فرد متفاوت است ولی این تاول ها می توانند برای چندین هفته باقی بمانند
این نوع گزما در بزرگسالان 20 تا 40 ساله شایع تر است. این نوع اگزما با آلرژی فصلی و استرس بالا مرتبط است و در فصل بهار میزان شیوع آن افزایش می یابد
علائم دیگر این نوع اگزما شامل :درد ، قرمزی، خارش می باشد

    سلولیت

سلولیت عفونت باکتریایی بافتی زیر پوست است انواع مختلفی از باکتری ها اغلب بی ضرر بر روی پوست زندگی می کنند. با این حال، بعضی از باکتری ها می توانند به پوست از طریق خشكی پوست و بریده شدن وارد شوند و منجر به عفونت در لایه های عمیق تر شوند.
سلولیت می تواند در هر نقطه از پوست ایجاد شود، اما رایج ترین آن در بین انگشتان و کف پاها  است و می تواند به تمام پا گسترش یابد. سلولیت مسری نیست
علائم سلولیت پوستی عبارتند از: ورم ، درد ، پوست با لمس گرم، قرمزی پوست  و تاول های پوستی
 
درمان
درمان پوسته شدن پوست بین انگشتان پا بستگی به علت اصلی دارد. به عنوان مثال، اگر یک عفونت موجب پوسته شدن پوست شود، پزشک آنتی بیوتیک را تجویز می کند.
 
توصیه های درمانی دیگر  عبارتند از:
 

    استفاده از داروهای موضعی

استفاده از کرم های و پمادهای ضد خارش و التهاب می تواند کمک کننده باشند . داروها و کرم های کورتونی (مثل: بتامتازون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون ) ممکن است باعث کاهش التهاب و خارش شود.
اگر عامل عفونت قارچ باشد همانند بیماری پای ورزش، فرد باید از کرم ضد قارچی برای درمان پوست خود استفاده کند. کرم های ضد قارچ بدون نسخه  در دسترس هستند، اما در صورت لزوم، کرم های قوی تر در صورت نیاز تجویز می شوند.

    دوری از مواد و عوامل آلرژی زا:

اگر درماتیت پوستی منجر به پوسته پوسته شدن پاها شده است ، باید از عوامل ایجاد کننده آن دوری کرد و دوری از این عوامل اولین و راحتترین شکل درمان است

    استفاده از مرطوب کننده ها و چرب کننده ها:

استفاده از مرطوب کننده ها و کرم های چرب کننده پاها می تواند باعث کاهش اصطحکاک و کاهش سایش انگشتان و پاها با کفش گردد

    استفاده از کمپرس سرد :

برای کاهش خارش و سوزش می توان از یک کمپرس سرد برای 3 تا 4 بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه استفاده کرد
 
پیشگیری:

    پیشگیری از سرمازدگی پاها با پوشیدن جورابهای ضخیم و کفش مناسب.
    در رختکن ها و حمام و مناطق ساحلی عمومی ، صندل بپوشید.
    استفاده از جوراب هایی که رطوبت پوست را به خوبی جذب می کنند.
    تا حد امکان پاها را خشک نگه دارید
    اجتناب از کفش هایی که بیش از حد تنگ هستند.
    تهیه کفش مناسب با جنس مطلوب
    کفش ها و جوراب را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید.
    تا جای ممکن از جوراب استفاده کنید تا پاهای شما خشک نگه دارد
    داشتن بیش از یک کفش ( تا اجازه دهیم کفشی که پوشیده ایم از گرما و رطوبت اش کاسته شود)مجله سلامانه

 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: