کد خبر: ۲۴۲۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019September 25
تولید دارو در کشور از اهمیت بالای استراتژیکی برخوردار است و بی‌شک دارو یک کالای با اهمیت و راهبردی به شمار می‌‌رود، به طوری که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی تامین دارو از جمله وظایف دولت است
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس ارشد حوزه اقتصاد با اشاره به اینکه گردش مالی درحوزه دارویی کشور حدود ۱۶ هزارمیلیارد تومان است خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه دارو در تامین سلامت هر جامعه و از آنجا که تامین و عدم تامین دارو از سوی کشورهای سلطه‌گر و قدرتمند همواره می‌تواند در زمان‌های مختلف به عنوان اهرم جدی فشار مورد استفاده قرار گیرد بنابراین تولید دارو در کشور و نزدیک شدن به مرحله خودکفایی یک اولویت بسیار مهم و حساس به شمار می‌رود که همچنان باید مورد توجه دست‌اندرکاران و مسوولان این بخش قرار گیرد.

به گزارش شفا آنلاین، مهندس محمد پارسا- رییس هیات‌مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران و عضو سابق اتاق تهران و ایران- با بیان این مطلب اظهارکرد: تولید دارو در کشور از اهمیت بالای استراتژیکی برخوردار است و بی‌شک دارو یک کالای با اهمیت و راهبردی به شمار می‌‌رود، به طوری که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی تامین دارو از جمله وظایف دولت است.

پارسا خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بودجه کشور به درآمدهای حاصل از نفت و مواد خام وابستگی شدید دارد، حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت دارو می‌تواند اثرات مخرب این وابستگی را به سهم خود کاهش دهد. ضمن اینکه از جایگاه صرفه اقتصادی، صنعت جهانی دارو از سودآورترین صنایع در میان حوزه‌های مختلف صنعتی در سطح جهان محسوب می‌شود.

وی تقویت بخش صادرات را یک اصل در صنعت داروسازی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: توجه به بخش صادرات باید سرلوحه دولت و شرکت‌های داروسازی قرار گیرد.

متاسفانه برخی ضعف‌ها در این حوزه منجر به کاهش صادرات می‌شود. از جمله نقاط ضعف موجود در این حوزه می‌توان به نوسانات شدید نرخ ارز، قیمت‌گذاری دولتی محصولات، ضعف عمومی تکنولوژیکی در اکثر شرکت‌های این صنعت، عدم ارتباط با مجامع بین‌المللی، بدهی دائمی مراکز درمانی دولتی به شرکت‌های تولیدکننده دارو و به تبع آن بروز مشکل سرمایه در گردش برای شرکت‌ها و افزایش هزینه‌های مالی و ضعف صنایع بسته‌بندی کشور اشاره کرد.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: گردش مالی بازار دارویی ایران ۱۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و این میزان حدود ۳/۱ درصد کل تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌دهد.

مهندس پارسا گفت: در سال رونق تولید ملی باید بیش از پیش به روند رو به رشد تولید دارو در کشور و رسیدن به سازوکارهای مناسب در جهت تقویت بخش صادرات این صنعت فکر کرد. او در همین راستا گفت: باتوجه به وجود گونه‌های متنوع گیاهی در ایران باید تکیه بیشتری به صنعت داروهای گیاهی شود و از آن به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده شود.

وی افزود: نمایشگاه‌های تخصصی صنعتی/ دارویی مانند ایران‌ فارما علاوه بر تولید دانش بر بخش صنعتی نیز تمرکز دارند و امید است زمینه را برای تسهیل در روند صادرات دارو فراهم کنند.

پارسا در پایان اظهار کرد: تحریم‌ها شرایط را برای مبادلات مالی و واردات و صادرات سخت کرده و لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مانند ایران‌فارما در چنین شرایطی به شدت احساس می‌شود.

تعامل و گفت‌وگو با شرکت‌های دارویی خارجی که میهمان این نمایشگاه هستند و رایزنی برای بالا بردن میزان صادرات از ویژگی‌های نمایشگاه ایران‌فارمابه‌شمار می‌رود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: