کد خبر: ۲۴۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - 2019September 11
به اعتقاد این کارشناسان اگر اضطراب اجتماعی پیشگیری، کنترل و درمان نشود، نسل آینده افرادی بیمار، افسرده، نگران و ملتهب خواهند بود
شفا آنلاین>اجتماعی>اضطراب اجتماعی و افزایش سطح استرس یک معضل بزرگ جهانی در همه جوامع به شمار می رود که جامعه‌شناسان و روانشناسان نسبت به رشد این عارضه به ویژه در بین افراد جامعه ایرانی هشدار می دهند.

به گزارش شفا آنلاین، به اعتقاد این کارشناسان اگر اضطراب اجتماعی پیشگیری، کنترل و درمان نشود، نسل آینده افرادی بیمار، افسرده، نگران و ملتهب خواهند بود.

رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است: اضطراب اجتماعی یک معضل جهانی است و فقط کشور ایران مبتلا به این نوع اضطراب نیست به طوری که سازمان بهداشت جهانی(WHO) پیش بینی کرده است که طی یکی دو دهه اخیر اضطراب به یکی از معضلات بزرگ اجتماعی جهان تبدیل خواهد شد.

پروفسور علی گرجی افزود: اضطراب در حدی که به انسان انگیزه دهد و باعث موفقیت وی در زندگی شود خوب است اما گاهی اضطراب و تنش در درون انسان آن قدر زیاد می‌شود که به بیماری تبدیل شده و اختلالاتی مانند کم خوابی، بی خوابی، مشکلات گوارشی و اختلالات روحی و روانی را موجب می شود.

استاد دانشگاه مونستر آلمان گفت: در صورتی که اضطراب، بیمارگونه باشد و به صورت مزمن درآید صدمات درونی زیادی به فرد وارد می‌کند و در نتیجه فرد مضطرب، اطرافیان خود را نیز مضطرب کرده و اثرات اضطراب در جامعه نیز پدیدار می‌شود.

گرجی افزود: در پس بسیاری از اختلالات اجتماعی، اضطراب قرار دارد نه اینکه اضطراب یا استرس تنها دلیل بروز این اختلالات باشد اما یکی از دلایل اصلی آسیب‌هایی مانند طلاق(Divorce)، اعتیاد، نزاع، خشونت و حتی سوانح جاده‌ای اضطراب است.

تکنیک خود هیپنوتیزمی ذهن را مدیریت می کند
رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا یکی از راهکارهای کنترل استرس و اضطراب در جامعه را خود هیپنوتیزمی می داند و معتقد است: افراد جامعه می توانند استرسهای خود را با فراگیری تکنیک خودهینوتیزمی کاهش دهند.

دکتر مهدی فتحی افزود: هم اکنون در برخی از کشورهای اروپایی آموزش خود هیپنوتیزمی به افراد جامعه برای کنترل استرس هایشان در حال پیاده سازی و اجراست.

استاد رشته هیپنوتیزم و تمرین ذهنی دانشگاه بین المللی سوئد هم در این باره گفت: همه افراد می توانند با آموزش تکنیک خودهیپنوتیزمی، ذهن خود را در موقعیتهای مختلف مدیریت کنند.

دکتر "لاریس اریک" که برای شرکت در کنگره بین المللی تمرین ذهنی و علوم عصب - رفتاری به مشهد سفر کرده بود افزود: با استفاده از تکنیک خودهیپنوتیزمی هر فرد می تواند بر احساسات خود مسلط شود و افکار منفی را از خود دور کرده و افکار مثبت را جایگزین آن کند.

وی اضافه کرد: یادگیری تمرین خودهیپنوتیزمی و مدیریت ذهن با دو ماه آموزش امکان پذیر است.

استاد رشته هیپنوتیزم و تمرین ذهنی دانشگاه بین المللی سوئد گفت: تاکنون سه میلیون نفر در کشور سوئد با خودهیپنوتیزمی آشنا شده و تکنیکهای این علم را فرا گرفته اند و از برکات این علم در زندگی خود بهره برده اند.

دکتر اریک با اشاره به پیشینه کاربرد علم هپینوتیزم در جهان افزود: علم هیپنوتیزم از سال ۱۹۶۹ در جهان مطرح شد و هم اکنون افراد مختلف به ویژه پزشکان، دندانپزشکان و روانشناسان از این علم برای درمان بیماریها استفاده می کنند.

 هیپنوتیزم خواب نیست
رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا گفت : هیپنوتیزم خواب نیست بلکه از دیدگاه علمی یکی از وضعیت‌های طبیعی مغز محسوب می شود که در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد و بر طبق نوارهای مغز و اسکنهای مغزی شخص در حین هیپنوتیزم بیدار است و  این تصور که فرد تحت هیپنوتیزم(Hypnosis) اختیارش را از دست می دهد خرافات و باطل است.

دکتر فتحی افزود: مهار دردهای ناشی از بیماری سرطان، اضطراب، ترس‌های کودکان، روان درمانی، عمل‌های جراحی بدون بیهوشی، ترس از خشونت، دندانپزشکی، زایمان‌های بدون درد، دردهای دوران قاعدگی، شب ادراری کودکان، تسکین بیماران پروانه ای و سردردهای میگرنی از جمله کاربردهای درمانی هیپنوتیزم است که توسط درمانگران به بیماران ارائه می شود.

وی ادامه داد: هیپنوتیزم با دو مولفه خود را نشان می دهد یکی این که فرد، جذب موضوعی و از محیط پیرامون خود منفک می شود به طور مثال در عمل جراحی، بدون استفاده از بیهوشی و با کاربرد القائات هیپنوتیزم، فرد خود را در اتاق عمل نمی بیند بلکه تحت القائات هیپنوتیزم در باغی قدم می زند از این رو تداعی از درد ندارد و در این حالت میانجی های شیمیایی که موجب درد می شوند ترشح نمی شوند.

به گفته او هیپنوتیزم به ذات خود خطری ندارد و حالت طبیعی مغز است اما اگر درست و توسط افراد غیر متخصص انجام شود مثل هر فعالیت دیگری آسیب زاست.

خود هیپنوتیزمی بین هفت تا ۲۰ دقیقه به طول می انجامد
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خود هیپنوتیزمی تکنیکی است که فرد می تواند از طریق فراگیری آن ذهن خودش را مدیریت و استرسها را کاهش دهد.

دکتر فتحی افزود: در مسائل عاطفی و هیجانی دو راهکار وجود دارد یکی راهکار مساله مدار  و دوم راهکار هیجان مدار است به طور مثال فرد در برخورد با یک مشکل می تواند هیجانات خود را با استفاده از تکنیک خود هیپنوتیزمی مدیریت کند و پس از آن به دنبال برطرف کردن مشکل خود باشد چرا که در عصبانیت نمی توان درست تصمیم گرفت.
 
وی اضافه کرد: فرآیند خود هیپنوتیزمی به این معناست که خود شخص مغزش را در حالتی قرار بدهد که انفکاک از محیط داشته باشد و نسبت به چیزهایی در محیط که اهمیت ندارد مانند رفت و آمدها و صداها بی توجه باشد و از سوی دیگر ذهنش متمرکز بر یک موضوع خاص مثلا بی دردی در قسمتی از بدن که درد دارد و یا ارتقای آرامش خودش شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این تکنیک،  شخص می نشیند و یا دراز می کشد، چشمهایش را می بندد و با القائات هیپنوتیزمی که فرا گرفته است تصویرپردازی می کند مثلا تصویر قرار گرفتن در ساحل دریا و آرامشی که از صدای دریا می شنود.  

فتحی افزود: در این  حالت شخص با جزئیات، تصویرپردازی می کند و از فضای پیرامونی منفک می شود و به همان میزانی که در تصویرپردازی غرق می شود از محیط پیرامون منفک می شود به طور مثال وقتی شخص تصویربرداری می کند که در کنار دریاست حتی دستش را به سمت ماسه ها می برد که آنها را بردارد.

وی ادامه داد: تکنیک خود هیپنوتیزمی بین هفت تا ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و هیچ خطری ندارد و هنگامی که فرد تصویرپردازی را رها کند به حالت قبل خودش باز می گردد.

او اضافه کرد: در عین حال تکنیک خود هیپنوتیزمی برای افراد دچار افسردگی، اختلالات خلقی، اختلالات روانپریشی مثل اسکیزوفرنی(Schizophrenia) و افراد مبتلا به صرع پیشنهاد نمی شود.

آموزش خودهیپنوتیزمی به افراد جامعه ضروری است
رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا گفت: فراگیری آموزشهای خودهیپنوتیزمی در بین افراد جامعه هم اکنون یک ضرورت است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه می تواند در قالب برگزاری دوره ها و کارگاه‌های آموزشی پیشقدم باشد.

دکتر فتحی افزود: دراین  خصوص می توان آموزشهای خود هیپنوتیزمی را که کاهش استرس را به دنبال دارد با همکاری شهرداری در فرهنگسراها و در قالب فراخوانهای عمومی در بین افراد مختلف جامعه گسترش داد.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها دانشگاهی است که در سطح آسیا آموزش‌های هیپنوتیزم را از طریق مجازی در سطح جامعه و در سطح بین الملل ارائه می دهد و از سوی دیگر نخستین کلینیک هیپنوتراپی ایران نیز در این دانشگاه و در بیمارستان امام رضا(ع)  مشهد از سال گذشته فعال شده است.

رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا با بیان این که ایران در کنار کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و ایتالیا از جایگاه بالایی در حوزه هیپنوتیزم برخوردار است گفت: مشهد، قطب هیپنوتیزم در آسیاست و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به لحاظ سطح علمی و دستاوردهای حوزه هیپنوتیزم به عنوان سرآمدترین دانشگاه علوم پزشکی کشور در این زمینه شناخته شده است.  

دکتر فتحی افزود: تعداد جراحیهای انجام شده با استفاده از روش هیپنوتیزم در ایران از آمار کل جراحی های صورت گرفته به این روش در کشورهای آسیایی بالاتر است و طی ۱۵ سال اخیر افزون بر ۳۵۰ جراحی با استفاده از روش هیپنوتیزم، بدون استفاده از داروی بیهوشی و بی حسی در ایران انجام شده که بیشتر آنها در مشهد صورت گرفته است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: