کد خبر: ۲۴۰۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 28
در ابتدای امسال شاهد وقوع سیل در ۱۴ استان کشور بودیم و در این زمینه اقدامات وسیعی انجام شد و شاهد بودیم که حتی یک اپیدمی بیماری در این مناطق نداشتیم که این موضوع مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفت
 شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ۴۳۵۷ پروژه تفاهم نامه سه جانبه استانداری ها، دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت بیش از ۲ هزار پروژه تا اردیبهشت امسال به بهره برداری رسید.

به گزارش شفا آنلاین: علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته دولت افزود: امیدواریم بر اساس اولویت بندی ها تا پایان امسال ۸۰۰ پروژه دیگر نیز از این دست به بهره برداری برسد که اساس آنها توجه به مناطق محروم است که به دنبال آن مراکز بهداشت<Health Centers> در مناطق محروم بازسازی و احداث خواهند شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: در ابتدای امسال شاهد وقوع سیل در ۱۴ استان کشور بودیم و در این زمینه اقدامات وسیعی انجام شد و شاهد بودیم که حتی یک اپیدمی بیماری در این مناطق نداشتیم که این موضوع مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: در خصوص پرونده الکترونیک سلامت تقریباً تا پایان سال ۹۷ تا سطح یک در حوزه بهداشت ارتقا قابل ملاحظه‌ای را شاهد بودیم و اگر چه دسترسی به اینترنت در برخی مناطق کوهستانی و روستایی در کشور در حد چهار درصدی وجود ندارد اما تشکیل پرونده سلامت به سطح ۹۸ درصد رسیده است و صددرصد پرونده‌ها ثبت الکترونیکی می شوند.
رئیسی افزود: امسال شاهد اجرای بسیج ملی فشار خون در سطح کشور بودیم که کار بزرگی بود و در این زمینه مردم هم به ما اعتماد کردند و حضور گسترده ای را در این خصوص شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص اجرای طرح های پایلوت در استان فارس ۱۶ خانه عشایری راه اندازی و اقدامات خوبی انجام شد که بر این اساس همه عشایر کوچ رو کشور باید تحت پوشش باشند و قرار است تا آخر امسال نیز بخش اعظم آنها تحت پوشش قرار گیرند؛ چرا که برخی از آنها دسترسی به خدمات حوزه سلامت و بهداشت ندارند.

رئیسی اعلام کرد: در سال گذشته سازمان بهداشت جهانی گواهی حذف تراخم را به کشور ما داد و  امسال وارد نوزدهمین سال حذف فلج اطفال می شویم و یک مورد فلج اطفال نیز در کشور گزارش نشده است. همچنین طی سال گذشته و امسال حتی یک مورد انتقال بیماری مالاریا نداشتیم که افتخار بزرگی برای کشور ما است و گواهی مربوطه در این خصوص نیز تا سال ۲۰۲۰ را دریافت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه کاهش و بروز بیماری سل نیز تجهیز آزمایشگاه ها در سال گذشته انجام شد.

ارائه بسته های خدمت بر اساس استانداردهای جهانی
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از ویژگی های نظام بهداشت و درمان ایران که مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است و ما را از کشورهای منطقه و دنیا ویژه کرده است، ادغام نظام آموزشی و بهداشت و درمان در ارائه سرویس است و بر این اساس تمام بسته های خدمت در حوزه بهداشت بر اساس آخرین استانداردهای جهانی که تحت نظر پژوهشگران و دانشگاه‌ها است، ارائه می شود.

وی افزود: به عنوان مثال در سیل اخیر تیم های علمی مختلفی در حوزه پژوهشی و درمان اعزام شدند که کارشان تحقیقات و پژوهش بود که به عنوان مثال منطقه سم پاشی شود یا نه؟ یا اینکه ملاحظات پزشکی انجام شود یا نه؟ و این موارد خیلی به ما کمک کرد و همه بسترهای بهداشتی بر اساس آخرین نتایج پژوهشی است.

رئیسی اعلام کرد: در حال حاضر پژوهشکده های مختلفی داریم و در موضوعات مختلف برای اجرا پایلوت هایی را در سطح کشور انجام می‌دهیم، سپس خدمت هایی که به صورت پایلوت انجام شده است اجرایی می شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در حوزه بهداشت روان نیز طرح سراج را در استان آذربایجان غربی داریم که در راستای کاهش آسیب ها انجام می شود و در این طرح حوزه‌های دیگر تخصصی و حمایتی داریم و چنانچه اگر نیاز باشد فرد مورد نظر بعد از بررسی بازخوردها به پزشک ارجاع داده می‌شود.
 
مشکلات حاشیه نشینی
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اقدامات معاونت بهداشت در زمینه خدمات رسانی به  حاشیه‌ نشینان گفت: یکی از معضلات بر زمین مانده مباحث و مسائل مربوط به حاشیه نشینی بود.

رئیسی اعلام کرد: در خصوص حاشیه نشینی در طرح تحول سلامت اتفاق خوبی افتاد و با توجه به اینکه ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در کشور شناسایی شدند، در این خصوص دو اقدام مفید انجام شد.
 
وی اعلام کرد: یکی از این اقدام ها این بود که اکثر این افراد بیمه شدند و راه اندازی پایگاه و مراکز جامع سلامت در حاشیه شهرها بود که در این مراکز و کارشناسان بهداشت روان و تغذیه مستقر شدند و با استفاده از خرید راهبردی خدمات در حوزه سلامت برای ارائه خدمت به افراد حاشیه نشین و بر این اساس حاشیه نشین های شهرهای بزرگ و کلان شهرها مانند تهران و مشهد به طور کامل پوشش داده شدند البته این خدمات در کنار ۲۷ میلیون خدمتی است که در شهرهای کوچک و روستاها به افراد داده می شود که بر اساس خدمات ارائه خانه های بهداشت و مرکز سلامت و مراکز شبانه روزی است.

رئیسی ادامه داد: با توجه به تقسیم وظایف در شورای اجتماعی کشور بیشترین خدمات در زمینه پیشگیری و بهداشت در این زمینه ارائه می شود و در حاشیه شهرها، در مرکز گذری مرتبط با معتادان تزریقی خدمات ارائه داده می شود. تیم های سیار هم در خصوص اعتیاد و اچ آی وی خدمات ارائه می کنند و خدماتی در حاشیه شهرها در خصوص تغذیه، بهداشت روان، دندانپزشکی، ترک اعتیاد در حوزه بخش خصوصی ارائه می شود.

وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت بیش از ۱۰ مرکز هستند که در بخش خدمات گذری با خدمات شبکه ای ادغام شده اند و اگر چنانچه این نتایج موفق باشد، گسترش می یابد.

سفیران سلامت
معاون وزیر بهداشت گفت: در دو تا سه دهه گذشته در کشور در سطح روستاها مراکز بهداشت و درمان روستایی و شهرهای بزرگ از رابطین بهداشت استفاده می‌شد که این افراد از خود روستاییان بودند و با مراکز بهداشت ارتباط داشتند و در بحث های مراقبتی نیز کمک می کردند.

وی ادامه داد: بعد از چند دهه کاری آنها توانستند آموزش ها را منتقل کنند؛ مانند آموزش پختن غذا برای کودکان که در این زمینه نیز موثر بود تا اینکه سفیران‌ سلامت نیز اضافه شدند و این طرح از مدارس شروع شد و دانش آموزان در این خصوص آموزش دیدند تا به دیگر دانش آموزان کمک کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه بر اساس طرح یک خانه یک پایگاه سلامت، یک نفر در خانواده انتخاب می شود تا بتواند چند کار بهداشتی را انجام دهد و به عنوان مثال ۲۰ تا ۳۰ عنوان آموزشی را در حوزه پیشگیری و کنترل مصرف نمک و شکر آموزش هایی را ببیند و به خانواده ارائه دهد.

وی گفت: مبحث دیگر آموزش کمک های اولیه و اورژانسی است که می تواند مفید واقع شود و خدمت دیگر در حوزه بازتوانی است که چنانچه فردی آسیب‌دیده در منزل باشد، توصیه های پزشکی در منزل به واسطه او رعایت شود. پیش‌بینی می‌کنیم که بر این اساس تا ۲۰ میلیون سفیر را بتوانیم تربیت کنیم.

استفاده از شرکت های تعاونی
معاون وزیر بهداشت گفت: در حوزه بهداشت بر اساس برنامه ششم توسعه واگذاری خدمت مطرح بود مثلاً در حاشیه شهرها خرید خدمت داشتیم و در خدماتی مانند مامایی و کارشناسی در حوزه بهداشت ۲۲ هزار نفر در قالب خرید، خدمت در کشور ارائه می دهند.

وی تاکید کرد: چون این شرکت‌ها باید سود خودشان را داشته باشند و گاهی هم پرداخت آنها با تأخیر مواجه می شود و مشکلاتی پدید می آید، پیشنهاد شده است برای کم کردن این مشکلات این شرکت ها تبدیل به تعاونی شوند که البته هنوز عملیاتی نشده است اما در راستای حمایت از خدمت دهنده ها به دنبال راه حل هایی هستیم که کمترین آسیب‌ها را داشته باشند که شرکت‌های تعاونی از این جمله است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: