کد خبر: ۲۱۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 2018December 25
بیش از ۱۶۰۰ فارغ التحصیل رشته علوم تغذیه در رابطه با شرایط کار و دستمزدهای خود در طرح تحول سلامت با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که انجام برخی امور غیرمرتبط با رشته تحصیلی آنان و بار اضافی مسئولیت در مراکز بهداشت برخی از آنهاست
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن تغذیه ایران بر تحقق مسئولیت اصلی فارغ التحصیلان علوم تغذیه در طرح تحول نظام سلامت تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر جلال‌الدین میرزای رزاز  در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی و پانزدهمین کنگره ملی تغذیه که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به محورهای برگزاری این کنگره، اظهار کرد: امنیت تغذیه‌ای، ایمنی و سلامت غذا (غذاهای تراریخته، صنایع غذایی و تغذیه پایدار، اقتصاد دانش بنیان در حوزه تغذیه) ٍ،  تغذیه و بیماری‌ها، سیاست‌های غذا و تغذیه (سیاست‌های پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی، تغذیه و خود مراقبتی، نظام مراقبت غذا و تغذیه، اقتصاد غذا و تغذیه)، تغذیه در شرایط ویژه (بحران‌ها و بلایا، تغذیه در بحران‌های اقتصادی)، تغذیه ورزشی و ورزشکاران، تغذیه سلولی مولکولی، فن‌آوری‌های نوین در حوزه‌ تغذیه، تغذیه و شادی پایدار و تازه‌های علوم تغذیه برخی از مهم‌ترین محورهای این کنگره بود.

وی با اشاره به شرکت بیش از ۱۶۰۰ نفر در سومین کنگره بین‌المللی تغذیه، عنوان کرد: متاسفانه امسال در رابطه با امتیاز بازآموزی کنگره با مشکلات پیچیده‌ای در دفتر بازآموزی وزارت بهداشت مواجه شدیم.

وی با شاره به حضور ده‌ها شرکت و موسسه مرتبط با تغذیه سالم در حاشیه کنگره امسال با هدف ارایه آخرین دستاوردها، اظهار کرد: در کنگره امسال علاوه بر چندین سخنرانی کلیدی و سمپوزیم‌های تخصصی، کارگاه‌های علمی و آموزشی متعددی با مضمون تغذیه و برنامه‌های مرتبط با آن برگزار شد.

میرزای رزاز با بیان اینکه بعد از برگزاری کنگره، نشست‌های دوره‌ای انجمن تغذیه در ۲۲ دفتر استان در سراسر کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: طی این جلسات تمامی مشکلات صنفی و سایر مسائل جامعه تغذیه کشور از جمله مشکلات فارغ‌التحصیلان علوم تغذیه و تحت پوشش بردن خدمات تغذیه‌ای در بیمه‌ها طبقه‌بندی و بررسی می‌شود. 

وی با اشاره به مشکلات فارغ‌التحصیلان علوم تغذیه کشور در طرح تحول نظام سلامت، عنوان کرد: بیش از ۱۶۰۰ فارغ التحصیل رشته علوم تغذیه در رابطه با شرایط کار و دستمزدهای خود در طرح تحول سلامت با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که انجام برخی امور غیرمرتبط با رشته تحصیلی آنان و بار اضافی مسئولیت در مراکز بهداشت برخی از آنهاست.

رییس انجمن تغذیه ایران با اشاره به مسئولیت اصلی فارغ التحصیلان گروه علوم تغذیه، اظهار کرد: مسئولیت فارغ‌التحصیلان این گروه در نظام بهداشت، آموزش و فرهنگ‌سازی در راستای روش صحیح تغذیه و غذای سالم در سطح جامعه است، ولی متاسفانه مسئولیت این افراد در طرح تحول سلامت به ارایه رژیم به بیماران محدود شده است.

وی با بیان اینکه این روش و مسئولیت با اصول اولیه نظام سلامت مغایرت دارد، گفت: این بار اضافی مسئولیت باعث شده که افراد از مسئولیت اصلی خود یعنی ترویج فرهنگ تغذیه سالم در جامعه باز بمانند.  بنابراین یکی از کارهایی که به شدت به دنبال تحقق آن هستیم، بازگرداندن فارغ التحصیلان علوم تغذیه به وظیفه و مسئولیت اصلی خود در نظام تحول سلامت است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: