کد خبر: ۲۱۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 2018December 24
در فصل سرد سال قرار گرفته‌ایم و به تدریج هوا سردتر می‌شود، از طرفی هم مانند سال‌های گذشته، میزان آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا، به افزایش بروز موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به موارد تک‌گیر بیماری آنفلوآنزا و با تاکید بر آنکه امسال هنوز همه‌گیری این بیماری در کشور آغاز نشده، از آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی همزمان با فصل سرد سال خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدمهدی گویا در تشریح آخرین وضعیت بروز آنفلوآنزا در کشور همزمان با فصل سرد سال، گفت: در فصل سرد سال قرار گرفته‌ایم و به تدریج هوا سردتر می‌شود، از طرفی هم مانند سال‌های گذشته، میزان آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا،  به افزایش بروز موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.

رصد موارد سرماخوردگی در استان‌ها
وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال هنوز همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا در کشور شروع نشده، افزود: اما شواهد حاکی از آن است که از این مقطع زمانی به بعد (فصل سرد سال) مردم باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند. ما نیز در وزارت بهداشت تمام موارد سرماخوردگی را در استان‌های مختلف رصد می‌کنیم و به مسوولان بهداشتی استان‌ها هشدارهای لازم را به صورت هفتگی اعلام می‌کنیم. به این ترتیب در استان‌هایی که احتمال می‌دهیم شاهد افزایش موارد بیماری‌های تنفسی باشند،  به صورت هفتگی هشدار می‌دهیم و در این راستا مراکز بهداشتی و مراکز درمانی نیز آماده می‌شوند؛  چرا که تعدادی از مبتلایان به بیماری‌های تنفسی ممکن است کارشان به بیمارستان و بستری کشیده شود؛ مخصوصا اگر بیماری آنفلوآنزا شایع شود.

احتمال شیوع آنفلوانزا و توصیه‌ به مردم
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر آنکه امسال هنوز بیماری آنفلوآنزا در کشور شایع نشده، اما با توجه به سردتر شدن هوا، این احتمال وجود دارد که بزودی شایع شود، گفت: بنابراین از مردم می‌خواهیم که به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند و در صورت ابتلا به این بیماری از خوددرمانی در منزل بویژه برای گروه‌های پرخطر، جدا خودداری شود؛ به طوری که افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنج سال، بیماران قلبی و ریوی، دیابتی‌ها، بیماران مبتلا به سرطان، افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند،  افرادی که شیمی درمانی(Chemotherapy) و رادیوتراپی می‌شوند، مبتلایان به نارسایی کبد و کلیه، زنان باردار و ...جزو گروه‌های پرخطر محسوب شده و لازم است این توصیه‌ها را جدی بگیرند.

درخواست از پزشکان درباره تجویز آنتی بیوتیک و کورتن
گویا همچنین به مبتلایان به علایم سرماخوردگی توصیه کرد که از خوددرمانی و بویژه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها خودداری کنند و گفت: لازم است افراد در صورت ابتلا به علایم سرماخوردگی حتما به پزشک یا مراکز بهداشتی مراجعه کنند. همچنین از پزشکان نیز خواستار آن هستیم که در تجویز آنتی بیوتیک(Antibiotics) نهایت دقت را به عمل آورند؛ چراکه عفونت‌های ویروسی فصلی نیاز به درمان آنتی بیوتیک ندارند مگر در موارد خاصی که با عفونت‌های دیگر همراه باشد. همچنین لازم است از تجویز کورتون برای این بیماران جدا خودداری شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: استراحت در منزل، استفاده از مایعات گرم و رعایت آداب تنفسی بهترین راه مواجهه با این بیماری است.

داروی ضدآنفلوآنزا در دسترس بیمارستان‌ها
وی درباره آمادگی بیمارستان‌ها همزمان برای پذیرش مبتلایان به بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا همزمان با آغاز فصل سرد سال گفت: مانند هر ساله، در بیمارستان‌هایی که پذیرای این بیماران هستند اقدامات لازم در زمینه مراقبت، درمان سرپایی و بستری صورت گرفته است. داروی ضد آنفلوآنزا نیز در دسترس بیمارستان‌هاست و از طریق مراکز بهداشت شهرستان و استان توزیع می‌شود. علت این کار نیز آن است که از مصرف بی‌رویه داروهای ضد آنفلوآنزا جدا خودداری شود؛ چراکه تجویز این داروها باید حتما با نظر پزشک متخصص باشد و برای موارد شدید آنفلوانزا تجویز می‌شود و برای سرماخوردگی‌های معمولی و عفونت‌های آنفلوآنزایی خفیف نیست.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه هر سال و مانند تمام دنیا، موج‌های مختلف آنفلوآنزا را همزمان با فصل سرد مشاهده می‌کنیم، گفت: البته موج‌های آنفلوانزا اصلا قابل پیش بینی نیست و ممکن است یک سال یک موج و سال دیگر بیش از یک موج داشته باشیم. در هر صورت امسال هنوز موج جدی و اپیدمی از این بیماری را شاهد نبوده‌ایم و موارد آنفلوآنزا به صورت تک گیر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: