کد خبر: ۲۴۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019August 26
اراده را گاهی شوق شدید برای رسیدن به هدف در نظر می‌گیرند و گاهی توانایی مقابله با وسوسه‌ها
شفا آنلاین>اجتماعی>7 پیشنهاد کاربردی برای این‌که بتوانیم اراده خودمان را تقویت و اهداف‌مان را بهتر پیگیری کنیم و به آن‌ها دست یابیم

اراده را گاهی شوق شدید برای رسیدن به هدف در نظر می‌گیرند و گاهی توانایی مقابله با وسوسه‌ها. البته تفاوتی ندارد که اراده را نیرویی در نظر بگیریم که ما را به جلو هل می‌دهد یا نیرویی که موانع را از سر راه ما بر می‌دارد، هر کدام که باشد، در نتیجه تفاوتی حاصل نمی‌شود؛ اگر اراده ضعیفی داشته باشیم، در رسیدن به خواسته‌هایمان موفق نخواهیم بود. اما چطور می‌توانیم اراده خودمان را تقویت کنیم؟
 
1-اگـــــــــــر می‌خواهید بدون توقف مسیری را دنبال کنید، باید انگیزه کافی برای این کار داشته باشید. داشتن انگیزه کافی زمانی که در طول مسیر به مشکل بر می‌خورید، گره گشا خواهد بود. بر این مبنا توصیه می‌شود در همان ابتدای کار دلایل خود را مکتوب و آن‌ها را مرور کنید. در بازه‌های زمانی مختلف دلایل خود را به روز کنید. مواردی را کم و مواردی را به آن اضافه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا توان بیشتری برای ادامه مسیر داشته باشید.
 
2-یکسری کارهای تکراری را  در حوزه های دیگر زندگی خود انجام دهید. بگذارید از نظر روانی این معادل سازی که کارهای تکراری همه خسته‌کننده و غیرقابل تحمل هستند، شکسته شود. ورزش کردن یکی از روش‌های خوب این موضوع است. البته فراموش نکنید که یکی از رموز موفقیت در ادامه دادن فعالیت‌های تکراری، داشتن برنامه ای ثابت برای اجرای آن است، مانند انجام ورزش روزانه در ساعتی مشخص.
 
3-در عوض رد کردن کلی وسوسه‌ها، انجام آن‌ها را به موضوعی دیگر مشروط و تاخیر ایجاد کنید. این روش دو فایده دارد. اول این که پاسخگویی با تاخیر در مقایسه با رد کردن کلی وسوسه، انرژی روانی کمتری از شما می‌گیرد و دوم این که تاخیر انداختن توان شما را در مدیریت عوامل این چنینی افزایش می‌دهد.  به عنوان مثال در دوره رژیم، هوس بستنی کرده‌اید. با خودتان قرار بگذارید به جای اولین مغازه از چهارمین مغازه بستنی بخرید. در نوبت‌های بعدی تلاش کنید تاخیر را افزایش دهید و با این کار اراده خود را تقویت کنید.
 
4-در مقابل انجام کاری وسوسه شده و شکست خورده‌اید؟ در عوض انجام کامل آن کار، بخش کوچکی از آن را کنار بگذارید. به عنوان مثال قرار نبوده سیگار بکشید اما بعد از چند روز می‌بینید توان مقاومت بیشتر را ندارید. دو سانت ابتدایی سیگاری را که می‌خواهید بکشید قبل از روشن کردن ببرید. سپس بقیه آن را بکشید. وقتی شما بتوانید دو سانتی متر را کم کنید، می‌توانید در دفعات بعد به خودتان امید بیشتری داشته باشید تا سه سانتی متر از سیگار یا میزان بیشتری از آن را کنار بگذارید.

 

5- از افراد بدبین که دایم احتمال شکست را به شما یادآوری می‌کنند تا حد امکان دوری کنید. اگر ناچار از تعامل با آن‌ها هستید، وارد بحث با آن‌ها نشوید. به حرف‌های آن‌ها گوش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن موضوع را عوض کنید. یادتان باشد بزرگ کردن مشکلات، به افزایش ترس و ناامیدی دامن می زند و احتمال رها کردن کار در میانه مسیر را افزایش می‌دهد.


 6-رسیدگی به سلامت جسمانی خود را دست کم نگیرید. خواب کافی و تغذیه مناسب به شما توان بیشتری برای مقاومت در برابر وسوسه‌ها می‌دهد. درخصوص تغذیه، الگویی را رعایت کنید که قند شما را دچار نوسان‌های شدید نکند چرا که افت قند، توان و تمرکز شما را کاهش می‌دهد.

 
7-از واگویی‌های منفی خودداری کنید. تکرار این که اراده ضعیفی دارید و شکایت بردن پیش دوست و آشنا، مشکل شما را بدتر می‌کند. در مقابل سعی کنید موقعیت‌هایی را برای خودتان فراهم و موفقیت‌هایی ولو کوچک کسب کنید. تکرار ذهنی موفقیت‌ها به شما کمک می‌کند تا تصویر بهتری از خود داشته باشد.

نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره خانواده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: