کد خبر: ۲۳۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - 2019August 10
گزارش جهانی سازمان ملل بر اهمیت مسائل جنسیتی در سیاست‌گذاری‌های مربوط به مواد مخدر تاکید می‌کند و به بررسی الزامات، نیازها و چالش‌های خاص زنان و جوانان می‌پردازد
شفا آنلاین>اجتماعی>معتاد، عنوانی است که اگرچه هم به زنان و هم مردان مصرف کننده مواد مخدر اطلاق می‌شود اما الگو، نوع و حتی عوارض مصرف در میان دو جنس بسیار متفاوت از یکدیگر است، تفاوتی که به تازگی پای سازمان ملل متحد را نیز به این موضوع باز کرده است.

به گزارش شفا آنلاین:گزارش جهانی سازمان ملل بر اهمیت مسائل جنسیتی در سیاست‌گذاری‌های مربوط به مواد مخدر <drugs>تاکید می‌کند و به بررسی الزامات، نیازها و چالش‌های خاص زنان و جوانان می‌پردازد.

، این تاکید نشان می‌دهد مصرف مواد مخدر در هر دو جنس ویژگی‌های خاصی دارد که باید به شکل مجزا بررسی شود. برخی از این تفاوت‌ها بر اساس گزارش‌های سازمان ملل به شرح زیر است:

1- معمولا زنان مصرف کننده، به صورت منظم به سراغ مواد می‌روند و در سن بالاتری هم نسبت به مردان مصرف خود را آغاز می‌کنند. با این حال زمانی که زنان مصرف مواد مخدر را آغاز می‌کنند به ویژه مصرف الکل، شاهدانه، اپیوئیدها و کوکائین، سریع‌تر از مردان تمایل دارند میزان و نرخ مصرف خود را افزایش دهند.

2- در اغلب موارد، زنان مصرف مواد  را در کنار شریک زندگی خود آغاز می‌کنند در حالی که مردان در میان جمع دوستان مذکر خود بیشتر به مصرف گرایش پیدا می‌کنند.

3- در کشورهای اروپای غربی و اروپای مرکزی، مردان دو تا سه برابر بیشتر از زنان در معرض مصرف مواد مخدر قرار دارند. با این حال در برخی از نواحی، مصرف مسکن و آرامش بخش‌ها برای مقاصد غیرپزشکی به طور میانگین در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

4- زنانی که دچار اختلالات ناشی از مصرف مواد هستند از میزان بالایی اختلال استرسی پس از آسیب روانی برخوردارند و ممکن است در دوران کودکی تجربیاتی از قبیل نادیده انگاشتن یا سوءاستفاده جنسی داشته باشند.

5- پسربچه‌هایی که در دوران کودکی، شرایط سخت و دشواری را گذرانده‌اند، از مصرف مواد مخدر به عنوان وسیله‌ای برای اعتراض اجتماعی استفاده می‌کنند در حالی‌که دخترانی که در کودکی مصیبت‌های سختی را متحمل شدند، بیشتر تمایل دارند استرس، اضطراب‌، افسردگی و گوشه‌گیری اجتماعی خود را درونی ساخته و با مصرف مواد مخدر اقدام به خود درمانی کنند.خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: