کد خبر: ۲۱۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 09
از بین بردن تصورات باطل در خانواده ها مانند این تصور که با مصرف مواد مخدّر، مشکلات زندگی فراموش می شود و می تواند در پیشگیری از اعتیاد موثر باشد
شفاآنلاین>اجتماعی> عضویت فرزندان در گروه های هنری، ورزشی و مانند آن، می تواند از اعتیاد پیشگیری کند زیرا باعث می گردد آن هایی که روحیه ضعیف و افسرده دارند، نقاط مثبت خود را بشناسند و استعدادهای خود را شکوفا نمایند.

به گزارش شفاآنلاین، از بین بردن تصورات باطل در خانواده ها مانند این تصور که با مصرف مواد مخدّر، مشکلات زندگی فراموش می شود و می تواند در پیشگیری از اعتیاد موثر باشد.

در بسیاری از موارد دیده شده که یکی از دلایل گرایش افراد به مواد مخدر طبابت خانگی غلط با استفاده از مواد افیونی است.

می بایست از افرادی که به لحاظ روحی و شخصیتی آمادگی بیشتری برای گرایش به اعتیاد دارند مراقبت های ویژه صورت پذیرد.

خانواده ها می بایست فرزندانشان را اجتماعی پرورش دهند، به نحوی که فرد با روحیه و شخصیت برون گرا و فعال تربیت شود و با مهارت جرأت مندی بتواند قدرت نه گفتن به مصرف مواد را پیدا کند.

خانواده اصلی ترین نقش را در تربیت فرزندان و عدم تمایل آنها به استفاده از مواد مخدر(drugs) دارد. یک خانواده سالم خانواده ای است که همه امور و فعالیت های آن منطبق با موازین و معیارهای حاکم بر جامعه باشد.

بسیاری از بزهکاران و معتادان در خانواده های بی بندو بار، گسسته و آشفته زندگی می کرده اند.
بسیاری از صاحب نظران در مسئله بزهکاری و اعتیاد، کمبود محبت و ضعف عاطفی را ریشه اصلی جرم و انحراف دانسته اند.

فرد در خانواده زمانی که نیازهای عاطفی اش برآورده نشود، مجبور می شود دست نیاز به سوی دیگران
دراز نماید. در این زمان است که شکارچیان از این موقعیت ها سوء استفاده می کنند و با ارتباط عاطفی دروغین افراد را به سوی انحراف و اعتیاد می کشانند.

تبعیض بین فرزندان از مواردی است که فرد در خانواده احساس حقارت و حسادت نموده و زمینه برای انحراف برایش مهیا می شود.

همان گونه که آزادی بی حد و حصر منجر به گرایش فرد به انحرافات اجتماعی می شود، محدود بودن بیش از حد بدون دلیل نیز می تواند عامل گرایش فرد به انحرافات اجتماعی باشد.

محدود بودن غیر منطقی منجر به فعال شدن حس کنجکاوی فرد و از سوی دیگر، منجر به بروز مشکلات عاطفی می شود.

کنترل بیش از حدّ فرزندان سبب می شود که فرد وابسته به کنترل خارجی (زور) باشد.یعنی تا زمانی که از طریق اعمال زور رفتارش تحت کنترل است دست به عمل منحرفانه نمی زند.

افرادی که در خانواده های معتاد زندگی می کنند، ترس و قبح معتاد شدن برایشان از بین رفته است و عادی شدن مصرف مواد در خانواده موجب سهولت گرایش دیگر اعضا به مصرف مواد مخدر می شود.

اگر پدر و مادر در خانواده معتاد باشند اعتیاد آن ها از یک سو، کنترل و تسلط آن ها را بر فرزندان کاهش می دهد و از سوی دیگر، عامل انتقال این عادت به فرزندان می شود.

گروه همسالان برخلاف خانواده و مدرسه، کاملا حول محور منافع و علایق اعضا قرار دارد. اعضای این گروه به جست وجوی روابطی می پردازند که در خانواده و مدرسه با تحریم مواجه است.

در بسیاری از موارد اعتیاد، نتیجه اولین مصرف مواد به دنبال تعارف دوستان رخ می دهد.

ارتباط و دوستی با همسالان مبتلا به سوء مصرف مواد، عامل مستعد کننده قوی برای ابتلای نوجوانان و جوانان به اعتیاد است.

مصرف کنندگان مواد برای گرفتن تأیید رفتار خود از دوستان سعی می کنند آنان را وادار به همراهی با خود نمایند.

گروه همسالان، به خصوص در شروع مصرف(Consumption) سیگار، بسیار مؤثر است. بعضی از دوستی ها صرفاً حول محور مصرف سیگار شکل می گیرد.جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار