کد خبر: ۲۳۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 29
شفا آنلاين-مشاور رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طرح سنجش و غربالگری نوآموزان بدو ورود به دبستان از حساس ترین کارهای وزارت آموزش و پرورش بوده و با همکاری وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی انجام می شود.
به گزارش شفا آنلاين،فریدون مردانی شامگاه گذشته در جلسه کمیته استانی طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان، اظهار کرد: گلستان سومین استانی است که دراین راستا در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به تنوع قومیتی در استان گلستان، بر تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی دقیق از طریق رسانه های جمعی و دعوت از مشارکت همگانی در اجرای این طرح تاکید نمود.

مردانی اضافه کرد: امکانات رفاهی در پایگاه ها برای مراجعین پیش بینی شود و برای کسب نتیجه مطلوب و احصاء آمار نوآموزان بدو ورود به پایه اول ابتدایی از اداره کل ثبت احوال و مراکز بهداشت شهری و روستایی کمک گرفته شود.

مدیر کل آموزش و پرورش گلستان نیز در جلسه کمیته استانی طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: کنترل، نظارت و همچنین بررسی شرایط نوآموزان از اقدامات مهمی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا به کمک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیازمند هستیم.

ˈمحمدرضا وطنیˈ در ادامه با تاکید بر مشخص نمودن زمان و مکان سنجش نوآموزان، افزود: در صورتی که پزشکان و مربیان بهداشت مشکلی را در نوآموزان مشاهده نمایند، تا حصول اطمینان از کسب نتیجه مطلوب، پیگیری های لازم در جهت درمان و یا معرفی به مراکز خاصی که به همین منظور دایر شده است، را انجام دهند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی گلستان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح مشمول نوآموزان نیمه دوم 86 و نیمه اول 87 به عبارت دیگر متولدین 1/7/86 لغایت 1/7/87 و جاماندگان طرح سنجش سال 92، است.

ˈعباس خانعلیˈ اظهار کرد: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از 10 خرداد در 20 پایگاه در سراسر استان اجرا خواهد شد.

دبیر طرح سنجش گلستان اضافه کرد: برنامه سنجش جهت غربالگری جسمی و ذهنی نوآموزان 6 ساله آماده ورود به دبستان، مطابق برنامه پنجم توسعه کشور، مصوبه هیأت وزیران و اساسنامه سازمان آموزش و پرورش در تمام کشور اجرا می شود.

به گفته وی، هدف این طرح، تشخیص و شناسایی به موقع نارسایی های جسمی، ارزیابی وضعیت ذهنی کودکان بدو ورود به مدرسه، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکان دارای مشکل و صدور شناسنامه سلامت برای تمامی کودکان است.

خانعلی، به اولیاء توصیه نمود که با دریافت معرفی نامه عکس دار از دبستان مورد نظر برای نوآموزان، به همراه آنان به پایگاه سنجش مراجعه نمایند.

تکمیل کارت واکسن نوآموز قبل از مراجعه به پایگاه در مرکز بهداشتی–درمانی ذیربط، آمادگی کامل نوآموز و صرف صبحانه قبل از اجرای طرح سنجش از دیگر توصیه های دبیر طرح سنجش گلستان بود.

به گفته وی، خانواده ها، چرخه سنجش را تا حصول نتیجه و گواهی پرونده سلامت ادامه داده و سپس پرونده را در اولین فرصت به دبستان محل ثبت نام تحویل نمایند.

در قالب طرح سنجش، نوآموزان بدو ورود به اول دبستان مورد ارزیابی بینایی، شنوایی، بهداشتی، پزشکی و آمادگی تحصیلی قرار می گیرند.

همچنین در اجرای این طرح، دانش آموزان مشکوک به مشکل به پایگاه های تخصصی برای معاینات کامل تر ارجاع داده می شوند.

در سال 1391 افزون بر 30هزار نفر نوآموز و در سال 1392 حدود 34هزار نفر دانش آموز آماده ورود به اول دبستان در استان گلستان در پایگاه های سنجش مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نوآموزانی که تاکنون به مدرسه نرفته اند و شرایط سنی لازم برای تحصیل در مدارس شهری یا روستایی را دارند، می توانند در طرح سنجش شرکت کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: