کد خبر: ۲۳۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 15
کاهش ضایعات خونی از ۱۳ درصد به کمتر از سه درصد از دیگر موفقیت های انتقال خون استان است
شفاآنلاین>سلامت> معاون سیاسی،‌امنیتی و اجتماعی استانداری یزد بر ترویج فرهنگ اهدا خون در میان آحاد مردم به ویژه بانوان استان تاکید کرد و گفت: اهدای خون، اهدای زندگی است، این کار انسانی نه تنها بخشی از نیاز به فراورده های خونی را تامین، بلکه با ترویج فرهنگ اهدا خون به سلامت خانم ها نیز کمک می کند.

به گزارش شفاآنلاین، احمد ترحمی روز شنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی اهدای خون، کسب رتبه سوم استان در این ارتباط را در کشور ستود و افزود: کاهش ضایعات خونی از ۱۳ درصد به کمتر از سه درصد از دیگر موفقیت های انتقال خون استان است.

وی اظهار کرد: با کاهش (Decrease)ضایعات خون سالانه ۷۰۰ میلیارد ریال در هزینه‌های استان صرفه جویی می‌شود.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۹ درصد بانوان و بقیه مردان هستند.

همچنین مدیرکل انتقال خون یزد با بیان اینکه سال گذشته ۴۳ هزار و ۷۰۱ نفر در استان خون اهدا کردند و گفت: پارسال ۱۰۰ درصد خون مورد نیاز مراکز درمانی از سوی سازمان انتقال خون تأمین شد.

نقی تقوایی متوسط اهدا خون در کشور را ۲۷ در یک هزار نفر، استان یزد را ۳۸ در هزار نفر ذکر کرد و اظهار داشت: در حال حاضر فرآیند کامل اهدا و دریافت پلاسما در این واحد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه افزون بر ۷۰ درصد زنان استان که تاکنون برای اهدا خون مراجعه کردند از شرایط لازم برخوردار بودند، گفت: زنان یزدی در میان بانوان ۳۱ استان از نظر اهدا خون در رتبه آخر و مردان در جایگاه سوم قرار دارد.

تقوایی اظهار کرد: خون اهدایی در اعمال جراحی، درمان بیماران تصادفی، زایمان زنان و بسیاری از بیماری ها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هم‌اکنون چهار پایگاه انتقال خون در شهرهای یزد، اردکان و میبد در استان فعال است.

۲۴ خردادماه روز جهانی اهدا خون(blood donation) نامگذاری شده و شعار این روز «دسترسی به خون سالم حق، همه نیازمندان به خون» تعیین شده است.‌ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: