کد خبر: ۲۳۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 20
متأسفانه روزانه ۱۲ نفر از این افراد به دلیل نرسیدن عضو اهدایی فوت می‌کنند و هر روز نیز ۱۰ نفر به این لیست اضافه می‌شوند که این امر لازمه تلاش بیشتر در زمینه فرهنگ سازی اهدای عضو است
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: در حال حاضر شاهد حدود ۱۱ اهدای عضو به ازای یک میلیون نفر جمعیت کشور هستیم.

به گزارش شفاآنلاین ، مراسم جشن شفا و و بزرگداشت روز ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» به مناسبت بزرگداشت روز ملی اهدای عضو با حضور جمعی از مسئولان کشوری و نظام سلامت، صاحبنظران و اساتید حوزه اهدا و پیوند اعضا و خانواده‌های اهداکننده، هنرمندان، ورزشکاران و پیشکسوتان، روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۸ در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی برگزار شد.

محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این مراسم ضمن تقدیر از ایثار و فداکاری خانواده‌های اهداکنندگان اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه اهدای عضو است.

وی با ذکر این مطلب که دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و شیراز اولین دانشگاه‌های کشور هستند که در زمینه پیوند عضو تلاش کردند، از تلاش‌ها و نقش مؤثر اساتید این دانشگاه در راستای ایجاد فرهنگ<Culture> اهدای عضو و گسترش این تکنیک مهم تقدیر کرد.

آقاجانی با اشاره به انجام ۸۰۰۰ پیوند عضو در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: تاکنون ۸۰۰۰ پیوند عضو قلب، ریه، کبد، کلیه و پانکراس در ۵ بیمارستان این دانشگاه انجام شده است و همچنین در این دانشگاه اهدای ۵۰۰۰ عضو از ۲۰۰۰ بیمار مرگ مغزی اهدا کننده به نیازمندان صورت گرفته است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حال حاضر شاهد حدود ۱۱ اهدای عضو به ازای ۱ میلیون نفر جمعیت کشور هستیم. در حالی که این آمار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۳۲ اهدای عضو به ازای ۱ میلیون نفر است.

وی با اشاره به وجود ۳۰ هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا در ایران گفت: متأسفانه روزانه ۱۲ نفر از این افراد به دلیل نرسیدن عضو اهدایی فوت می‌کنند و هر روز نیز ۱۰ نفر به این لیست اضافه می‌شوند که این امر لازمه تلاش بیشتر در زمینه فرهنگ سازی اهدای عضو است.

آقاجانی در ادامه گفت: متأسفانه سالیانه حدود ۴۰۰۰ نفر مرگ مغزی قابل اهدای عضو وجود دارد که ۵۰ درصد از آنها به دلیل سوانح و حوادث رانندگی بروز می‌کند. آمارها نشان می‌دهد صرفاً ۱۰۰۰ نفر یعنی یک چهارم این بیماران<patients> مرگ مغزی اعضایشان اهدا می‌شود و مابقی این اعضا از بین می‌روند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر گسترش مراکز فراهم آوری اعضا و لزوم فرهنگ سازی مناسب برای اهدای عضو با کمک رسانه‌ها و چهره‌های مورد قبول در حوزه‌های فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: مرکز مسیح دانشوری موفق شده است مرکز نمونه کشوری در اهدای عضو باشد.

آقاجانی با اشاره به ضرورت پوشش بیمه‌ای پیوند اعضا گفت: در دولت یازدهم تلاش‌های خوبی برای گسترش پیوند صورت گرفت، مراکز پیوند از لحاظ تجهیزات مجهزتر شدند و بخشی از پیوند اعضا نیز پوشش بیمه‌ای پیدا کرد اما هنوز این پوشش کافی نیست و باید این پوشش بیمه‌ای برای پیوند اعضا ایجاد شود.

هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند جان ۶ نفر را نجات دهد

علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، نیز در این مراسم با اشاره به رشد سریع علم پیوند اعضا در کشور، ایران را پرچمدار پیشرفت پزشکی در طول تاریخ برشمرد و تدریس ۶۰۰ ساله کتاب بوعلی سینا در دانشکده‌های پزشکی شرق و غرب دنیا را یادآور شد.

وی تلاش متخصصان و پزشکان در حوزه پیوند و درک و فرهنگ بالای مردم در اهدای عضو را دو عامل عمده مؤثر در پیشرفت سریع علم پیوند که قله پزشکی است عنوان کرد و گفت: از نظر جمعیت و مدت شروع پیوند عضو شاید در دنیا مقام تک رقمی داریم.

ولایتی در ادامه گفت: متأسفانه هر ۲,۵ ساعت یک ایرانی که به دلیل بیماری‌های پیشرفته قلب، ریه، کلیه و کبد در لیست انتظار پیوند عضو می‌باشد به دلیل نرسیدن عضو مناسب جان خود را از دست می‌دهد، این در حالی است که تقریباً معادل همین تعداد موارد مرگ مغزی وجود دارد که می‌توانند اهدا کننده عضو باشند و جان بیماران را نجات دهند.

رئیس بیمارستان مسیح دانشور خاطرنشان کرد: هر مورد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو در زمان مناسب می‌تواند جان یک تا شش نفر را نجات دهد. اما به دلیل نا آشنا بودن عموم مردم به مفهوم غیرقابل نجات بودن بیمار مرگ مغزی و رضایت ندادن به اهدای عضو، نه تنها مورد مرگ مغزی فوت می‌کند بلکه شانس زندگی ۱ تا ۶ ایرانی نیازمند به پیوند عضو را با نیز خود به زیر خاک می‌برد.

پیوند عضو در ایران در نهایت غربت شروع شد

ایرج فاضل پدر علم پیوند ایران نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه شروع پیوند در ایران گفت: داستان پیوند عضو در ایران در نهایت غربت شروع شد. زمان جنگ تمام امکانات پزشکی برای درمان مجروحان بسیج شده بود و با توجه به این که در تحریم قرار داشتیم مواد و تجهیزات دیالیز وارد نمی‌شد و بیماران دیالیزی گروه گروه از دست می‌رفتند.

وی با تاکید بر این مطلب که در چنان شرایطی پیوند کلیه تنها راه درمان این بیماران بود به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در راستای راه اندازی پیوند عضو درایران پرداخت و در سخنان خود به صدور فتوای امام راحل (ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو، تصویب قانون مرگ مغزی در مجلس، فرهنگ سازی اهدای عضو در جامعه، رضایت گیری از خانواده اهدا کننده و… اشاره کرد.

فاضل با اشاره به این مطلب که ۳۰ اردیبهشت سالروز صدور فتوای حضرت امام (ره) در خصوص اهدای عضو بود از خانواده‌های اهدا کنندگان که به بیماران نیازمند پیوند زندگی بخشیدند تقدیر کرد.

در پایان این مراسم از تمبر ویژه اهدای عضو رونمایی شد.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: