کد خبر: ۲۳۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 24
شفا آنلاین-مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری،تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت از جبران افزایش تعرفه‌های درمانی توسط بیمه‌ها خبر داد.همچنین،مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران عنوان کرد که برای نخستین بار کودکان زیر ۱۲ سال مشمول بیمه دندانپزشکی میشوند.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا اولیایی منش، مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی بیمارستان‌های دولتی در سال 93 کاهش یافته است و به حدود یک چهارم رسیده است.

اولیایی منش با اشاره به اینکه، 18 درصد از تعرفه‌های بخش خصوصی و 32 درصد در بخش تعرفه‌های دولتی از اول تیرماه رشد خواهیم داشت، افزود: برای رفتن به سمت قیمت واقعی خدمات درمانی در برنامه پنجم توسعه الزام قانونی داریم اما منابع دولتی تاکنون برای اجرای این موضوع کافی نبوده است.

وی با بیان اینکه دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت تمرکز کرده است، افزود: با همکاری وزارت‌خانه‌های بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر در شورای عالی بیمه سلامت، قیمت تمام‌شده اقامت بر روی تخت بیمار و ویزیت سرپایی را به قیمت تمام شده نزدیک و در تعرفه اعمال کردیم.

اولیایی منش در خصوص اینکه تا چه حد به قیمت تمام شده نزدیک شده‌ایم، افزود: در برخی از بخش‌ها مثل هتلینگ و یا اقامت بر روی تخت بیمار حداقل 80 تا 90 درصد قیمت‌ها واقعی شده‌اند، به طوریکه در ویزیت هم  تلاش شد تا حدود 60- 70 درصد قیمت‌ها واقعی شود، این در حالی است که در بقیه بخش‌ها با قیمت واقعی فاصله داریم.

مدیر کل دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استاندارد و تعرفه با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، افزایش دسترسی‌ها و ارتقاء کیفیت از اهداف این طرح به شمار می‌آید و تمرکز آن بیشتر بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه است که به بیمارستان‌‌های دولتی مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی مرجع و پناهگاه طبقات متوسط و پایین جامعه است، افزود: طرح تحول سلامت عمده خدمات بستری را به گونه‌ای پوشش داده که مردم به بیرون از بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.  

اولیایی منش‌ با بیان اینکه باید کیفیت خدمات ارتقاء یابد تا مردم متحمل فشار نشوند، گفت: وزارت بهداشت برنامه‌های متعددی را همزمان با طرح تحول سلامت در دست اقدام دارد که تدوین تعرفه‌ها مبتنی بر شواهد و اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد از جمله آن است.

وی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع " افزایش تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی در بخش‌های دولتی و خصوصی" بیان کرد: از بیمارستان‌ها خواستیم تا سطح خدماتشان را با قیمت تعیین‌شده وزارت بهداشت تنظیم کنند و همه بیماستان‌ها موظفند تمام ملزومات پزشکی را برای مردم در داخل بیمارستان‌ها فراهم کنند و مردم فقط 10 درصد از قیمت ملزومات پزشکی را پرداخت می کنند.

اولیایی منش با اشاره به اینکه، برنامه‌های وزارت بهداشت فقط در قالب تزریق منابع نیست بلکه اصلاحات بسیار زیادی را به صورت همزمان در دست انجام دارد، گفت: اگر همکاری و همدلی کنونی میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین بقیه دست اندرکاران  نظام سلامت ادامه داشته باشد قطعاً اوضاع سلامت مردم در انتهای سال 93 با  سال  92 تفاوت خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، انوشیروان محسنی بندپی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه سهم مردم چگونه در نظام سلامت کاهش خواهد یافت، افزود: سال‌ها تلاش کرده‌ایم تا سهم واقعی نظام سلامت را از بودجه ناخالص دولتی و از منابع عمومی دریافت کنیم.

محسنی بندپی با اشاره به طراحی طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در اجرای این طرح میان سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت همکاری خوبی وجود دارد، به گونه‌ای که تصمیم گرفته شد هزینه بستری مردم را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه 75 درصد مراجعات بستری در بخش دولتی صورت می‌گیرد، بیان کرد: اگر بتوانیم این 75 درصد مردمی را که به بخش دولتی مراجعه می‌کنند دغدغه پرداخت و کیفیت خدمات را از دوش آنها برداریم کار بزرگی انجام داده‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بیمار به صورت مستقیم هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد یا خیر ، گفت: بیمار با مراجعه‌اش به بیمارستان هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد، بلکه بیمارستان با منابع بیمه و منابع وزارت بهداشت هزینه‌ها را دریافت خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران طرح تحول سلامت را طر ح "تحول‌گر" دانست و افزود: این طرح باید به مرور توسعه پیدا کن و نقاط ضعف آن برطرف و نقاط قوت آن نیز تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار سازمان بیمه سلامت معوقات بیمارستان‌ها را پرداخت کرده است، گفت: تنها در بخش خصوصی و تامین اجتماعی عقب‌ماندگی داریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه کودکان زیر 12 سال مشمول بیمه دندانپزشکی می‌شوند، گفت: در کارهای پیشگیری دندان برای نخستین بار برای معاینه دوره‌ای تعرفه‌ای را قرار داده‌ایم که مثلاً فرد مثلا در سال دوبار بتواند از پوشش بیمه‌ای برخوردار شود.

محسنی بندپی در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه چگونه باید نظارت‌ها را قوی‌تر از گذشته کرد، اظهار داشت: میان معاونت درمان و سازمان بیمه سلامت و معاونت سلامت وزارت بهداشت تفاهمنامه‌ای منعقد شده تا در روند رسیدگی به اسناد نظارت‌های لازم صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: اگر کسی اعتراض و شکایتی دارد می‌تواند به وزارت بهداشت و ناظران مقیم سازمان بیمه سلامت شکایت خود را اعلام کنند.

اعلام تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش خصوصی برای سال 1393

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، بر اساس مصوبه هیات وزیران که به امضای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور رسیده است، ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و PHD پروانه دار 165000 ریال، ویزیت پزشکان، دندانپزشکان متخصص و MD-PHD 260000ریال، ویزیت پزشکان فوق تخصص، فلوشیپ و روانپزشکان 330000 ریال، ویزیت پزشکان فوق تخصص روانپزشک 370000 ریال، کارشناس ارشد پروانه دار 140000 ریال و کارشناس پروانه دار 125000 ریال است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: