کد خبر: ۲۳۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 23
شفا آنلاین:مدیرکل امور ذخائر و سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: سازمان های بازنشستگی برای استمرار بقای خود نیازمند سرمایه گذاری و به کار انداختن ذخایر خود برای کسب بالاترین بازدهی ممکن هستند.
به گزارش شفا آنلاین،و به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر حسین مشیری تبریزی در هم اندیشی سرمایه گذاری در صندوق های بیمه و بازنشستگی، افزود: سازمان های بازنشستگی از جمله سازمان تأمین اجتماعی به دلیل عدم تقارن میان دریافت ها و پرداخت ها ناگزیر از بکارگیری ذخایر و منابع در امر سرمایه گذاری بوده تا با دریافت بازدهی مورد انتظار بتوانند تعهدات آتی خود را درقبال مستمری بگیران انجام دهند.

وی ادامه داد: براساس دیدگاه های سازمان بین المللی تامین اجتماعی (ISSA)، صندوق های بازنشستگی چون نهاده های اجتماعی بوده و از مخاطرات سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشورها، به شدت متاثر هستند، باید مورد حمایت دولت ها و نهادهای دولتی باشند لذا بخشی از منابع درآمدی موردنیاز آن از بودجه دولت تأمین می شود.

مدیرکل امور ذخائر و سرمایه گذاری تامین اجتماعی افزود: اما در کشور ما نه تنها این موضوع مصداق ندارد، بلکه دولت همه ساله براساس قوانین مصوب گذشته و یا قوانین جدید بارمالی جدیدی بر سازمان تحمیل کرده که وصول این بدهی ها نیازمند مکانیزم وصول مطالبات بوده که مشکلات خاص خود برای سازمان نیز به دنبال داشته است.

مشیری تبریزی گفت: بنابراین حوزه سرمایه گذاری ها با هدف حفظ و ارتقا ارزش ذخایر به تامین بخشی از این تعهدات بلند مدت سازمان و درنهایت حمایت منابع درآمدی سازمان می پردازد.

وی اظهار داشت: تامین اجتماعی با دارا بودن منابع مالی فراوان نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در اقتصاد کشور ایفا می کند که یکی از مؤثرترین نقش آفرینان بازارهای مالی و سرمایه در کشور است.

مدیرکل امور ذخائر و سرمایه گذاری تامین اجتماعی با اشاره به تغییر دیدگاه سرمایه گذاری، یادآور شد: در داخل کشور به علت عمق ناچیز بازار سرمایه و تنوع محدود ابزارهای مالی آن مدیران سرمایه گذار به منظور دستیابی به بازده بالاتر و کسب درآمد بیشتر ناگزیر به حضور در حوزه های پرریسک از جمله بازار سهام هستند. (البته تحریم ها و معضلات و نابسامانی های موجود اقتصادی خود به این مساله دامن می زند).

مشیری تبریزی افزود: سودآور بودن سرمایه گذاری ها در سازمان های بازنشستگی نیازمند استقرار ساختارهای مناسب اجرایی، گزارشگری و نظارتی در آن حوزه است.

وی با بیان اینکه در سرمایه گذاری ها، سازمان تامین اجتماعی ایمنی و سودآوری را توأمان مورد توجه قرار می دهد، گفت: این سازمان در راستای کسب سود مناسب، حضور فعال در عرصه های اقتصادی دارای مزیت را در اولویت فعالیت های خود قرار داده است.

مشیری تبریزی، حضور فعال و مؤثر در بازارهای انحصاری، استراتژیک و بزرگ مقیاس، خروج از بازارهای رقابتی و غیر استراتژیک، تعامل و همکاری مؤثر با دولت برای رد دیون، همکاری با سازمان ها و مؤسسات سرمایه گذاری و فعالان هم تراز سازمان در ابعاد داخلی و بین المللی، توسعه نظام افزایش توانمندی مدیران شرکت ها، توسعه نظام کنترل و ارزیابی طرح ها و پروژه ها، پیاده سازی مکانیزم مدیریت تأمین منابع و انسجام در بازار سرمایه درون گروهی سازمان، استفاده بهینه از نام و اعتبار سازمان درجهت ارتقاء دانش دارایی ها و جایگاه سازمان را از استراتژی های حوزه سرمایه گذاری عنوان کرد.

مدیرکل دفتر امور ذخائر و سرمایه گذاری تامین اجتماعی اظهار داشت: عمده سرمایه گذاری های این سازمان در شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) متمرکز بوده که اکثر آن در بازار سهام بوده که عمدتا سهام شرکت های بورسی و غیربورسی است که ناشی از سرمایه گذاری خود شرکت و یا سهام شرکت هایی واگذار شده بابت رد دیون دولت به سازمان است.

وی افزود: 70 درصد سرمایه گذاری شستا در صنعت پتروشیمی، فلزات اساسی، نفت و گاز و خدمات مالی و بیمه است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: