کد خبر: ۲۲۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 18
میزان بارندگی‌هایی که در چند ماه اخیر در کشور اتفاق افتاد بسیاری را امیدوار کرد که بحران آبی و دغدغه خشکسالی‌ که ایران سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کند از بین رفته و دیگر می‌توان این بحران بی آبی را حل شده دانست.
شفا آنلاین>اجتماعی>  بارش های سیل آسایی که در ماه های گذشته پس از یک دوره خشکسالی در کشور اتفاق افتاده است، این توهم را در اذهان به وجود آورده که تابستان امسال با مشکل کم آبی <Dehydration>مواجه نخواهیم بود.

به گزارش شفا آنلاین:میزان بارندگی‌هایی که در چند ماه اخیر در کشور اتفاق افتاد بسیاری را امیدوار کرد که بحران آبی و دغدغه خشکسالی‌ که ایران سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کند از بین رفته و دیگر می‌توان این بحران بی آبی را حل شده دانست.


این در حالیست که مسوولان بارها و بارها تاکید کرده اند که اگر چه شرایط بارندگی امسال مناسب به نظر می رسد اما نباید مردم تصور کنند که چون وضعیت بارش امسال خوب بوده پس مشکل کم‌آبی حل شده است.

چراکه کارشناسان معتقدند، درست است که بارش‌های سال جاری تا حدودی وضعیت آب‌های سطحی و ذخایر سدها را افزایش داده است. اما این ذخایر تنها مقطع یک ساله را پوشش می‌دهد و واقعیت این است که وضعیت منابع آب استراتژیک و منابع زیرزمینی وضعیت بحرانی و اسفناکی دارد.



بحران آب در کشور ما واقعا یک موضوع جدی است. این جدیت تا آنجاست که هرچه پیش می رویم با چالش هایی از جمله کاهش منابع آبی و افت سطح آب های زیرزمینی بیشتر مواجه می شویم.

    درست است که بارش‌های سال جاری تا حدودی وضعیت آب‌های سطحی و ذخایر سدها را افزایش داده است. اما این ذخایر تنها مقطع یک ساله را پوشش می‌دهد.

این بحران تا آنجا پیش رفته که عده ای عدم مدیریت صحیح بحران آب را در کشور عامل آن می دانند و از سوی دیگر مسوولان مربوطه نیز معتقدند مشترکانی هستند که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند و با مصرف بیش از حد آب، آن را هدر می دهند. البته به فرضیه سومی هم در این مورد وجود دارد و آن هم این است که بخش اعظمی از آب با شبکه های انتقال فرسوده، هدر می رود. در هر صورت مشکل هرچه که باشد تأمین آب آشامیدنی امروزه به مهم ترین دغدغه کشورها و به ویژه ایران تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، درست است که هر مقدار بارندگی که بالاتر از میانگین آب موجود در مخازن باشد به کاهش کسری آب کمک می‌کند اما باید به این موضوع هم توجه کنیم که نوع باران هم مهم است. اصولا دو نوع مخزن طبیعی آبی وجود دارد که شامل برف درون کوه‌ها و آب زیرزمینی درون آب‌خوان‌ها می شود. این بدان معناست که با توجه به کاهش چشمگیر یخچال‌ها و کاهش تراز آب زیرزمینی، همچنان مشکل ورشکستگی آبی کشور جدی بوده و نباید امید چندانی به این حجم بارش هایی که در کشور اتفاق افتاد، داشته باشیم.

برای بهبود وضعیت آب کشور ابتدا باید مردم به این باور برسند که این مایه حیات در حال نابودی بوده و اگر در مصرف آن صرفه جویی نشود، معضل جدی در آینده گریبان همه ما را خواهد گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: