کد خبر: ۲۲۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 15
هارپ این کار را با امواج رادیویی فرکانس بالا که توسط رادارهای خود منتشر می‌کند، انجام می‌دهد. بخشی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند
شفا آنلاین>اجتماعی> بروز باران های سیل آسای اخیر در کشور باعث ایجاد شایعه‌های بسیاری زیادی شده است؛ از جمله شایعاتی که می توان به آن اشاره کرد، نقش پروژه هارپ در سرازیر شدن سیل در مناطق ایران است.

به گزارش شفا آنلاین:هارپ(HAARP) پروژه‌ای علمی است و از طریق آن دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر که دورترین و ناشناخته‌ترین بخش جو زمین است امکان مطالعه در مورد آن را پیدا کرده و آن را به صورت یک آزمایشگاه طبیعی درمی‌آورند.


هارپ این کار را با امواج رادیویی فرکانس بالا که توسط رادارهای خود منتشر می‌کند، انجام می‌دهد. بخشی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند. هارپ در دوران جنگ سرد با این هدف راه‌اندازی شد که روش‌هایی را برای ارتباط با زیردریایی‌های مجهز به سلاح اتمی کشف کند. این زیردریایی‌ها در آن زمان اهمیت استراتژیکی فراوانی داشتند چرا که اصل «تضمین نابودی متقابل» در جنگ اتمی را محقق می‌ساختند اما این پروژه حتی از قبل از ساخت خود با شایعات فراوانی در مورد هدف و کاربردهای آن گره خورده‌است.

هم اکنون نظریه‌های توطئه متعددی در مورد «خطرات پروژه» یا استفاده از این تاسیسات به عنوان یک سلاح تاکنون عنوان شده ‌است؛ ایجاد وقوع زمین لرزه‌های متعدد در مناطق مختلف جهان، کنترل آب و هوا، انتشار پرتوهای مرگ و کنترل ذهن از جمله این نظریه هاست که به آن نسبت داده شده اما تاکنون هیچیک از آنها به اثبات نرسیده است.

پروین غفاریان، رییس پژوهشکده علوم جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در این خصوص گفت: این پدیده یک بارش بسیار سنگین و متاثر از الگوهای جوی بالاتر از حد نرمال بوده است. تغییر اقلیم و عوامل انسانی در این بارش‌ها دخیل نبودند، هر سامانه جوی مانند انگشتان دست انسان است که اثر انگشت مخصوص خود را دارد و نباید انتظار داشته باشیم سامانه‌های بارشی شبیه هم باشند.

وی اظهارداشت: سامانه‌ها به دو دسته کم‌فشار و پرفشار تقسیم می‌شوند، در سامانه کم‌فشار حرکت صعودی جو را داریم، رطوبت صعود می‌کند و با بالا رفتن رطوبت، نزولات جوی رخ می‌دهد. مورد مهم در سامانه اخیر، تقویت جت‌های جوی (رودباد) است یعنی سرعت بالای باد در ترازهای بالای جو قرار دارد و ما باید شاهد ناپایداری در سطح زمین باشیم.

وی تصریح کرد: برخی عنوان می‌کنند که اثر پروژه هارپ و امواج مغناطیسی موجب تغییر بارش‌ها در کشور شده است، درحالی‌که این‌طور نیست، جو زمین سامانه پیچیده‌ای است که به‌هیچ‌وجه توسط انسان قابل‌تغییر نیست.

وی با توضیح اینکه پیش‌بینی جوی در ایران به دلیل پیچیدگی اقلیم ایران (وجود رشته‌کوه‌های زاگرس و ارتفاعات البرز) مشکل است، افزود: در محیط جو، لایه‌های مختلف زمین برهم‌کنش دارند. برای اینکه یک سامانه را بررسی کنیم باید سرعت باد، ارتفاع تراز، رطوبت تراز و حتی دما هم باید بررسی شود، بررسی همه این آیتم‌ها و برهم‌کنش لایه‌های مختلف زمین، بررسی سامانه‌های جوی را مشکل می‌کند.

بررسی علمی جاری شدن سیلاب های اخیر

بهروز ابطحی، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی نیز از انجام سه تحقیقات میدانی در حوزه های آبی شمال و جنوب کشور برای بررسی علمی جاری شدن سیلاب های اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون به دنبال بارندگی های اخیر در نواحی شمالی و جنوبی کشور و افزایش دبی رودخانه های منتهی به دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در قالب سه تیم کارشناسی متشکل از متخصصان حوزه علوم دریایی و جوی، تحقیقات میدانی چند جانبه در نواحی مصبی و دریایی در سه منطقه خلیج گرگان، بوشهر و خرمشهر را انجام می دهد.

وی در خصوص تحقیقات میدانی در خلیج گرگان اظهار داشت: در این تحقیقات میدانی که به منظور بررسی آثار سیلاب و همچنین تصویربرداری و مشاهده تغیییرات مورفولوژیک ایجاد شده در نواحی مصبی و ساحل کشور انجام می شود، تیم های تحقیقاتی مراکز پژوهشی پژوهشگاه در شمال کشور در مورخ 20و 22 فروردین 98 در خلیج گرگان-مصب گرگان رود اندازه گیری پارامترهای فیزیک، شیمی، زمین شناسی، زیست شناسی و میکروبیولوژی منطقه را انجام می دهند.

وی در خصوص تحقیقات میدانی در نواحی جنوبی کشور نیز گفت: در منطقه بوشهر تیم متخصصان مرکز تحقیقاتی خلیج فارس پژوهشگاه به منظور مطالعه پلوم و دبی آب ورودی از مصب به دریا و مدلسازی های لازم پس از سیلاب اخیر کشور در مصب مند، اندازه گیری های مختلف هیدرولوژی و هیدروبیولوژی را در حوزه های زیست شناسی، فیزیک، زمین شناسی و شیمی را انجام خواهد شد.

ابطحی در ادامه به سومین تحقیقات میدانی با مشارکت دانشگاه خرمشهر اشاره کرد و گفت: تیم مشترک تحقیقاتی پژوهشگاه و دانشگاه خرمشهر از مرکز بوشهر در حال برنامه ریزی به منظور انجام نمونه برداری از منطقه اروندرود هستند.

 وی هدف از انجام این تحقیقات میدانی در حوزه های زیست شناسی، زمین شناسی، شیمی دریا، هواشناسی دریا و پارامترهای مرتبط را مطالعه اندازه گیری میزان دبی و اروندرود به خلیج فارس به ویژه پس از سیلاب خوزستان عنوان کرد.سینا پرس

گزارش: فرزانه صدقی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: