کد خبر: ۲۲۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 18
دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت در گفتگو با شفا آنلاین خبر داد:
شفا آنلاین- دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت گفت: طبق آخرین بررسی های انجام شده در مرکز مدیریت های وزارت بهداشت نزدیک به 11 و نیم درصد افراد بالای 20سال ایرانی مبتلا به دیابت هستند.

دکتر علیرضا استقامتی درآستانه برگزاري بيست وپنجمين كنگره متخصصين داخلي -30ارديبهشت-2 خرداد -درگفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: همچنین نزدیک به بیش از 14درصد افراد بالای 20سال اختلال تحمل قندخون دارند و از هر 5 نفر ایرانی یک نفر یا مبتلا به دیابت است یا اختلال تحمل گلوکز دارد یعنی رو به سمت دیابتی شدن یا پیش دیابتی است.

وی هشدار داد: در نتیجه دیابت به شکل یک سونامی ،سلامت جامعه و اقتصاد بهداشت را تهدید می کند و از این رو باید همه تلاش ها معطوف این شود که با افزایش آگاهی های مردم با تغییر در شیوه و عادات زندگی تلاش شود که جامعه پیش دیابتی به طرف ابتلا به دیابت نرود.

عضو هیئت مدیره انجمن غدد درون ریز ایران ادامه داد: همچنین باید برای بهره مندی جمعیت مبتلا به دیابت از بهترین و استانداردترین روش های درمانی تلاش شود تا دچار عارضه های درمانی ناشی از دیابت نشوند.

وی افزود: این در حالی است که اگر دیابت به فاز عارضه برسد هزینه های بسیار زیاد و کمرشکنی را به بیمار و جامعه تحمیل می کند.

استقامتی خاطرنشان کرد: بنابراین مهم ترین وظیفه دولتمردان و در کنارش با ایجاد عزم ملی این است که ابتدا متوجه اصل موضوع باشند که شیوع این بیماری چه میزان است؟ این در حالی است که در کشورحداقل نزدیک به 5میلیون نفر مبتلا به دیابت داریم.

متخصص داخلی و متابولیسم تأکید کرد: در واقع باید با اصلاح رژیم غذایی،اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و اصلاح تعرفه ها کاری کنیم که بیماران بتوانند برای درمان مراجعه کنند. زیرا برخی از بیماران حتی توان مراجعه و پرداخت تعرفه های دولتی را هم ندارند.

وی یادآور شد: از آن مهم تر بیمارانی هستند که چند نوع داروی گاهی حتی تا 12 قلم هم دارو مصرف می کنند که هزینه های بسیار سنگینی را بر آنها تحمیل می کند.

به گفته عضوهيات مديره جامعه متخصصين داخلي كشور، به دلیل هزینه های بسیار سنگین درمان اکثر آنها درمان را ناقص اجرا کرده ویا توان  آزمایش های لازم را هم ندارند و حتی نمی توانند داروهایشان را تهیه کنند که در حاشیه شهرها چنین افرادی کم نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در واقع باید با یک عزم ملی و تلاش برای کاهش هزینه ها و کمک به درمان آنها در راستای درمان منظم بیماران دیابتی در زمینه جلوگیری از ابتلا به عارضه های این بیماری جلوگیری کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: