کد خبر: ۲۲۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 03
به طور کلی ممکن است هر اجتماعی طی یک گذار فرهنگی و ایجاد تغییر و تبدیل در ارزش های خود با پدیده های نوظهوری روبه رو شود که پیش از آن مرسوم نبوده است.

شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی نیروی انتظامی در یکی از جدیدترین اظهاراتش گفته: «دختران نوجوان گوی سبقت استعمال دخانیات را از پسران هم سن و سال خود ربوده اند و استعمال دخانیات در آنان رشد صعودی دارد و روان شناسان باید راهکاری برای آن ارائه دهند». «علیرضا حمیدی فر» در پنجمین کنگره ملی روان شناسی اجتماعی گفته: «متاسفانه راهکاری ارائه نمی شود مگر آن که از جرایم، هراس ایجاد کنیم.» در ادامه نکاتی روان شناسانه در این باره مطرح خواهد شد.

   دلیل استفاده از دخانیات در نوجوانان یکسان نیست
به طور کلی ممکن است هر اجتماعی طی یک گذار فرهنگی و ایجاد تغییر و تبدیل در ارزش های خود با پدیده های نوظهوری روبه رو شود که پیش از آن مرسوم نبوده است. این که جامعه چگونه به پدیده نوظهور واکنش نشان دهد، می تواند فرصت ها یا تهدیدهایی را پیش روی اجتماع و افراد آن قرار دهد. کاهش سن استعمال دخانیات در نوجوانان می تواند نشانه ای از یک کنجکاوی ساده تا پیش زمینه بزهکاری در نظر گرفته شود. بنابراین نکته حائز اهمیت اول این است که الزاما زمانی که یک نوجوان سیگار می کشد، صرف نظر از این که دختر باشد یا پسر نمی توان برداشت یکسان و بی چون و چرایی از عمل او داشت.
   آسیب های فقدان خانواده های حمایتگر
نوجوانان صرف نظر از جنسیت شان تمایل دارند رفتارهای مختلف را امتحان کنند و نقش های متفاوتی را تجربه کنند. این موضوع در پژوهش های مختلفی به اثبات رسیده است. استعمال دخانیات می تواند مرتبط با این مرحله رشدی در نوجوانان باشد. مشکل از آن جایی آغاز می شود که یک نوجوان دختر یا پسر از فقدان خانواده ای حمایت گر و پذیرنده رنج می برد. در چنین شرایطی موضوع کاملا شکل متفاوتی به خود می گیرد و ممکن است نوجوان گرفتار وقفه هویت یابی شود یا در نقش های نامناسبی که برای خود انتخاب کرده است پیش رود. در این مواقع و به دلیل مشکلاتی که از پیش در روان و شخصیت او جا خوش کرده است و نیز فقدان تفکر انتقادی که مهارتی اکتسابی است او درگیر یک سبک زندگی ناسالم خواهد شد. به ویژه زمانی که نوجوان به دلیل جنسیت خود و بار ارزشی که بر رفتار او از نظر اجتماع سوار است با برخورد خصمانه تر و قضاوت های بی رحمانه تری روبه روست. بی شک دختر نوجوانی که سیگار می کشد از پسر نوجوانی که سیگار می کشد با انگ های اجتماعی بیشتری روبه رو می شود که البته فایده ای به جز پیچیده تر کردن موقعیت و تنهاتر شدن نوجوان نخواهد داشت.
   هراس افکنی مشکل را پیچیده تر می کند
برای از بین بردن علامت یک اختلال بهتر است خود اختلال و نه تنها یک نشانه از اختلال را مداوا کنیم چرا که دیر یا زود مشکل از جایی دیگر سربلند خواهد کرد. بی شک مسلح کردن یک نوجوان به شیوه تفکری که او را در شرایط بحرانی نوجوانی از خطرات اجتماعی حفظ کند، مستلزم کاری طولانی مدت و در سطوح مختلف خانوادگی و اجتماعی است. پیشگیری از این خطر از زمانی که کودک هنوز به دنیا نیامده است با آموزش فرزندپروری به زوج ها آغاز می شود و در مدارس ادامه می یابد. هراس افکنی از رفتارهای این چنینی کمک آن چنانی به حل مشکل نمی کند و گاهی همان اندک ارتباط صمیمانه و همراه با تفاهمی را که مابین خانواده و اجتماع وجود دارد می گسلد و نوجوان را تنهاتر می کند.

تینا امیری | روان شناس بالینی و دانش آموخته انستیتو روان پزشکی

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: