کد خبر: ۲۲۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 15
با بالا رفتن سن، بافت چربی صورت کم می شود و افتادگی، شلشدگی و چروک بیشتر مینماید بنابراین تنها کشیدن پوست با جراحی باعث جوانتر شدن کلی صورت نمیشود و گاهاً ظاهرى بسیار مصنوعی و غیرطبیعی بدست خواهد آمد
شفا آنلاین>سلامت>قابل انکار نیست، که روند طبیعی افزایش سن، حجم چهرهی ما را که یکی از عوامل جوانتر به نظر رسیدن میباشد را از ما میرباید. در مناطقی از صورت که شروع به از دست دادن کلاژن و چربی میکنند تغییراتی ایجاد میشود که آن تغییرات ظاهر ما را خسته نشان میدهد و موجب میشود پوست شروع به شل شدن کند.

به گزارش شفا آنلاین:در نتیجه چین و چروک و دیگر ضایعات پوستی<Skin lesions> بیشتر نمایان شوند. خوشبختانه، گزینههای فراوانی وجود دارد که با بازگرداندن مجدد حجم به صورت، موجب جوانتر به نظر رسیدن میشود. امروزه تعداد بیمارانی که از فیلرها برای صاف کردنچین و چروک های صورت،برجستهسازی گونهها، وحجیم کردن لببدون ایجاد جراحت یا بدون عمل جراحی استفاده میکنند، هر روز در حال افزایش است. فیلرها به دو روش اصلی تزریق ژلها و تزریق چربی یا لیپوفیلینگ صورت میگیرد. سوال مهمی که برای بسیاری از مراجعان وجود دارد این است که در مورد فیلرها، تزریق چربی بهتر است یا تزریق ژل؟؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به انتخابی درست برای روش تزریق فیلر در اندام خود برسید.

با بالا رفتن سن، بافت چربی صورت کم می شود و افتادگی، شل شدگی و چروک بیشتر مینماید بنابراین تنها کشیدن پوست با جراحی باعث جوانتر شدن کلی صورت نمیشود و گاهاً ظاهرى بسیار مصنوعی و غیرطبیعی بدست خواهد آمد. همیشه سفتتر و کشیده تر نمودن پوست باعث جوانتر شدن آن نمیشود بلکه پر و حجم دار بودن صورت باعث جوانتر شدن آن میشود. براى مثال كشيدن پوست با جراحى روى تحليل رفتن حجم چانه و چروكهاى دور دهان و يا تو رفتگى شقيقه ، هيچ تاثيرى ندارد .امروزه با توجه به استقبال عموم از روندهای مختلف جوانسازی پوست، فیلر یا مواد پرکننده پوستی نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. تزریق فیلرمیتواند در پر کردن خطوط ظاهرشده از اخم و خطوط ریز و همچنین فرمدهی چهره استفاده شود.خطوط ریز لب وچین و چروک دور چشم و گوشه چشم (پنجه کلاغی) مثالی برای خطوط ریز میباشد. با گونه گذاری وقلوه ای کردن لب میتوان چین و چروکها و فرم صورت را تغییر داد که این کار معمولاً با تزریق چربی یا تزریق ژل انجام میشود.

در حقیقت هر یک از این روشهای فیلر دارای مزایای خاص خود میباشد و این شرایط به معنی این است که هر یک از آنها با توجه به اهداف درمان بیمار ممکن است در شرایط خاص نسبت به روش دیگر از برتری برخوردار باشد. تصمیم گیری درباره استفاده از روش تزریق ژل در مقابل روش تزریق چربی بر اساس شرایط خاص هر بیمار انجام میشود. برای بیماری تزریق ژل ممکن است گزینه ی مناسب باشد و برای دیگری شايد ازتزریق چربی استفاده کنیم تا نتیجه ی بهتری حاصل شود. میانگین ماندگاری تزریق ژل بسته به نوع مواد تزریق شده متغیر است. نکته اساسی مورد توجه در این زمینه آن است که هر دوی این روشها در صورت انجام با تکنیک مناسب، توسط فردی باتخصص، معتبر و مرتبط و استفاده از ابزار و مواد مناسب، کاملا موثر و مورد قبول میباشد اما به هرحال تفاوتهایی از نظر روند انجام و اثربخشی بین این دو روش وجود دارد.

تزریق چربی و تزریق ژل فقط در یک مورد به هم شباهت دارندآن هم استفاده از عمل تزریق برای پر کردن گودی های صورت مثل خط خنده، و یا برای حجیم کردن لب ها و گونه ها و زير چشم است. ولی تفاوت های زیادی از نظرماندگاری،اثرگذاری وعوارض دارند.

تزريق چربی ، تزريق همان بافت زنده و فعال بدن خود فرد است اما ژل ماده ای صناعی و ساختگی شبیه یکی از اجزای تشكيل بافت دهنده در بدن است.

_ ماندگاری تزریق چربی و تزریق ژل :
ماندگارى بافت چربی تزریق شده به دلیل ماهیت زنده بودن ، طولانی است اما ژل های با کیفیت مه حاوى هيالورونيك اسيد هستند کوتاه اثر بوده و در بهترین حالت بعد از یک سال جذب می شوند.ژلهاى ديگر هم هستند كه دوام دو ساله و سه ساله دارند و بسيار گران قيمت هستند ، ولى مشكلى كه ممكنست داسته باشند اينست كه بر خلاف ژل هيالورونيك آنزيم حل كننده ندارند و در صورتيكه عارضه دهد و يا فرد از فرم آن خوشش نيايد ، نميتواند آنرا از بين ببرد.

_ احتمال جا به جایی تزریق چربی و تزریق ژل :
احتمال جابجايي بافت در تکنیک تزریق چربی تقریباً صفر است که علت اصلی آن پیوند بافت چربی در موضع و ثابت ماندن سلول های چربی در منطقه تزریق شده است.در حاليكه احتمال جا به جایی در تزریق ژل های تزریقیبه دلیل ماهیت صناعی بودن و عجین و یکی نشدن با بافت های بدن زیادتر است و هر چه ژل طولانی اثر تر باشد و حجم بيشتر تزريق شود ، این احتمال بیشتر دیده می شود. نتیجه جا به جایی ژل ، بد فرمی و غیر قرینگی صورت است.

_ نقش سلولهاى بنيادى در تزريق چربى
چربی فقط يك فيلر يا پر کننده (Filler) شیار ها و گودی های صورت نیست بلکه با داشتن منبع مهمی از سلول های بنیادی، نقش بسیار مهمی در جوانسازی وافزایش رشته های کلاژن و الاستین پوست دارد. همین خاصیت موجب کاهش رنگدانه های پوست و شفافیت واضح پوست بعد از تزریق چربی است و این حالت را سالیان طولانی حفظ می کند و در این حالی است که ژل ها صرفا نقش پر کننده داشته و خاصیت جوانسازی بنیانی ندارند.

_ احتمال گلوله شدن تزریق چربی و تزریق ژل :
احتمال گلوله شدن در چربی تزریقی بسیار کم است و بیشتر ناشی از نحوه تزریق و استفاده از کانولا با سایز بزرگ و نامناسب است تا خصوصیت خود بافت چربی. در صورت ایجاد این عارضه به هر دلیل ، راه حل درمانی بسیار ساده است و با انجام چند ماساژ عمقی برطرف می شود ولی احتمال گلوله شدن (دانه تسبیحی شدن) ژل های تزریقی به خصوص در لب ها زیاد گزارش شده است و معمولاً چاره ای جز تخلیه ژل ندارد.تعداد معدودى ازانواع ژلها هستند كه پزشك ميتواند با اطمينان در لب تزريق كند و احتمال دانه تسبيحى شدن نداشته باشد ( مثل ژويدرم ) كه متاسفانه بسيار گرانقيمت هستند.

پزشک آنلاین

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: