کد خبر: ۲۱۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 21
حداقل باید 50 عمل را زیر دست یک پزشک دیده باشد، استادشان آنها را تأیید کند. حداقل دو تا عمل بازآموزی را تجربه کند
شفاآنلاین>سلامت همه زخم خورده‌اند. تیغی که باید چهره آنها را زیباتر و اندامشان را شکیل‌تر کند، روی چهره طبیعی شان خط ابدی کشیده، جوان تر از آن است که جراحی پلک بخواهد، سبزه با چشمانی درشت. موهای پیشانی‌اش را کنار می‌زند. خط کشیده شده از پشت پلک راستش را تا زیر موهایش نشان می‌دهد و می‌گوید:«هر پزشکی می‌بیند می‌گوید چرا برای جراحی پلک ات؛ پیشانی ات را تیغ انداخته؟!» پای این پزشک تیغ زن را به مراجع قضایی می‌کشاند. مطب پزشک را هم می‌بندد اما این قانون تنها در محدوده تهران بزرگ کارکرد دارد. می‌گوید:« الان آن پزشک با نام و تابلو و مهر رسمی دارد در کرج عمل جراحی می‌کند.»

به گزارش شفاآنلاین، بابک نیکومرام دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی اعتقاد دارد تنها رسانه‌ها می‌توانند بیماران را از زیر تیغ پزشکان ناکارآمد و غیرمتخصص بیرون بکشند و نجات دهند. او بحث را به چند عمل ساکشن در دانمارک می‌برد که به افرادی خسارت زد؛ می‌گوید:«رسانه‌ها آنقدر دولت و وزارت بهداشت دانمارک را تحت فشار قرار دادند تا آنها پای کار آمدند.»

جامعه جراحان زیبایی دانمارک در پاسخ به سؤال وزیر بهداشت کشورشان که پرسیده بود حالا باید چه کار کنیم؟ پروتکلی نوشتند که به گفته نیکومرام، قانون شد و جلوی بسیاری از اتفاقات را گرفت... خودش را برای پیکرتراشی یا آنطور که می‌گوید؛ جراحی «لیپوماتیک»، به پزشکی در مشهد می‌سپارد تا از دست چربی‌های اضافه نجات پیدا کند؛ دچار نکروز شدید جراحی می‌شود. یک بار دیگر زیر تیغ می‌رود تا خسارت پیش آمده را جبران کند اما نتیجه‌ای نمی‌بیند. در پاسخ این سؤال که به رغم خسارت‌های جدی چرا دوباره به دنبال جراح زیبایی می‌گردد هم می‌گوید:«محل جراحی پوست آورده و فکر می‌کنم  این جراح پلاستیک شاید بتواند اثر آن را از بین ببرد.» نگران هزینه آن است، نمی‌تواند پول هزینه را از زیر زبان منشی پزشک بیرون بکشد.

به گفته بابک نیکومرام در انگلیس جراح پلاستیک به محض فارغ التحصیل شدن نمی‌تواند تیغ بگیرد و به جان، چهره و بدن بیمار (Patient)بیفتد. او می‌گوید:«حداقل باید 50 عمل را زیر دست یک پزشک دیده باشد، استادشان آنها را تأیید کند. حداقل دو تا عمل بازآموزی را تجربه کند.» زنی میانسال است که از «سوئد» برای تزریق چربی آمده، می‌خواهد چین زیرچشم‌ها و خط خنده‌اش را بگیرد و چهره‌اش را به چند سال قبل‌تر برگرداند. پیش از آن بینی‌اش را به جراحان سوئدی سپرده بود. می‌گوید:«بعضی از پزشکان جراحی نمی‌کنند با جفت پا روی دماغ آدم می‌روند.» دل و دماغ صحبت کردن  ندارد. دلزده به سمت جراح پلاستیک می‌رود.

به گفته نیکومرام در کشورهای اروپایی هیچ پزشک عمومی نمی‌تواند، جراحی زیبایی انجام بدهد. او می‌گوید:« البته آنها می‌توانند کارهایی که صدمه نمی‌زند، یا وضعیت بیمار را اگر بهتر نکنند، بدتر هم نمی‌کنند انجام بدهند.» نیکومرام این کارها را اعمال غیرتهاجمی می‌نامند ومی گوید:« البته کارها را بعد از گذراندن کلاس‌های آموزشی انجام می‌دهند.» او از جمله بیماران خوشحال مطب یک جراح پلاستیک در تهران است، می‌گوید:« 50 کیلو وزن کم کردم و پوستم افتاد. آمدم عمل جراحی «مامی میک آور» انجام دادم و آن افتادگی رفع شد.»

پشت سر او هم زنی خوشحال  از اتاق متخصص جراحی پلاستیک بیرون می‌آید. سنش را نمی‌گوید اما می‌گوید:« با لیفت چشم و ابرو 20 تا 30 سال جوانتر شده ام.» موهایش را کنار می‌زند و می‌گوید:«برعکس پزشک‌های دیگر دو تا پیچ لیفت ابرو و چشم را میان موهایم زد. اصلاً معلوم نیست.» معتقد است که بعد از 40 روز نتیجه بسیار خوبی گرفته است. می‌گوید:«من هیچ آرایشی نکردم تا پزشک وضعیت صورتم را ببیند.» احساس جوانی می‌کند، 50 ساله به نظر می‌رسد. می‌گوید:«قبل از من، دوستانم آمده و  راضی بودند، من هم الآن یک چهره طبیعی دارم. وقتی به عکس هایم نگاه می‌کنم، می‌بینم همانی هستم که توی عکس‌های جوانی‌ام بودم.»

قانون زیبایی
نوک بینی‌اش به اندازه یک عدس سوراخ شده وعفونت از سوراخ آن بیرون زده است! یک جراح در تهران او را به این روز انداخته است. اما این پایان پیامدهای فاجعه بار جراحی بینی ای که به دست پزشک داده نیست. بینی‌اش قوز پیدا کرده، عفونت و چسبندگی داخل بینی هم قوز بالای قوز شده؛ نمی‌داند با مشکل تنفسی چه کار کند. می‌گوید:« پزشکش به رغم شکایت فراوان و داشتن سوءسابقه‌های متعدد در مراجع مختلف پزشکی و انتظامی همچنان به طبابت و جراحی مشغول است.»

نیکومرام دبیر جراحان پلاستیک و زیبایی می‌گوید:« در بسیاری از کشورهای اروپایی برای زیبایی قانون وجود دارد.» او بحث را به کشور امریکا می‌برد و می‌گوید:«برخی می‌گویند که امریکا قانون زیبایی ندارد و پزشک هر کاری می‌تواند انجام بدهد.»

نیکومرام اعتقاد دارد، این حرف‌ها را کسانی می‌زنند که آن روی خشن و بیچاره کننده قانون امریکایی‌ها را ندیده‌اند. به گفته او، در امریکا اگر پزشکی قصوری داشته باشد، هیچ بیمه‌ای حاضر نیست او را بیمه کند. او می گوید: شما در امریکا هرگز نمی‌بینید که یک ارتوپد، جراحی زیبایی انجام بدهد و بیمه خسارت آن را پوشش بدهد. قضات امریکایی دودمان چنین پزشکی را به باد می‌دهند. می‌گوید:« چون سیستم قضایی قوی دارند.»

او هم قربانی یک عمل جراحی است. آن روز که پلک هایش را به دست پزشک سپرد، فکر می‌کرد زیر تیغ جراحی یک فوق تخصص پلاستیک می‌رود. پایش به دادگاه که رسید فهمید پزشکش یک پزشک عمومی است. او می‌گوید:« به هرکس می‌گوید که مگر نظارتی وجود ندارد، می‌گویند نه وجود ندارد.» می‌پرسد: «می‌شود هم تابلو داشت هم مهر داشت؟» نیکومرام می‌گوید:« موردهایی به انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی مراجعه می‌کنند که توسط یک پزشک ویزیت شده‌اند اما بعد از شکایت، ما از پرونده پزشکی آنها نام پزشک دیگری را بیرون کشیده‌ایم؛ یعنی وقتی بیمار بی‌هوش شده، کسی دیگری عمل جراحی انجام داده است. این پزشک‌ها پورسانتی با هم کار می‌کنند.»

دو بار عمل جراحی نه تنها بینی مطلوبی برایش به همراه نداشت بلکه عارضه بینی زین اسبی (از عوارض جراحی ناموفق بینی) هم پیدا کرد، تیغه بینی‌اش کج شد و نوک بینی‌اش هم پهن! نبود تقارن نیمرخ‌ها و پره‌ها هم روی این همه مشکل نشست. به گفته خودش، پزشکش هم هنوز در همین پاسداران دارد جراحی می‌کند. آقای پزشک در اینستاگرام هم پیج دارد. خودش را هم جراح پلاستیک بینی و صورت معرفی می‌کند. به گفته نیکومرام در ایران برخلاف امریکا، پزشک‌ها ایمن است. او می‌گوید:«اگر در امریکا پزشکی به بیمار خسارت بزند، قضات انجمن جراحان پلاستیک را برای نظرخواهی فرا می‌خوانند. جراحان پلاستیک هم به آن پزشک رحم نمی‌کنند.» او اعتقاد دارد که بیماران در ایران باید خود را به جراحان پلاستیک بسپارند اما مسأله آنجاست که بسیاری از بیماران می‌گویند از زیر دست پزشکانی کج و کوله بیرون آمدند که خودشان را جراح پلاستیک معرفی کرده‌اند.

از همه بیماران خوشحال‌تر است. می‌گوید:« من برای لیفت صورت آمده ام.» در دو طرف صورتش بخیه‌ها هنوز وجود دارند. زیر چشم هایش کبود است. خط خنده‌اش را هم یک کبودی پوشانده؛ یک هفته از جراحی‌اش می‌گذرد. می‌گوید: «دوستانم پیش این پزشک آمدند. خیلی زیبا شدند.» 65 سال دارد، می‌گوید:« به پزشکم گفتم که نمی‌خواهم 30 ساله شوم.» او یک بار جراحی ناموفق را تجربه کرده اما می‌گوید:«این پزشک را قبول دارم، از نتیجه کار هم راضی ام. شوهرم هم نمی‌خواست خیلی تغییر کنم.» شوهر موگندمی‌اش را می‌گذارد و خیلی خوشحال از در مطب بیرون می‌رود. شوهرش هم با یک لبخند و سر به زیر به دنبالش می‌رود. نیکومرام می‌گوید:« شما دراروپا یا امریکا بیمارستانی را پیدا نمی‌کنید که یک پزشک ارتوپد در آن جراحی زیبایی انجام بدهد اما در ایران این اتفاق می‌افتد. بیمارستان‌های ما ایمن هستند.»

رئیس بیمارستان می‌گوید:«تختم خالی است.» او بیش از هرچیزی پول را دلیل این خسارت‌ها می‌داند. بیمه‌ها خسارت‌ها را پرداخت می‌کنند. او می‌گوید:«دیه‌ها در ایران ناچیز است، بنابراین بازدارندگی ندارد.» بینی‌اش را به پزشکی در اصفهان می‌سپارد اما نتیجه‌اش آبریزش دائمی بینی می‌شود با پره‌های بسیار کوتاه! او حالا صاحب یک بینی با نوک کلیپسی است! دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ثبت نشدن سابقه تخلف در پزشک قانونی را هم یکی از این علل می‌داند:« برای پزشکان متخلف حاشیه امن ایجاد می‌کنند تا همچنان به فعالیت خود در مطب‌هایشان ادامه می دهند.»

او می‌گوید: «هیچ سابقه‌ای از آنها وجود ندارد، ثبت نمی‌شود. نمی‌دانم در نظام پزشکی ثبت می‌شود یا نه اما در پزشک قانونی نداریم.» او بحث را به جراحی گوش الاغی و چشم گربه‌ای می‌برد و می‌گوید:« من جراحی گوش الاغی را فقط در رسانه‌ها دیدم. اما پزشکی در همین ونک را می‌شناسم که جراحی چشم گربه‌ای انجام می‌داد. خیلی هم افتخار می‌کرد.» به گفته نیکومرام، مطب این پزشک متخصص چشم گربه‌ای پلمب شد اما می‌گوید:« شنیدم که در کرج دارد جراحی می‌کند.» او مشکل را در قوانین موجود می‌داند.

سری‌دوزی چهره‌ها
نیکومرام اعتقاد دارد که مجلس باید وارد ماجرا شود. می‌گوید:«همه دارند شبیه هم می‌شوند.» او معتقد است بیش از هرکسی، این رسانه‌ها هستند که می‌توانند مجلسی‌ها را به تدوین و تصویب قوانین زیبایی وادارند. او یکسان‌سازی چهره‌ها توسط جراحان را یک تهدید برای هویت ایرانی می‌داند ومی گوید:« شنیده‌ام که جراحی زیبایی به مدارس هم کشیده شده است.» یکی از مراجعان او 20 سال دارد. خاله‌اش می‌گوید: « بینی‌اش مشکلی ندارد.» اما خودش اعتقاد دارد که با جراحی می‌تواند چهره زیباتری داشته باشد. نیکومرام همچنان روی رسانه‌ها حساب می‌کند. او می‌گوید:« به جایی رسیده‌ایم که فرزندان مان  در مقابل مان ایستاده‌اند. دختر 14 ساله‌ام وقتی می‌بیند که خیلی‌ها جراحی زیبایی دارند او هم کشش پیدا می‌کند.»

او می‌گوید:«خودمان مقصر هستیم. هزینه‌های اضافه‌ای برای خانواده‌ها تراشیده‌ایم.» به گفته او، رسانه‌ها کشور دانمارک را به جایی رساندند که عمل جراحی زیبایی زیر 18 سال ممنوع شود!  نیکومرام می‌گوید:« بعد از 18 سال هم گروه بندی دارد. هرکس نمی‌تواند دست به تیغ ببرد.»

قانون فرانسوی نه امریکایی
دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی اعتقاد دارد که ایران در قانون زیبایی عقب مانده است. به گفته او، اروپا از جمله فرانسوی‌ها و انگلیسی ها یک دهه است که قانون زیبایی را تصویب کرده‌اند. او امریکا را مدل خوبی برای ساماندهی به وضعیت جراحی زیبایی که زشتی را به بیماران ایران با هزینه گزاف هدیه می‌کند نمی‌داند، می‌گوید:« قانون ما فرانسوی است پس باید یک مدل فرانسوی پیاده کنیم.» به گفته او فرانسه هرگونه تبلیغ برای پزشکان را در هر تخصصی ممنوع کرده است. می‌گوید:« هر بیمارستان سایت دارد و بیمار می‌تواند به نزدیکترین پزشک مراجعه کند.»

او تأکید می‌کند:« باید از یک نقطه‌ای جلوی این خسارت‌ها را گرفت.» بیماران زخم خورده از تیغ پزشکان غیرمتخصص یا کار نابلد خیلی به انتظار بهارستان ننشسته‌اند، امیدی هم به مراجع قضایی ندارد. آنها صفحه‌ای در اینستاگرام راه انداخته‌اند. پزشکان متخلف را معرفی می‌کنند. نام پزشکان متخلف که در اینستاگرام صفحه دارند را هم پای تصاویر شاهکارشان «تگ» می‌کنند تا شاید افراد کمتری زیر تیغ نابلدیشان بروند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: