کد خبر: ۲۲۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۷ - 2019January 14
تزریق چربی به معنای استفاده از چربی قسمت هایی از بدن و تزریق آن به مناطقی از بدن که دچار تحلیل چربی شده است میباشد
شفا آنلاین>سلامت>با افزایش سن پوست انسانها علاوه بر شلی پوست و ایجاد چروکها، حجم پوست نیز در نقاطی از صورت کاهش میابد. این کاهش حجم که بخش مهمی بدلیل کاهش چربی پوست صورت و بخشی به دلیل تحلیل استخوان ها است باید توسط پرکننده (filler) پر شود. پرکننده را میتوان از خود بدن فرد به صورت چربی گرفت یا از فیلرها که از بافت خود پوست انسانها هست ولی در کارخانه تهیه میشود استفاده کرد.این مقاله قصد پاسخ به پرسش در مورد تزریق چربی<Fat Injection> را دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد فیلر اینجا را کلیک کنید.

تزریق چربی چیست ؟
به گزارش شفا آنلاین:تزریق چربی به معنای استفاده از چربی قسمت هایی از بدن و تزریق آن به مناطقی از بدن که دچار تحلیل چربی شده است میباشد. تحلیل بافت چربی در صورت و دستها میتواند به دلیل رژیم لاغری یا پیری پوست اتفاق بیفتد.با بالا رفتن سن، بافت چربی صورت کم می شود که افتادگی پوست و شلی و چروک را بیشتر می کند، بنابراین کشیدن و بالا بردن پوست باعث جوان سازی کلی نمی شود. گاهی اوقات سفت تر و کشیده تر نمودن پوست باعث جوانتر شدن آن نمی شود بلکه پرتر بودن صورت باعث جوانتر شدن آن می شود و اینجاست که اهمیت تزریق چربی در پوست بدن مشخص می شود.

کاربردهای تزریق چربی چیست ؟
قسمت هایی از پوست صورت که دچار کاهش حجم می شود مثل گونه ها، گودی زیر چشم، خط خنده، شقیقه ها، نازک شدن لبها و حتی پشت دستها را می توان با تزریق چربی که از خود فرد گرفته می شود و به ناحیه مورد نظر تزریق می گردد پر نمود و کاهش حجم را اصلاح کرد. گاهی اوقات میتوان چربی را از نقاطی که چربی بیشتری دارد به جاهایی که نیاز به حجم بیشتری هست منتقل کرد.مثلا چربی را از ناحیه شکم به ناحیه باسن منتقل کرد. تزریق چربی فقط باعث افزایش حجم نمیشود بلکه با انتقال سلولهای بنیادی به محل تزریق باعث جوانسازی و روشنتر شدن پوست محل تزریق میشود.

تزریق چربی چگونه انجام می شود ؟
تزریق چربی که به آن لیپو اینجکشن (Lipo Injection) یا فت گرفت (Fat Graft) یا فت ترانسفر(Fat Transfer) گفته می شود، زمانی اتفاق می افتد که بخواهیم چربی را از نقطه ای گرفته و به نقطه ای دیگر بدن همان فرد انتقال دهیم. چگونگی آن هم به این صورت است که محلی که دارای چربی کافی است بی حس میشود و چربی از آن محل گرفته میشود و چربی گرفته شده پس از اقدامات برای آماده کردن چربی به محل مورد نظر تزریق میشود.طبیعتا این عمل نکات زیادی دارد که در صورت رعایت آنها تزریق چربی بسیار موفق خواهد بود. در اغلب موارد در محل تزریق کبودی ایجاد نخواهد شد و در صورتی که ایجاد شود معمولا طی یک هفته از بین خواهد رفت. در محلهای تزریق شده اغلب تورم مختصری ظاهر خواهد شد که طی 7 تا 10 روز برطرف می شود.

مزیت تزریق چربی چیست ؟
مزیت مهم این روش گرفتن چربی از خود فرد که به وفور به دست می آید و حتی می توان مقداری از چربی را در فریزر به مدت 6 ماه نگهداری نمود و در صورت نیاز مجدداً تزریق نمود. بنابراین از نظر حجم تزریق محدودیتی وجود ندارد و میتوان هر مقدار چربی که برای افزایش حجم لازم باشد استفاده نمود.

آیا برای تزریق چربی بستری شدن لازم است ؟
تزريق چربی با بی حسی موضعی و به صورت سرپايی انجام می گيرد. پوست در اين روش بخيه زده نمی شود و چربی به وسيله سوزن مخصوص برداشت شده و در محل مورد نظر تزريق می گردد.

موفقیت تزریق چربی به چه عواملی بستگی دارد ؟
موفقیت تزریق چربی تا حدود زیادی بستگی به تکنیک انجام و مهارت پزشک دارد و اگر درست انجام نشود چربی فقط برای مدت چند هفته بیشتر دوام ندارد و جذب می شود. همچنین اگر پزشک مهارت کافی در انجام این عمل را داشته باشد فقط طی یک جلسه تزریق شخص می تواند به نتیجه مطلوب برسد. البته این که تزریق در کدام بخش از بدن انجام می شود، هم خود مسئله بسیار مهمی است. مراقبت های پس از تزریق چربی نیز در موفقیت تزریق اثر مهمی دارد.

چه عواملی در ماندگاری چربی تزریق شده موثر هستند ؟
عوامل زیادی در ماندگاری چربی تزریق شده موثر است. از جمله آنها میتوان به انتخاب محل دهنده چربی، میزان عروق و تحرک محل گیرنده چربی، میزان تماس بافت چربی با هوا ، خون و لیدوکایین حین تزریق، تکنیک گرفتن و تزریق چربی، میزان چربی تزریق شده و محل برداشت چربی اشاره کرد.برای انتخاب محل دهنده چربی، قسمت خارجی ران محل مناسبی است ولی چربی از محلهای دیگر از جمله شکم، باسن هم قابل استخراج است.
اجتناب از آسیب سلولهای چربی در هنگام گرفتن چربی مهم است بدین لحاظ باید از سرنگهای مخصوص و با حداقل فشار منفی اقدام به انجام این عمل نمود. وجود خون در چربی تزریق شده باعث تخریب سریعتر سلولهای چربی می شود لذا جدا کردن خون و لیدوکایین از چربی ضروری است. ماندگاری چربی تزریق شده وابسته به تکنیک تزریق و هم چنین ناحیه گیرنده از چند ماه تا چند سال متغییر است. اگر تزریق چربی خوب انجام شود میتواند سالها باقی بماند و حتی دایمی شود. نواحی با کمترین تحرک و بالاترین خونرسانی ، بیشترین ماندگاری را دارند. بیشترین ماندگاری در نواحی پیشانی، زیر چشم، گونه و پشت دست وکمترین در ناحیه لب و خط اخم می باشد.

آیا میتوان قسمتی از چربی گرفته شده را برای ترمیم نگه داشت ؟
چربی را مي توان بمدت 6 ماه در يخچالهای معمولی و2 سال در يخچالهای صنعتی نگهداری كرد وسپس مجداد تزرق كرد. بنابراين اگرفردی پس ازتزريق اول بخواهد مجددا قسمتي از ناحيه تزريق شده را پر كند چربی به راحتی دردسترس است و فقط نياز به يك تزريق مجدد دارد .

تزريق چربی چه عوارضی میتواند به دنبال داشته باشد ؟
معمولا این عمل دارای حداقل عوارض است از ان جمله کبودی و تورم می باشد که گذرا است. در برخی موارد در صورت رعایت نکردن اصول از طرف پزشک جراح یا خود فرد، عفونت هم جزو عوارض احتمالی است.

پزشک آنلاین
دکتر علیرضا واعظ شوشتری [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
0
سلام ۶روز زیر چشمم چربی تزریق کردم یکی از چشم هام با اون یکی تقارن داره نسبت به روز اول خیلی بهتر شدم خاستم،بدونم این تقارن از بین میره چه مدت طول میکشه
مدیر پایگاه
باسلام
علی القاعده نباید تغییرخاصی صورت بگیره چراکه شما تزریق داشته اید
خانم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
0
0
سلام میشه از شخص دیگری چربی دریافت کرد و برای خود تزریق نمود؟
مدیر پایگاه
باسلام
به طورعمده خیر.مگردرموارد خاص آنهم با بررسی های تخصصی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: