کد خبر: ۲۱۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 09
افزایش دمای بدن و گرگرفتگی می تواند یکی از نشانه های پایان چرخه های قاعدگی و ورود به دوران یائسگی در زنان باشد. اما دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارند که می توانند موجب این شرایط شوند بدون آن که ارتباطی با یائسگی داشته باشند
 شفا آنلاین>سلامت>تعریق مداوم، به ویژه هنگام شب، یا عدم تحمل گرما <Heat intolerance>می توانند نشانه ای از مقاومت به انسولین باشند.

به گزارش شفا آنلاین:افزایش دمای بدن و گرگرفتگی می تواند یکی از نشانه های پایان چرخه های قاعدگی و ورود به دوران یائسگی در زنان باشد. اما دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارند که می توانند موجب این شرایط شوند بدون آن که ارتباطی با یائسگی داشته باشند. بهتر است علائمی که با آنها مواجه هستید را یادداشت کنید، به ویژه اگر تعریق بیش از حد، تغییر وزن، خستگی یا تپش قلب را تجربه می کنید، و برای بررسی دقیق شرایط آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. در ادامه با برخی از دلایل شایع گرگرفتگی و افزایش دمای بدن بیشتر آشنا می شویم.


 

مقاومت به انسولین

تعریق مداوم، به ویژه هنگام شب، یا عدم تحمل گرما می توانند نشانه ای از مقاومت به انسولین باشند. این به معنای آن است که بدن در کنترل سطوح قند خون با مشکل مواجه است. تعریق و عدم تحمل گرما بین افراد مبتلا به پیش دیابت یا مقاومت به انسولین بیشتر شایع است و دلیلی شایع برای گرگرفتی بین بیماران محسوب می شود. نوسان های سطوح قند خون ممکن است یک واکنش جنگ یا گریز را در بدن تحریک کند و به نوسان دمای بدن منجر شود.

مشکلات تیروئید

فعالیت نادرست غده تیروئید یکی از دلایلی است که در پس افزایش دمای بدن قرار دارد. پرکاری تیروئید موجب ترشح بیش از حد هورمون تیروئید، افزایش سوخت و ساز و احساس دمای بیش از حد بالای بدن می شود. کم کاری تیروئید نیز می تواند اثری مشابه داشته باشد. تغییر وزن، خستگی، و تپش قلب از دیگر نشانه های عملکرد نادرست تیروئید هستند. در صورت مواجهه با این علائم به پزشک مراجعه کنید.

استرس و اضطراب

استرس یا اضطراب بیش از حد می تواند به تعریق و افزایش دمای بدن منجر شود. افزایش ترشح آدرنالین می تواند احساس گرما را به همراه داشته باشد که می تواند به راحتی با گرگرفتگی اشتباه گرفته شود. تمرین های تنفس عمیق یا پیاده‌روی می توانند به آرامش اعصاب و کاهش دمای بدن کمک کنند. احساس اندکی گرگرفتگی عادی است، اما اگر علائم شدیدتری را تجربه می کنید به پزشک مراجعه کنید.

بارداری

نوسان دمای بدن، به ویژه طی سال های باروری، شرایطی عادی است. دمای بدن در هر ماه پس از تخمک گذاری افزایش می یابد تا شرایط برای بارداری فراهم شود. در صورت باردار شدن، افزایش دمای بدن ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت کاهش می یابد. برای برخی زنان، گرگرفتگی پس از بارداری نیز ادامه می یابد.

کافئین بیش از حد

در شرایطی که برخی افراد نمی توانند بدون مصرف کافئین عملکرد عادی خود را ارائه کنند، میزان بیش از حد این ماده نیز می تواند مشکل آفرین باشد. پژوهش ها نشان داده اند که کافئین در بدن گرما تولید می کند که به طور طبیعی دمای بدن را افزایش می دهد. کافئین می تواند ضربان قلب را افزایش دهد و موجب احساس گرما شود. همچنین، مطالعه ای در سال 2015 که در نشریه Menopause منتشر شد، نشان داد که کافئین می تواند طی دوران یائسگی شدت گرگرفتگی ها را افزایش دهد.

غذاهای تند

خوراکی ها تند تنها موجب احساس سوزش در دهان نمی شوند و می توانند دمای بدن را نیز افزایش دهند. پس از مصرف غذاهای تند، جریان خون به صورت، زبان و گلو افزایش می یابد. با افزایش جریان خون، شما هرچه بیشتر گرما را احساس خواهید کرد.

دارو

داروهای تجویزی می توانند فهرستی طولانی از عوارض جانبی را موجب شوند. گرگرفتگی، به ویژه در مورد داروهای دیابت، یکی از موارد شایع است. اگر برای کاهش قند خون خود دارو مصرف می کنید و سطوح قند خون بیش از حد افت کند، می توانید تعریق را تجربه کنید. داروهای ضد افسردگی و داروهای شبه افیونی نیز از دیگر موارد شایعی هستند که می توانند موجب افزایش دمای بدن شوند.

بیماری

بیماری و ابتلا به عفونت می تواند دمای بدن را افزایش دهد. هر چیزی از میکروب معده تا یک عفونت پوستی می تواند موجب افزایش دمای بدن و گاهی اوقات تب شود که می تواند همانند یک گرگرفتگی احساس شود.

الکل

الکل موجب گشاد شدن رگ های خونی در صورت و پیرو آن احساس گرما می شود. همچنین، مصرف الکل می تواند تعریق شبانه را به همراه داشته باشد. پردازش الکل توسط کبد و کاهش سطوح قند خون می تواند به تعریق نیز منجر شود.

سندرم پیش از قاعدگی

در روزهای منتهی به آغاز قاعدگی، سطوح استروژن رو به کاهش می رود. در سندرم پیش از قاعدگی با کاهش سطوح استروژن مواجه هستیم که می تواند یک گرگرفتگی را تسریع کند زیرا کاهش استروژن می تواند بر تنظیم دمای بدن اثرگذار باشد. پروستاگلاندین ها، موادی شبه هورمونی، نیز می توانند در این زمینه نقش داشته باشند. سطوح این مواد شیمیایی پیش و حین قاعدگی افزایش می یابند و به رحم در تخلیه خون قاعدگی کمک می کنند. اما آنها می توانند موجب تعریق و همچنین مشکلات گوارشی، مانند مدفوع شل و حالت تهوع نیز شوند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: