کد خبر: ۲۱۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 09
یک کارشناس ارشد مشاوره، خطر‌های مرگبار نوعی ماده مخدر صنعتی جدید پرطرفدار بین نوجوانان و جوانان را بیان کرد
شفاآنلاین> سلامت> اعتیاد در دنیای پیچیده و صنعتی امروز از مباحث مهم در اغلب کشور‌های دنیاست، مشکلات و مسائل ناشی از فقر و صنعتی شدن جوامع در کنار تجارتی پرسود سبب شده است تا استعمال مواد مخدر روز به روز گسترش پیدا کند، برای این منظور حوزه کلینیک در نظر دارد خطر‌ات مصرف ماده مخدرهای مختلف را هر هفته یکشنبه‌ها در صفحه علمی پزشکی منتشر کند.

افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله؛ بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر

به گزارش شفاآنلاین: سیدعلی بهشتی کارشناس ارشد مشاوره در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره شمار رسمی معتادان کشور در سال ۹۶ اظهار کرد: طبق بیان سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۶ شمار رسمی معتادان کشور به ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر رسیده است و افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر هستند که در مقایسه با سال ۹۰ تعداد معتادان رشد ۲ برابری داشته است.



وی بیان کرد: ما اگر قصد داشته باشیم خانواده و افراد وابسته معتادان را به آمار خود اضافه کنیم با جمعیت زیادی روبرو می‌شویم که به نوعی با موضوع مواد مخدر و تبعات مصرف آن درگیر هستند.

رونق مواد مخدر صنعتی در جوامع امروزی

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: تحقیقات و مشاهدات سال‌های اخیر ثابت می‌کند که الگوی مصرف مواد مخدر بیشتر به سمت مواد مخدر صنعتی رفته است؛ این نوع مواد مخدر در آزمایشگاه‌ها ساخته و به اشکال مختلف استعمال می‌شوند.
انواع روش‌های استعمال مواد مخدر

بهشتی تأکید کرد: مواد مخدر به روش‌های گوناگونی از طریق تزریقی، خوراکی، استنشاقی (بویایی) و ماساژ استعمال می‌شوند، این تنوع در اشکال مصرف مواد مخدر عاملی برای ترویج بیشتر مواد مخدر صنعتی در جوامع مختلف شده است، مواد مخدر صنعتی به مراتب مرگبارتر و زیان‌بارتر از مواد مخدر گیاهی یا سنتی هستند و پیامد‌های مخربی را در کوتاه مدت و بلند مدت به همراه دارند.

وی تصریح کرد: این روز‌ها اسامی مختلفی از مواد مخدر صنعتی به گوشمان می‌رسد که اغلب نسبت به آنها آگاهی و شناختی درست نداریم بنابراین ممکن است که خود یا خانواده‌مان به سبب همین اطلاعات کم در معرض خطر قرار بگیریم «دستمال» نام یکی از این مواد مخدر صنعتی جدید است که در فضای مجازی و اخبار مطالبی درباره آن به گوش می‌رسد.

دستمال چیست؟

این کارشناس ارشد مشاوره گفت: دستمال نوعی ماده روان‌گردان جدید است که اثر‌های مخرب بیشتری نسبت به آمفتامین‌ها و متامفتامین‌ها (شیشه) دارد، در این ماده روان‌گردان به علت اینکه حجم زیادی از مواد مخدر در مدتی کوتاه استعمال فشار زیادی به سیستم عصبی و مغز وارد می‌‌شود، داشتن افکار توهم زا از دیگر عوارض مصرف این ماده مخدر است، در دستمال ماده مخدر به کاغذی به ابعاد یک سانتی‌متر در یک سانتی‌متر آغشته می‌شود و فرد پس از باز کردن بسته با قراردادن کاغذ بر روی سیگار آن را استعمال می‌کند، متأسفانه این ماده مخدر به علت ارزان و آسان بودن مصرف در بین نوجوانان و جوانان گسترش پیدا کرده است.

بهشتی اظهار کرد: بررسی‌های سازمان‌های مرتبط نشان می‌دهد که دستمال از دسته کانابینوئید‌های صنعتی است موادی که از نظر ساختار شبیه ماری‌جوانا، گراس، علف یا حشیش هستند و در آزمایشگاه تولید می‌شوند بنابراین کاشتنی نیستند.

وی بیان کرد: دستمال به اندازه حشیش یا گََُل در جامعه فراگیر نیست، آنچه مهم است میزان فراگیری مصرف مواد مخدر و الکل در بین افراد جامعه به ویژه نسل جوان است که اغلب ریشه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد و نوعی تهدید جدی در بخش امنیت فردی و ملی به حساب می‌آید.



موثرترین روش‌های ترک اعتیاد

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: علل زیادی در ابتلای افراد به اعتیاد دخیل هستند؛ بنابراین برای ترک اعتیاد نخست باید این عوامل شناسایی شده سپس راهکار درمان و پیشگیری از مصرف مجدد بر اساس ساختار شخصیتی فرد، شرایط خانواده و محیط به او داده شود.

بهشتی یادآوری کرد: در درمان انواع اختلالات مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر بخش ترک فیزیکی یا همان سم زدایی بدون درمان روان‌شناختی کاری بیهوده است و نتایجی بلند مدت ندارد، بهترین راه برای ترک اعتیاد و پیشگیری از مصرف مجدد مواد مخدر بهره مندی از متخصصان مرتبط با حوزه درمان سوء مصرف مواد مخدر است. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: