کد خبر: ۲۱۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 05
شکی نیست که در یک سال اخیر و با کش و قوس های پیش آمده در بازار و نرخ ارز، بهای تمام شده برای شرکت های تولید کننده دارویی بسیار افزایش یافته است. در کنار معضل ارزی شرکت های دارویی، مطالبات معوق و هزینه مالی بالا از دیگر چالش های کنونی این صنعت محسوب می شود
شفاآنلاین>سلامت> در دنیای امروز، استراتژی های صنعتی مسیر توسعه اقتصادی کشور ها را هموار می سازد. مهم ترین دلیل رشد اقتصادی و بهبود استاندارد های زندگی بسیاری از کشور ها توسعه صنعتی آن ها بوده است.

در میان صنایع مختلف در دنیا، صنعت دارو بعد از نفت و گاز، دومین صنعت سود آور بوده و در ایران خودمان نیز از اوایل دهه 1330 تاکنون صنعت دارو سازی تلاش نموده است تا با ایجاد زیرساخت های بنیادین و توسعه دانش و فن آوری، در زمینه تامین اقلام دارویی، کشور را به استقلال هرچه بیشتر نایل سازد.

شکی نیست که در یک سال اخیر و با کش و قوس های پیش آمده در بازار و نرخ ارز، بهای تمام شده برای شرکت های تولید کننده دارویی بسیار افزایش یافته است. در کنار معضل ارزی شرکت های دارویی، مطالبات معوق و هزینه مالی بالا از دیگر چالش های کنونی این صنعت محسوب می شود.

دولت در این بین، اصرار دارد که افزایش نرخ دارو وجود نداشته باشد که این امر حاشیه سود این صنعت را رو به کاهش خواهد برد. علاوه بر هزینه های نحمیل شده به شرکت های دارویی، در بخش نقل و انتقال پول و محدودیت های ناشی از تحریم ها، درخواست کل مبلغ محموله به صورت نقدی قبل از تحویل اقلام از طرف تولید کنندگان بار دیگری را بر دوش شرکت های تولیدی و در نهایت بر مردم تحمیل کرده است.

بزرگ ترین معضل شرکت های داروسازی(Pharmacy) در کشور همواره قیمت گذاری جبری و قهری سازمان غذا دارو بوده است و معدود شرکت های دارو سازی خصوصی و مستقل، با ازخود گذشتگی شرایط سخت و رقابت نا عادلانه را تاب آورده اند. در سالیان گذشته با حذف سیستم اعتبار اسنادی در خرید های خارجی، فشار مالی عظیمی در تامین اقلام وارداتی به شرکت ها وارد شد.

سپس با عدم پرداخت مطالبات شرکت ها از مبدا شرکت های بیمه، و افزایش دوره وصول مطالبات ضربه کاری دیگری به تولید کنندگان دارو وارد شد و در نهایت در ابتدای سال 97 با افزایش ناگهانی نرخ ارز، هزینه تهیه مواد اولیه و اقلام بسته بندی داخلی افزایش و شرایط خرید داخلی به مانند خرید های خارجی کاملا نقدی شد. که این واپسین عامل مانند ضربه کاری دیگری گاها تا چند صد در صد بر بدن نحیف بسیاری از شرکت های تولید کننده داخلی دارو بود.

نبض صنعت دارو سازی در ایران ضعیف می زند و اگر به ناله این بیمار محتضر وقعی گذاشته نشود، دور نیست آستانه تحمل آن به پایان برسد.

فرصت و تهدید مفاهیم، شرایط و موقعیت هایی نسبی هستند. حضرت امیر (علیه السلام) می فرماید: الفرصه تمر مر السحاب، فرصت ها مانند ابر می گذرند. هنوز می توان با استفاده از تجربیات دود چراغ خوردگان و دلسوزان بخش خصوصی، و با هم اندیشی و برنامه ریزی مناسب، از این بر هه دشوار از شرایط کشور گذر کرد و کاری کرد که " آب در دل مردم عزیز کشورمان که درگیر درمان(cure) و معالجه هستند" تکان نخورد.دکترمحمد حسینی مدیر عامل کیش مدیفارم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: