کد خبر: ۲۱۶۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 06
اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است
شفاآنلاین> سلامت> با هر ضربه قلب تقریبا ۶۰ سی سی خون وارد آئورت می شود تا مواد غذایی و اکسیژن را به تک تک سلول های بدن برساند. گاهی اوقات افراد از لمس نبض در شکم یا ضربان شکمی شکایت دارند و می پرسند که آیا چنین چیزی طبیعی است یا خیر؟

به گزارش شفاآنلاین: از نظر علمی اگر شخصی لاغر باشد، لمس نبض آئورت در فضای ناف طبیعی است ولی معمولا در افراد چاق چنین چیزی لمس و مشاهده نمی شود.

اگر در فردی شک کنیم که نبض در شکم غیر طبیعی است از سونوگرافی استفاده می کنیم. یکی از بیماری هایی که باعث می شود به طور نامعمول نبض شکمی در فضای شکمی قابل مشاهده و لمس باشد، آنوریسم آئورت است.

قطر آئورت در فرد نرمال حدود ۲ سانتی متر است، اگر به هر دلیلی جداره آئورت نازک شود، این قطر می تواند افزایش پیدا کرده و به سه، چهار، پنج و یا شش سانتی متر برسد.

در چنین شرایطی آئورت در معرض پاره شدن قرار می گیرد. به همین علت اگر در فردی نبض آئورت لمس شود، پزشک از سونوگرافی استفاده می کند. اگر بعد از سونوگرافی قطر بیش از معمول آئورت تایید شود، برای مشخص کردن آناتومی و شکل انوریسم از سی تی آنژیوگرافی استفاده می شود. در مواردی که قطر بزرگ تر از معمول است، به دلیل اینکه احتمال پارگی وجود دارد از روش های جراحی و یا اینترونشن برای تعویض آن منطقه از آئورت استفاده می شود تا از پاره شدن آئورت و در نهایت مرگ ناگهانی جلوگیری گردد.

دراز کشیدن

ممکن است در صورت دراز کشیدن و بالا بردن پاها نبض شکم را احساس کنید. باز هم می‌گوییم این احساس فقط بخاطر جریا خون از طریق آئورت شکمی است.

اگر چربی شکمی زیادی نداشته باشید ممکن است حتی قادر به دیدن نبض شکم باشید. این کاملا طبیعی است و می‌بایست با بلند شدن و ایستادن از بین برود.

بارداری

بعضی از زنان احساس نبض شکم را به هنگام بارداری دارند. اگر چه این مورد ممکن است احساس نبض کودک به نظر بیاید اما واقعا فقط نبض در آئورت شکمی است.
علل شایع نبض شکم

وقتی که باردار هستید مقدار گردن خون اطراف بدن به میزان زیادی افزایش می‌یابد. این بدان معنی است که خون بیشتری با هر نبض پمپاژ می‌شود که می‌تواند در آئورت شکمی بیشتر قابل توجه باشد.

غذا خوردن

وقتی غذا می‌خورید بدن شما برای هضم غذا اضافه کاری می‌کند و انرژی و مواد مغذی را جذب می‌کند. برای انجام این کار، خون بیشتری به معده و روده باریک از طریق آئورت جذب می‌شود.

اگر متوجه نبض شکم بعد از غذا خوردن شدید این احتمالا به خاطر افزایش پمپاژ خون از طریق آئورت شکمی است.
همچنین بخوانید :
لاغر اندام ترین زن جهان با 18 کلیو وزن و هیکلی عجیب + عکس
ممکن است نبض شکم بخاطر آئورت شکمی باشد؟

Image result for ‫آئورت شکمی‬‎
روده باریک

آنوریسم آئورت شکمی اشاره به ناحیه‌ای نزدیک به انتهای بخشی از سرخرگ است. معمولا در طول چند سال ایجاد می‌شود و علائم زیادی را تولید نمی‌کند. البته اگر این ناحیه زیاد بزرگ شود آئورت می‌تواند منفجر شود که موجب خونریزی داخلی خطرناک می‌شود.

علائم آنوریسم آئورت شکمی شامل موارد زیر است:

    درد عمیق در شکم یا در پهلوی شکم
    نبض نزدیک ناف
    درد کمر

هیچکس مطمئن نیست که چه چیزی موجب این اتفاق می‌شود اما عوامل بخصوصی خطر آن را افزایش می‌دهند از جمله:

    سیگار کشیدن یا استفاده از دخانیات
    بیماری عروق خونی همانند سختی عروق
    فشار خون بالا
    عفونتهای سرخرگی
    زخمهای بزرگ
    سابقه خانوادگی

آنوریسم آئورت شکمی در مردان نیز چهار برابر شایعتر است و بر افراد بالای ۴۸ سال بیشتر اثر دارد. بخاطر داشته باشید که آنوریسم از نظر اندازه متفاوت است و پیش بینی اینکه آیا بیشتر می‌‌‌‌شوند یا نه سخت است.

فشار خون بالا

اگر متوجه هر یک از علائمی شدید که به طور ناگهانی یا شدید ظاهر می‌شوند سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

اگر آنوریسم داشته باشید درمان آن بستگی به اندازه اش خواهد داشت. اگر کوچک باشد پزشک توجه به آن و مراقبت برای علائم جدید را پیشنهاد خواهد کرد. آنوریسم بزرگتر و خطرناک باید جراحی شود.

اگر پزشکتان فکر می کند ممکن است آنوریسم داشته باشید احتمالا یک آزمون عکسبرداری همانند MRI، سی تی اسکن یا سونوگرافی را استفاده خواهد کرد تا بهتر وضعیت داخل شکم شما را ببیند. آکاایران


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
ساناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
0
سلام خسته نباشید من نبض شکم نمیزنم ولی وقتی به نامزدم فکر میکنم گاهی اوقات در زیر شکمم احساس عجیبی دارم در حقیقت درد نیست مثل این میمونه که تمام وجودم مکش داره مثل اینکه احساس لرزش خاصی داره و هروقت به هم نزدیک میشیم این احساس بیشتر میشه خیلی دلم می خواد بدونم که چیه لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا جواب بدین خواهش میکنم
مدیر پایگاه
باسلام
دربرخی مواقع ممکن است به خاطر قلیان احساسات هم چنین اتفاق هایی رخ دهد.اگرفقط با دیدن نامزدتان این اتفاق رخ می دهد احتمال نقش هیجان هم متصور است
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
0
من حدود دواز ده روز پیش جراحی کیسه صفرا داشتم الان حدود چهار روز داخل شکمم نبض سنگین مثل لگد بچه احساس میکنم میخواستم ببینم این خوبه یابد؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
سلام من20سالمه و48کیلووزنمه،157قد،وقتی درازمیکشم احساس میکنم اطراف نافم چیزی مث نبض میزنه،علتش چی میتونه باشه؟ممنون میشم اگ جواب بدین...
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
0
من مدتیه که تریاک را بصورت خوراکی مصرف می‌کنم بعداز حدود شش سال دوباره شروع کرده ام الان مدتیه که هروخت درازمیکشم شبابرای خواب شکمم بصورت عجیبی نمیدونم اسمش چیه ولی تیک میزنه ویهو تکونهای های شدیدی روباعث میشه و بعضی موقع هم دست و پاها م تیک میزنه میخواستم علت را جویا بشم ممنون
پیمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
0
0
سلام من حدود یک هفته هست که شکم مثل قلبم میزنه یعنی دقیق زیر سینه هام هست نزدیک ناف نیست دقیق پایین قفسه سینه ام هست خیلی تند میزنه فکر نکنم قلبم به این تندی بزنه که همون قسمت شکم میزنه ایا مهم هست که برم دکتر ممنون میشم کمکم کنید پیمان هستم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
0
0
من ۱۲ سالمه و احساس میکنم نبض زیر شکمم میزنه آیا مشکلی داره
جمیله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
0
0
با سلام و وخت بخیر خانم دکتر های عزیز 52 سالم همیشه نافم نبض میزنه همراه با درد
Nafas
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
سلام من نفس هستم و 15 سالمه ، حدود 60 کیلو وزن دارم و قدم 156 داخل شکمم هم احساس ضربان دارم ، حاضرم قسم بخورم که با فردی تاحالا رابطه نداشتم و دخترم .
چرا داخل شکمم ضربان دارم ، خیلی میترسم میشه جواب بدید؟؟؟
سارهد
|
United Arab Emirates
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
سلام ۱۸ سالم سمت چپ تقریبا کنار نافم یه بند انگشت اون ور تر نبض داره انگار یچیزی داره تکون میخوره یبوست هم دارم ۵ ماه پیش رابطه داشتم دخول از جلو انجام نشد ولی پریود شدم :) مشکل از چیه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
سلام پهلوی سمت راست زیر شکمم حالت نبض داره رفتم دکتر داخلی جراح عکس و سونا گرافی دادم چیزی نشون نداده مقداری دارو آمپول داد ولی درد دارم از یک طرف پهلوی سمت راستم تازه زیاد هم شده اگه سالمم پس علت این درد چیه
Hasan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
منم ۱۰ ماه شکمم نبض داره نمیدونم علتش چیه
دسانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
من بعضی اوقات در سمت چپم احساس ضربان میکنم ۱۶ ساله هستم به نظر شما دلیل ش چیه؟
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
0
سلام ببخشید من دختر ۲۰ ساله ای هستم ک فقط یک بار برای ۵ ثانیه از پشت رابطه داشتم میخاستم بیینم ممکنه ک حامله شده باشم در سمت چپ شکمم درد میکنه و نبض میزنه و گاز روده هم درون شکمم زیاد شده نشانه چیه؟
مدیر پایگاه
تا زمانی که  منی وارد واژن نشود بارداری اتفاق نمیفتد
مشکلاتی که ذکر کردید بیشتر به مشکلات روده شبیه هست که باید بررسی انجام شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
0
0
سلام. من زیر شکمم تکون میخوره احساس میکنم یک چیزی تو شکمم تکون میخوره
مدیر پایگاه
باسلام
شما چند ساله هستید؟
متاهل هستید یا مجرد؟
اگر متاهل هستید احتمال بارداری در خودتان می دهید؟
آیا سابقه چنین موردی راقبلا هم داشته اید؟


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: