کد خبر: ۲۱۵۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 26
خواص جو دوسر برای سلامتی واقعا عالی و شگفت انگیز است. در ادامه با ما همراه باشید تا هم با انواع جو دوسر آشنا شوید و هم مهمترین فواید جو دوسر برای سلامتی را بدانید
شفاآنلاین> سلامت> جو دو سر یا یولاف گیاهی است از خانواده گندمیان که دارای گل‌های بسیار ریز و نامشخص است.  اگر جو دوسر را فقط  یک غذای صبحانه بدانیم، کاری که می‌تواند در طول روز برای بدن انجام دهد را دست کم گرفته‌ایم. خواص جو دوسر برای سلامتی واقعا عالی و شگفت انگیز است. در ادامه با ما همراه باشید تا هم با انواع جو دوسر آشنا شوید و هم مهمترین فواید جو دوسر برای سلامتی را بدانید.

انواع جو دوسر

به گزارش شفاآنلاین: انواع مختلفی از جو دوسر در قفسه‌های فروشگاه‌ها وجود دارد. این‌که تصمیم بگیرید کدام یکی را بخرید کار سختی است و شما را گیج می‌کند.

۱. جو کامل پوست کنده



با این‌که جو کامل پوست کنده مانند دیگر انواع جو دوسر، به شکل آماده  و راحت در دسترس نیست اما بیشترین میزان پروتئین را دارد. در واقع، ۱/۴ فنجان جو کامل پوست کنده، ۸ گرم پروتئین دارد.

این نوع جو، جو کامل است که پوست آن را گرفته‌اند. بافتی آجیلی دارد اما زمان پخت آن طولانی است. به همین دلیل برای افرادی که به آرامی آشپزی می‌کنند عالی است.

همچنین می‌توانید جو کامل را جایگزین برنج سفید در پلو و غذاهای شکم‌پر کنید- هیچ کس نگفته است که جو باید مزه صبحانه شیرین را بدهد! جو را هم مانند برنج، کوسکوس و کینوآ، طعم‌دار کنید.

جو پوست کنده را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های مواد  غذایی سالم، به صورت فله پیدا کنید. می‌توانید آن را آنلاین نیز بخرید.

۲. بلغور جو دوسر

وقتی که جو کامل پوست کنده را با تیغه‌های فلزی تیز خرد می‌کنید، بلغور جو دوسر به دست می‌آید. بلغور جو دوسر همان طعم آجیلی جو پوست کنده را دارد اما چون ریز‌تر است، پخت آسان‌تری دارد و مایعات غذا را به سرعت جذب می‌کند.

بلغور جودوسر من را یاد فرنی می‌اندازد و دوست دارم مقدار زیادی از آن را در طول شب در آرام‌پز بریزم.

۳. جو دوسر پرک



جو دوسر پرک، پرکاربردترین نوع جو دوسر است. برای تهیه آن، جو کامل پوست کنده را بخارپز می‌کنند، نرم می‌کنند، و سپس با غلتک یا وردنه آن‌ها را به صورت ورقه‌ای درمی‌آورند و خشک می‌کنند.

از نظر ارزش تغذیه‌ای، جو دوسر پرک تقریبا به بلغور جو پرک شبیه است.

چون جو دوسر پرک به وسیله بخار، کمی پخته شده است و سطح صاف آن برای جذب مایع، بهتر است، سریع‌تر از جو دوسر پوست کنده یا بلغور جو دوسر می‌پزد.

یک وعده از این جو را روی شعله اجاق بپزید، در مایکروویو بگذارید (بله می‌توانید!)، یا این‌که آن‌ را در غذاهای مورد علاقه خود که جو باید یک شب خیس بخورد، بریزید.

۴. جو دوسر با پخت سریع

این جو دوسر مانند همان جو دوسر پرک است، با این تفاوت که به صورت نازک‌تر پرس شده‌ است و به همین دلیل، سریع‌تر پخته می‌شود، نرم‌تر است و نیاز به جویدن زیاد ندارد.

این جو ۵ دقیقه روی اجاق و فقط ۳-۲ دقیقه در مایکروویو پخته می‌شود. می‌توانید وعده خود را در یک کاسه ریخته و روی آن آب جوش بریزید و چند دقیقه بپزید.

۵. جو دوسر فوری

جو دوسر فوری، بسیار نازک پرس می‌شود، بیشتر بخارپز شده و آب آن نیز گرفته می‌شود. به همین دلیل فورا می‌پزد. به هر حال، اگر دقت نکنید، خمیر می‌شود.

اگر  می‌خواهید آن را بدون قند و طعم مصرف کنید، تقریبا خواصی مانند جو سریع دارد.

حالا تفاوت میان انواع مختلف جو دوسر را می‌دانید. بیایید با خواص جو برای سلامتی آشنا شویم.

فیبر بالا

جو دوسر هر دو نوع فیبر– محلول و نامحلول –  را به میزان بالایی دارد. بنابراین می‌توانید از هر دوی آن‌ها بهره‌مند شوید.

فیبر نامحلول در لوله گوارش ما حرکت می‌کند، آب را از روده‌ها می‌گیرد تا مواد دفعی را حجیم کرده و عبور آن‌ها از دستگاه گوارش و بدن را آسان کند.

فیبر محلول به یک غلظت ژل‌مانند می‌رسد که گوارش را کند کرده و باعث احساس سیری در ما می‌شود.

یک فیبر محلول مهم موجود در جو دوسر، بتاگلوکان است که گوارش غذایی که می‌خوریم را کند می‌کند. این به معنای احساس سیری طولانی‌تر است.

یک وعده جو دوسر، حدود ۵ گرم فیبر دارد. بزرگسالان باید روزانه ۳۸-۲۵ گرم فیبر دریافت کنند. بنابراین جو دوسر، منبع خوبی برای این منظور است.

کاهش کلسترول

فیبر نه تنها برای سلامت دستگاه گوارش بلکه برای سلامت قلب نیز ضروری است.

بتاگلوکان‌ها، غیر قابل هضم هستند. بنابراین باید از تمام لوله گوارشی عبور کنند. این مولکول‌ها با کاهش کلسترول بد در ارتباط هستند.

مصرف ۵  تا ۱۰ گرم یا بیشتر فیبر محلول در روز، کلسترول کل یا کلسترول LDL را کاهش می‌دهد.

سازمان غذا و دارو، بتاگلوکان را ماده‌ای می‌داند که خطر بیماری قلبی کرونر را کاهش می‌دهد زیرا بتاگلوکان موجود در جو دوسر با کاهش ۵ درصدی کلسترول کل و ۷ درصدی کلسترول LDL در ارتباط است.

۳. قلب سالم

این ادعا که خوردن جو دوسر یا دیگر غلات کامل، خطر ابتلا به بیماری قلبی را از بین می‌برد، هنوز اثبات نشده است.

اما گفته می‌شود که نشانه‌های دیگر مانند کلسترول و پرفشاری خون که عوامل شناخته شده بیماری قلبی هستند را کاهش می‌دهد.

 جلوگیری و درمان دیابت

چون جو دوسر یک کربوهیدرات پیچیده است می‌تواند فرآیند هضم قند را کند کند.

بتاگلوکان، جلوی جذب شدن سریع قند توسط بدن را می‌گیرد. این کار، از بالا رفتن قند خون جلوگیری کرده و قند خون بدن را ثابت نگه می‌دارد.

با استناد به یک مطالعه، فیبر موجود در جو دوسر به افزایش متابولیسم گلوکز کمک می‌کند. این‌ها، خبرهای خوبی برای افرادی که می‌خواهند خطر دیابت و چاقی را در خود کاهش دهند، هستند.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد زمانی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، به مدت چهار هفته جو دوسر مصرف کردند، با کاهش ۴۰ درصدی انسولین که برای تثبیت قند خون مورد نیاز بود، مواجه شدند.

خوشبختانه همه رژیم‌های غذایی برای افراد دیابتی، جو دوسر را در برنامه خود دارند.

 کمک به کاهش وزن

کالری نصف فنجان جو دوسر از ۱۵۰ کمتر است و فقط ۲ گرم چربی دارد.

قطعا وقتی بفهمید این مقدار کالری کم، چه‌قدر می‌تواند شما را سیر کند، متعجب خواهید شد.

چون جو دوسر فیبر بالایی دارد، احساس سیری را افزایش می‌دهد. زمانی که احساس سیری می‌کنید، هورمون‌های سیری تحریک می‌شوند و شما دیگر میلی به پرخوری و خوردن تنقلات ندارید.

برای مثال، یک مطالعه نشان داد که افزایش بتاگلوکان موجود در جو دوسر با افزایش پپتید YY – هورمونی که باعث احساس سیری می‌شود – ارتباط دارد.

اگر سعی در کاهش وزن و محدود کردن کالری دریافتی خود دارید، جو دوسر، میان وعده خوبی برای زمان‌ گرسنگی است. جو دوسر، گرسنگی شما را رفع کرده و تا وعده غذایی بعدی شما را سیر نگه می‌دارد  – یک ابر غذای عالی که فرآیند کاهش وزن شما را سرعت می‌بخشد.

جو دوسر به رفع چربی‌های شکم و پهلو کمک می‌کند.

سرشار از پروتئین

یک وعده جو دوسر، حدود ۵ گرم پروتئین دارد که آن را به یک غلات سرشار از پروتئین تبدیل می‌کند.

اما از این هم بهتر این است که می‌توانید از جو دوسر کم‌کالری به عنوان پایه دیگر خوراکی‌های پروتئینی استفاده کنید.

یکی از نکته‌های مورد علاقه خود را به شما می‌گویم: جو دوسر خود را طعم‌دار کنید و مقداری پنیر، لوبیای سیاه، تخم مرغ عسلی و تخم مرغ سرخ شده با سس تند به آن اضافه کنید تا سالم‌تر و سیرکننده‌تر شود. این غذا با جو دوسر حدود ۱۰ گرم پروتئین دارد!

مغزها هم پروتئین جو دوسر را  افزایش می‌دهند. اگر می‌خواهید دریافت پروتئین خود را باز هم بیشتر کنید، از پودر پروتئین وی استفاده نیز کنید.

تقویت سیستم ایمنی

توانایی بتاگلوکان در کمک به نوتروفیل‌ها – سربازان سیستم ایمنی  که به سرعت به قسمت آسیب دیده بدن رفته و میکروب‌ها را از بین می‌برند –  نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

توان دفاعی سیستم ایمنی در برابر مهاجمان خارجی را با افزایش توانایی ماکروفاژ‌ها، نوتروفیل‌ها و سلول‌های کشنده طبیعی بالا می‌برد تا با چالش‌هایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها مبارزه کند.

جلوگیری از سرطان

جو دوسر حاوی آنترولاکتون – یک لیگنان با خواص شیمیایی گیاهی – است که فعالیتی آنتی اکسیدانی دارد و از سرطان جلوگیری کرده و با آن مبارزه می‌کند.

آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد ناشی از محیط که به سلول‌های DNA آسیب رسانده و می‌توانند باعث سرطان شوند را خنثی می‌کنند.

مطالعات زیادی فیبر بالای جو دوسر را به داشتن روده سالم‌تر و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده ربط داده‌اند. در یک مطالعه، « کاهش ۱۰ درصدی احتمال سرطان روده بزرگ ناشی از دریافت ۱۰ گرم فیبر در روز، مشاهده شد».

 افزایش انرژی

جو دوسر یک کربوهیدرات دیر-هضم و یک منبع سرشار از پروتئین و انرژی برای بدن است. کربوهیدرات بالای جو دوسر به افزایش انرژی و هوشیاری بدن کمک می‌کند.

قند موجود در جو دوسر زودتر از کربوهیدرات ساده مانند غلات صبحانه فرآوری شده و قندی، هضم و  آزاد می‌شود، بنابراین، سطح انرژی شما ثابت می‌ماند.

با استناد به یک مطالعه، مصرف وعده غذایی با شاخص گلیسمی پایین مانند جو دوسر،  سه ساعت قبل از دویدن، قدرت و توانایی بیشتری به شما می‌دهد.

جو دوسر که یک شبانه روز خیس خورده باشد می‌تواند غذای مغذی خوبی برای صبح‌های شلوغ شما باشد. جو دوسر خود را این‌گونه آماده کنید تا بهانه‌ای برای وقت کافی نداشتن برای خوردن صبحانه سالم یا وعده قبل از ورزش نداشته باشید.

سرشار از آنتی اکسیدان

جو دو سر پرک مملو از آنتی اکسیدان است، که برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای هر رژیم غذایی سالمی ضروری هستند. آن‌ها از بدن در برابر مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد (یا اکسیدان‌ها) محافظت می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری هستند (مانند ویتامین E و C و سلنیوم معدنی). اکسیدان‌ها توسط بدن برای مبارزه با میکروب‌ها و ویروس‌های مضر تولید می‌شوند. اما، اگر بدن از اکسیدان‌ها پر شود، آن‌ها به سلول‌های‌تان حمله خواهند کرد. آنتی اکسیدان‌ها جلوی این فرایند را خواهند گرفت و از سلول‌ها در برابر آسیب حفاظت خواهند کرد.

 رفع یبوست

برای به حرکت وا داشتن چیزهای درون روده وجود فیبر ضروری است. کسانی که از مشکلات روده رنج می‌برند با استفاده از جو دو سر بهبودی خواهند یافت. هر فنجان جو دو سر پرک حاوی ۸ گرم فیبر محلول و نامحلول است. فیبر نامحلول موجود در جو دو سر آب را جذب خواهد کرد که بعدا باعث خیس شدن مدفوع گیر افتاده در روده خواهد شد. وقتی مدفوع پر از آب شود، نرم می‌شود و خارج شدنش راحت‌تر صورت خواهد پذیرفت. برای رفع یبوست، کم کم میزان فیبر مصرفی‌تان را افزایش دهید. آن وقت از تشکیل گاز در معده، نفخ و اسهال نیز جلوگیری خواهد شد. حتما آب زیادی در طول روز بنوشید.

افزایش توده‌ی عضلانی

اگر به دنبال گنده کردن هیکل‌تان هستید (یا اینکه فقط می‌خواهید حجم و توده‌ی عضلانی بدن‌تان را افزایش دهید)، سعی کنید صبح خود را با یک کاسه جو دو سر خرد شده شروع کنید. جو دو سر منبع بی‌نظیری از کربوهیدرات‌های سالم است چون حاوی شاخص گلیسمی پایینی است، که این یعنی به کاهش چربی و مراقبت از عضلات در حین تمرین ورزشی کمک خواهد کرد.

جو دو سر برای کسانی که هر روز حجم عضلانی خود را اندازه می‌گیرند خوراکی بسیار محبوبی است. فقط یک دوم فنجان جو دو سر خرد شده حاوی ۵ گرم پروتئین، ۲۷ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم چربی، و مقادیر زیادی فیبر است.

تولید هموگلوبین

هر وعده‌ی مصرفی جو دو سر حاوی دوز مناسبی از آهن است که برای تشکیل هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون است. این مولکول‌ها اکسیژن را به سرتاسر بدن منتقل خواهند کرد و دی اکسید کربن را از بافت‌ها به ریه باز می‌گردانند. تعداد پایین هموگلوبین ممکن است به مشکلات جدی برای سلامتی منجر شود.

تعادل استروژن

شما می‌توانید با افزودن بلغور جو دو سر به رژیم غذایی‌تان هورمون‌های بدن‌تان را متعادل سازید. علائم عدم تعادل هورمونی یا کاهش آن شامل حواس پرتی، قوای جنسی پایین، گیجی، اضطراب، افسردگی، گرگرفتگی، کاهش وزن، و خستگی مفرط می‌شوند. جو دو سر حاوی فیبر بسیار بالایی است. فیبر خودش را به استروژن می‌چسباند و هورمون‌ها اضافی یا غیر ضروری را از بین می‌برد.

افزایش قدرت بینایی

ویتامین A از ترکیب‌های آنتی اکسیدانی تشکیل شده است. این ترکیب‌ها برای شکل گیری استخوان‌ها، سیستم ایمنی بدن، و قدرت بینایی ضروری هستند. ویتامین A از قرنیه‌ی چشم محافظت می‌کند. این ویتامین در برابر ویروس‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث عفونت چشم شوند سدی ایجاد می‌کند. ویتامین A همچنین می‌تواند برای درمان خشکی چشم موثر باشد. به علاوه، بعضی از مطالعات نشان می‌دهند این ویتامین در کاهش خطر دژنراسیون ماکولار که باعث کاهش بینایی می‌شود نقش ایفا می‌کند.

بهبود روحیه و خلق و خو

خوردن خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی (هله هوله) می‌تواند باعث افسردگی شود. اما، جو دو سر پرک با افسردگی مبارزه می‌کند و روحیه‌تان را بهبود می‌بخشد. جو دو سر حاوی کربوهیدرات‌های سالم است که به تحریک تولید سروتونین کمک می‌کنند. سروتونین یک انتقال دهنده‌ی عصبی تولید شده توسط تریپتوفان است. این انتقال دهنده تاثیر مستقیمی بر اشتها، کنترل ضربان، خواب و بهبود روحیه‌ دارد.

جلوگیری از آسیب اختلالات عضلانی

جو دو سر در هر وعده‌ی مصرفی ۱۰۰ گرمی حاوی ۶۱ میلی گرم پتاسیم است. پتاسیم، که عموما نام آن با نام موز عجین است، برای حفظ انقباضات سالم عضلانی مفید است. آهن ترشح شده توسط پتاسیم در سلول‌های عضلات یافت می‌شوند. این آهن‌ به رفلاکس‌ها و واکنش‌ها، و همچنین به عملکرد مغز و سیستم عصبی مربوط به عضلات کمک می‌کند.

پیشگیری از میگرن

مطالعات نشان می‌دهند کسانی که از میگرن‌های مزمن رنج می‌برند اغلب نسبت به سایرین از سطح منیزیم پایین‌تری برخوردارند. بنابراین، تعادل مناسب منیزیم ممکن است به پیشگیری از میگرن کمک کند. منیزیم یکی از ۵ برترین مواد معدنی فراوان موجود در بدن است، و برای عملکرد عصبی درست ضروری است. یک فنجان جو دو سر پخته شده حاوی ۱۵٪ نیاز روزانه‌ی توصیه‌ شده‌ی منیزیم بدن است.

کمک به تولید مثل

خوردن روزانه‌ی جو دو سر می‌تواند به حفظ سلامت نیروی جنسی، اندام‌های جنسی و غدد تولید مثل کمک کند. کمبود ویتامین A ممکن است باعث تحلیل رفتن و ضعف تخمدان‌ها شود، و در تولید هورمون‌های جنسی مردان و زنان کاهش ایجاد کند.

ویتامین A به ویژه برای قدرت تولید مثل مردان بسیار حیاتی است. کمبود این ویتامین می‌تواند بر تفاوت اسپرماتوگونیال و تحلیل رفتن بیضه‌ها تاثیر بگذارد.

 کاهش فشار خون

فشار خون بالا مشکلی جدی است که بسیاری از مردم درگیر آن هستند. فشار خون بالا ممکن است به حمله‌ی قلبی، اختلال عملکرد قلب، بیماری قلبی و رسوب در شریان‌ها منجر شود. در بیش از ۲۰ مطالعه‌ی انجام شده (درباره‌ی اثراتی که فیبر بر فشار خون دارد) دریافته‌اند کسانی که رژیم غذایی پر فیبری را رعایت می‌کنند شاهد کاهش چشمگیرتری در فشار خون هستند.

مبارزه با کم خونی

جو دو سر مملو از آهن است، که می‌تواند به مبارزه با کم خونی کمک کند. کم‌خونی وقتی اتفاق می‌افتد که بدن با کمبود گلبول‌های قرمز خون مواجه باشد. علائم کم خونی شامل خستگی مفرط، رنگ باختگی چهره، ورم زبان، احساس مور مور شدن پاها، تنگی نفس، سرگیجه و سردرد می‌شوند.

 جلوگیری از پرخوری

اگر مدام احساس گرسنگی می‌کنید، ممکن است جو دو سر پرک بهترین گزینه‌ی انتخابی شما برای پیشگیری از پرخوری باشد. جو دو سر حاوی ترکیبی به نام بتاگلوکان است. این ترکیب هورمونی به نام کوله‌سیستوکینین را تحریک می‌کند که مسئول القای احساس سیری به بدن‌تان است. به خاطر آنکه جو دو سر سرشار از پروتئین و فیبر است، به شما کمک می‌کند برای دوره‌ی زمانی طولانی‌تری احساس سیری کنید. چنین اثری از پرخوری شما در وعده‌ی غذایی بعدی جلوگیری خواهد کرد چون بدن‌تان هنوز احساس سیری و پر انرژي بودن می‌کند.

درمان سندرم پیش از قاعدگی

جو دو سر حاوی ویتامین B6 است که در تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر است. این ویتامین می‌تواند به مبارزه با اختلالات خلقی مربوط به سندرم پیش از قاعدگی کمک کند چون ویتامین B6 به تولید انتقال دهنده‌های آمینو اسیدی (مانند دوپامین و ملاتونین) کمک می‌کند.

این اجزاء اصلی رفتار و خلق و خو را تعیین می‌کنند. یک وعده مصرف روزانه‌ی ویتامین B6 می‌تواند به کاهش بداخلاقی و افسردگی که معمولا به سندرم پیش از قاعدگی مربوط می‌شود کمک کند.

 درمان جوش

جو دو سر چربی‌های اضافی پوست را بدون مسدود کردن منافذ پوست کاهش می‌دهد. بنابراین، این یک درمان طبیعی فوق‌العاده برای مبارزه با جوش است.
۲۵. تنظیم تعادل الکترولیتی بدن

اگر تا به حال نوشیدنی ورزشی مصرف کرده باشید، احتمالا می‌دانید که الکترولیت‌ها برای هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم هستند. الکترولیت‌ها از منیزیم، پتاسیم، سدیم، کلسیم، کلراید، و فسفر است. عملکرد الکترولیت‌ها شامل انقباض عضلات، تنظیم ضربان قلب، و متعادل ساختن سطح مایعات در سلول‌ها می‌شود.

وقتی بدن‌تان عدم تعادل الکترولیت داشته باشد، ممکن است احساس خستگی مفرط، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، تپش قلب نا منظم و سردرد داشته باشید. جو دو سر حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم است و این امر به تنظیم تعادل الکترولیت بدن‌تان کمک می‌کند.
۲۶.کاهش خطر بیماری‌های قلبی

بتا گلوکان موجود در جو دو سر علاوه بر مبارزه با خستگی مفرط، خطر ابتلاء به بیماری کرونر قلب را نیز کاهش می‌دهد. یک مطالعه‌ی ۱۹ ساله در آرشیو پزشکی داخلی مشخص کرد که خوراکی‌های سرشار از فیبر می‌توانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

نشان داده شد که احتمال ابتلاء شرکت کنندگان به بیماری قلبی عروق کرونر کمتر از سایر مردم است.

تسکین اگزما

اگزما یک ناراحتی پوستی است که شامل التهاب مزمن می‌شود. علائم اگزما، که گاهی به آن درماتیت آتوپیک هم می‌گویند، شامل خارش و قرمز شدن پوست به همراه ظاهری راش مانند می‌شوند.

کسانی که از اگزما رنج می‌برند ممکن است در قسمتی از بدن‌شان شاهد گسترش این ناراحتی پوستی باشند. جو دو سر فقط مصرف خوراکی ندارد. بلکه می‌توان از این غله‌ی کامل به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کرد و نهایت بهره را برد. چه دچار واکنش‌های آلرژیک شده باشید یا ناراحتی‌های پوستی، جو دو سر باعث تسکین پوست‌تان می‌شود.

کاهش خطر سکته

معمولا رژیم غذایی ما کمبود پتاسیم دارد. این ماده‌ی معدنی از بدن در برابر آسیب استرس اکسیداتیو به رگ‌های خونی محافظت می‌کند و ضخامت دیواره‌های رگ‌های خونی‌تان را در سطح مناسبی نگه می‌دارد. پتاسیم اثری را که نمک بر بدن می‌گذارد کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، می‌تواند از افزایش فشار خون که ممکن است منجر به سکته شود جلوگیری کند. مطالعات نشان می‌دهند کم کردن مصرف نمک و افزایش مصرف پتاسیم می‌تواند خطر سکته را تا ۲۱٪ کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ

جو دو سر پرک، به عنوان یک غله‌ی کامل، در مبارزه با سرطان یک ستیزنده‌ی قهار است. جو دو سر حاوی سلنیوم است، که آنتی اکسیدانی است که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت و آن‌ها را ترمیم می‌کند. بنابراین آنتی اکسیدان‌ها به ترمیم DNA و مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. در نتیجه، جو دو سر ممکن است خطر ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهد.

 کمک به عملکرد مغز

هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی جو دو سر حاوی ۶ میلی گرم آهن است. آهن برای حفظ عملکرد بهینه‌ی مغز ضروری است چون اکسيژن لازم برای جریان خون را فراهم می‌آورد. این اکسیژن در سرتاسر بدن منتقل می‌شود (از سلولی به سلول دیگر) تا قادر به انجام عملکردهای اصلی بدن باشیم. مغز ۲۰٪ از این اکسیژن را در حین عملکرد خود مصرف می‌کند. بنابراین، به مغز کمک می‌کند هوشیاری خود را حفظ کند و عملکرد فیزیکی بدن را افزایش می‌دهد. آهن همچنین به سلامت مغز اطفال در حال رشد کمک شایانی می‌کند.

بهبود حساسیت به انسولین

جو دو سر حساسیت بدن به انسولین را بهبود می‌بخشد که هورمونی تولید شده توسط لوزالمعده است که نقش‌های بسیاری در بدن ایفا می‌کند. یکی از این نقش‌ها تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی است. انسولین همچنین در سوخت و ساز بدن عملکردی حیاتی دارد. داشتن حساسیت به انسولین یعنی مقاومت بدن شما نسبت به انسولین پایین است. این چیز خوبی است، به ویژه اگر درگیر بیماری دیابت باشید.

جو دو سر پرک شاخص گلیسمی پایینی دارد، که به متعادل ساختن و حفظ سطح گلوکزی که موجب دردسر شده است کمک می‌کند. اگر از دیابت رنج می‌برید، وقت آن است که جو دو سر را به وعده‌ی غذایی خود اضافه کنید.

کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان

در کشورمان میلیون‌ها نفر با مشکل آسم درگیر هستند، و این بیماری یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در بین کودکان است. بیماری مزمن بر مجرای تنفسی و ریه‌ها تاثیر مستقیم دارد. اثرات جانبی این اختلال شامل حساسیت تنفسی به گرما و سرمای شدید، خس خس کردن، التهاب مجرای تنفسی، سرفه، درد قفسه سینه، و تنگی نفس می‌شود.

در مطالعه‌ای آشکار شده است که افزودن جو دو سر به رژیم غذایی کودکان قبل از ۶ ماهگی ممکن است خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

آیا جو دوسر، گلوتن ندارد؟

جو دوسر، گلوتن ندارد اما گاهی وقت‌ها کارخانجاتی که جو را فرآوری می‌کنند از دانه‌های حاوی گلوتن استفاده می‌کنند.

اگر بیماری سلیاک دارید یا به هر دلیل دیگری می‌خواهید از مصرف گلوتن پرهیز کنید، جو دو سر بدون گلوتن نیز وجود دارد.
نکات تهیه

به یاد داشته باشید که جو دوسر با نسبت ۱:۲ عمل می‌کند، یعنی اگر یک وعده درست می‌کنید (۱/۲ فنجان)، فقط به ۱/۴ فنجان جو دوسر خشک و ۱/۲ فنجان آب یا شیر نیاز دارید.

بنابراین زمانی که برچسب تغذیه روی پاکت جو دوسر را می‌خوانید، ممکن است ببینید که پروتئین و فیبر جو دوسر خشک از پروتئین و فیبر همان مقدار جو دوسر خیس خورده بیشتر است، اما به خاطر داشته باشید که وعده خشک، دو برابر وعده پخته شده است.

می‌توانید از هر ماده مایعی که دوست دارید برای تهیه جو دوسر استفاده کنید : آب، شیر بادام، شیر شاهدانه و شیر لبنی که همه این‌‌ها ترکیب‌های خوشمزه‌ای را به ما می‌دهند.

برای افزایش فیبر و امگا۳ جو دوسر و بالا بردن انرژی خود، افزودن دانه چیا و شاهدانه را در نظر بگیرید.

جو دوسر یک غذای بسیار سالم با قیمت خیلی پایین است که می‌توانید زیاد بخورید و ورشکسته نشوید. نمناک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: