کد خبر: ۲۱۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 15
سرطان از نظر جسمانی و عاطفی به شدت بر انسان تاثیر می گذارد. این بیماری و روش های درمان آن مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی اثر قابل توجهی بر سبک زندگی، از جمله اشتهای بیمار، بر جای می گذارند
شفا آنلاین>سلامت> سرطان یکی از بیماری هایی است که بر روی تمام قسمت های بدن، از جمله اشتها، تاثیر می گذارد، برای این افراد تغذیه مناسب و اشتهای خوب اهمیت زیادی دارد، بنابرین در ماین مطلب مواد غذایی برای بهبود اشتها <Improve appetite>معرفی می شوند


به گزارش شفا آنلاین:سرطان از نظر جسمانی و عاطفی به شدت بر انسان تاثیر می گذارد. این بیماری و روش های درمان آن مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی اثر قابل توجهی بر سبک زندگی، از جمله اشتهای بیمار، بر جای می گذارند.

این شرایط موجب می شود تا بیماران مبتلا به سرطان به رغم نیاز به مصرف پروتئین، کالری، مایعات و مواد مغذی دیگر برای ریکاوری بهتر طی مدت درمان با کاهش اشتهای خود مواجه شوند. در ادامه با برخی مواد غذایی و نکته های رژیم غذایی که می توانند به بهبود این شرایط کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

بدن انسان از توانایی بهبود به خودی خود برخوردار است. با این وجود، سطوح بالای سموم و درد می تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکردها و احساسات بدن، از جمله چشایی، داشته باشد. بیمار مبتلا به سرطان ممکن است اشتهای خود را از دست بدهد و کمتر از آنچه نیاز دارد، غذا بخورد. از این رو، مصرف مواد غذایی که می توانند اشتها را تحریک کرده و مواد مغذی ضروری را در اختیار بدن قرار دهند، اهمیت دارد. فراتر از افزایش اشتها، این مواد غذایی می توانند به بازسازی بافت های آسیب دیده کمک کرده، با عفونت مقابله کرده و به احیای سلامت کلی بیمار کمک کنند.


آووکادو


آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان ها است که به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کنند. همچنین، آووکادو منبع خوبی برای ویتامین E است که با استروژن بد مقابله می کند، سطوح کلسترول را متعادل ساخته، و چربی های سالم در اختیار بدن قرار می دهد. کمبود چربی های خوب موجب کند شدن آهنگ سوخت و ساز می شود که کاهش انرژی بدن را در پی دارد.

مصرف آووکادوی تازه و خام انتخاب بهتری است. آووکادو را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.


آلوئه ورا

آلوئه ورای تازه به طور معمول حاوی حدود 200 ماده مغذی است. به لطف فواید سلامت و شفابخشی که ارائه می کند، آلوئه ورا می تواند یکی از مواد غذایی ضروری برای کمک به درمان سرطان باشد.

آلوئه ورا را می توانید با آووکادو ترکیب کنید تا یک اسموتی عالی برای بازسازی بافت های آسیب دیده و مبارزه با عفونت ها شکل بگیرد.


موز

موز یکی از مواد غذایی سالم و خوب برای بیماران مبتلا به سرطان بی اشتها محسوب می شود. این میوه الکترولیت های ضروری را در اختیار بدن قرار می دهد که برای حفظ انرژی ضروری هستند. موز یک شیرینی طبیعی است و هنگامی که با سبزیجات برگدار تیره ترکیب شود، مواد مغذی بیشتری را در اختیار بدن قرار می دهد. با استفاده از آن می توانید اسموتی های مغذی برای افزایش اشتها را تهیه کنید.


سیب زمینی شیرین و هویج

 ترکیب سیب زمینی شیرین و هویج یک ویژگی ضد اکسیدکنندگی را ارائه می کند که اشتها را به ویژه در بیماران مبتلا به سرطان تقویت می کند. همچنین، این ترکیب بتاکاروتنوئیدها را در اختیار بدن قرار می دهد که به بازسازی بافت ها کمک می کنند، گوارش را بهبود بخشیده، و سلامت چشم ها را حفظ می کنند.


کره آجیل تازه

 کره آجیل که تازه تهیه می شود و فاقد افزودنی های مضر است به بهبود سطوح چربی های سالم و پروتئین در بدن کمک می کند. کره آجیل تازه نه تنها بافتی کرمی را به غذای شما می بخشد، بلکه سطوح انرژی برای کمک به بازسازی بافت ها و ریکاوری بهتر افزایش می دهد.


غلات فاقد گلوتن

گندم سیاه، کینوا، جو دوسر کامل، و دیگر غلات فاقد گلوتن افزودنی های سالمی برای رژیم غذایی بیماران مبتلا به سرطان محسوب می شوند. این مواد غذایی سالم به تحریک اشتها و بازیابی انرژی، به ویژه طی دوره درمان کمک می کنند.


سبزی های چلیپایی

سبزی های چلیپایی سرشار از ویژگی های آنتی اکسیدانی، ضد سرطان، و ضد ویروس هستند، از این رو، باید در فهرست مواد غذایی مصرفی بیماران مبتلا سرطان، به ویژه آنهایی که با کم اشتهایی مواجه هستند، قرار بگیرند. این سبزی ها به افزایش اشتها کمک می کنند، در شرایطی که سیستم ایمنی را نیز تقویت می کنند. از جمله سبزی های چلیپایی می توان به بروکلی، جوانه های بروکسل، گل کلم، کیل و اسفناج اشاره کرد.


زیتون


زیتون یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به سرطان است. اسیدهای چرب سالم موجود در زیتون به سوخت و ساز بهتر و روند بهبودی سریع‌تر کمک می کنند. نمونه های ارگانیک زیتون و روغن زیتون که کمترین میزان پردازش را پشت سر گذاشته اند، بهترین گزینه برای انتخاب هستند.


مواد غذایی ترش

 مواد غذایی مانند آب لیمو، کلم ترش، سرکه، و گیاهان دارویی به بهبود اشتها کمک می کنند. تحریک ترشح شیره های گوارشی و بزاق به تقویت احساس گرسنگی کمک می کند. تهیه سالاد و غذا با استفاده از این مواد غذایی نه تنها عطر و طعم بهتری به آنها می بخشد، بلکه به بهبود سلامت بیمار نیز کمک می کند.

دستورالعمل های غذایی دیگری برای تحریک اشتها جدا از موارد غذایی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

برای کمک به ترمیم بافت های آسیب دیده و تقویت سلامت، میزان کالری و پروتئین مصرفی خود را افزایش دهید. برای افزایش کالری دریافتی می توانید استفاده از مغزها و دانه های خوراکی را مد نظر قرار دهید. برای دریافت پروتئین بیشتر مصرف گوشت، شیر، پنیر و لوبیاها را مد نظر قرار دهید. پیش از هرگونه تغییر در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

مایعات فراوان مصرف کنید. حداقل در روز دو لیتر مایعات مصرف کنید، به ویژه طی دوره درمان. در صورت امکان نوشیدنی هایی با کالری زیاد مصرف کنید و مواردی مانند آبمیوه های شیرین را با آب رقیق کنید. با پزشک خود در این زمینه و محدودیت های احتمالی مشورت کنید.

وعده های غذایی کوچک با تکرر بیشتر در طول روز مصرف کنید. به جای اتکا به اشتها، یک برنامه غذایی ممکن است بیشتر مفید باشد.

مصرف مایعات همراه وعده های غذایی را محدود کنید. مصرف مایعات می تواند معده را پر کرده و میزان کالری دریافتی شما را محدود کند. بهتر است نوشیدن مایعات حداقل نیم ساعت پیش و پس از وعده های غذایی صورت بگیرد.

ظاهر زیبا و جذاب وعده های غذایی می تواند اشتهای شما را تقویت کند.

مواد غذایی با رنگ ها، بافت ها و عطر و طعم های مختلف را انتخاب کنید. از غذاهای بدبو یا با بوی قوی که اثر منفی بر شما و اشتها دارند، پرهیز کنید.

همواره تنقلات و میان وعده های سالم را در دسترس داشته باشید. غذاهایی که تهیه آنها راحت بوده و در عین حال مغذی هستند را انتخاب کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد را امتحان کنید. این کار ممکن است به بهبود اشتها کمک کند، به ویژه اگر بوی قوی بر شما اثر منفی می گذارد.

برای بهبود اشتهای خود انجام ورزش را فراموش نکنید. با پزشک خود درباره یک روتین ورزشی بی خطر صحبت کنید.

مصرف مولتی ویتامین ها را برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مد نظر قرار دهید. با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.asriran
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: